استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی
امام خامنه ای:

من هم از مسائل فرهنگی نگرانم
و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان
سهیم هستم.

دولت محترم باید به این موضوع توجه کند
و مسئولان فرهنگی نیز
باید توجه داشته باشند
که چه می کنند،

زیرا در مسائل فرهنگی
نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

مسئله فرهنگ مهم است

زیرا اساس ایستادگی
و حرکت نظام اسلامی،
مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی
و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است.

واقعاً همه باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را بدانند
زیرا همین جوانان هستند
که در روز خطر، سینه سپر می کنند.

کسانیکه به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند
و تلاش دارند آنها را منزوی کنند،
به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.

البته این جوانان مؤمن و انقلابی
هیچگاه منزوی نخواهند شد.

مطالبی که گفته شد باید بصورت گفتمان
و باور عمومی درآید

که لازمه آن هم

تبیین منطقی و عالمانه این مسائل،

به دور از زیاده روی های گوناگون

و با زبان خوش است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۵
leader.ir


---------------------
@esteghlalefarhangi

وبسایت های متفاوت
کلمات کلیدی

قصه لیلی و مجنون شیرازی

قصه دنباله دار لیلی و مجنون شیرازی

در روزگار ما دغدغه فرستاده بزرگ خدا کدام است؟!

طبیب دوار بطبه

ساینا

استقلال در گرو خروج از غرب زدگی

شرق باید خود را بازیابد

من ستایشگر معلمی هستم که...

وبلاگ عمارفیلم شیراز اعلام کرد: پرونده آرگو باز است.

سردار شهید حاج محمود ستوده

پشت صحنه ی مستند عصر امام خمینی

سبک زندگی و تربیت غربی

پیام سرلشکر سلیمانی به امام مقاومت

پایان سیطره شجره خبیثه داعش

پایان داعش با پیام سرلشکر

امام مقاومت

دل آگاهی

روز هنر انقلاب اسلامی

گفتمان انقلاب اسلامی

رزمایش گفتمان ساز

جشنواره فیلم عمار۹۵

متدولوژی تولید علم توسط سید شریف

قال المصنف و قال الاستاذ و انا اقول

مجلس: سالروز آغاز امامت حضرت ولیعصر (عج) تعطیل

راهبردهای راهپیمایی اربعین

دروازه های قدس با پایداری باز می شود

رسانه ی ملی در رقابت با رسانه های سنتی با تنگنای شدید مالی

پروژه کشف راز حافظ

عضویت در گروه تلگرامی راز حافظ

شباهت ماهواره و شمر در شکار مخاطب

آخرین نظرات شما

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۱ ثبت شده است

شهید شبها و روز های قدر

 شهید فراحی

الگویی برای اقتصاد مقاومتی

*****************************

نماز






شهید فراحی      
 
یکی از الگو های اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و کار و سرمایه ی ایرانی


در سالی که ولی امر مسلمین اقتصاد مقاومتی را مطرح نموده اند، الگوهای جهاد اقتصادی مشعل های راه جامعه ی اسلامی هستند که هنر ما در شناسایی و ارزیابی و الگو پذیری از آنهاست.     
اگر به تاریخ اسلام و الگوهای معصوم اشاره کنیم ممکن است گفته شود که آنها کجا و ما کجا؟ ما که معصوم نیستیم؛ و اگر شهدای معاصر را اسطوره های دست نایافتنی بدانیم باز هم در الگو پذیری از آنها ممکن است بهانه تراشی کنیم و بگوییم که این اسطوره ها، دور از دسترس هستند.

 

اما در این مسیر  الگوهایی از جنس همین مردم فعلی شیراز برای زندگی مؤمنانه  وجود دارند که با  شما از شهید فراحی، نمونه ای برجسته از  این الگوها

خواهیم   گفت؛ 
 
و شما نیز در این راه می توانید        
آنچه از این الگو می خوانید را ارزیابی و نقد کنید   
و از طرفی دیگر می توانید الگوهای دیگری را که   
 برای اقتصاد مقاومتی می توانند سر مشق باشند را معرفی کنید.    

از این پس انشاء الله سلسله مقالاتی تحت عنوان "الگویی برای اقتصاد مقاومتی" با محوریت زندگی شهید محمد علی فراحی تقدیم خوانندگان خوهد شد
.

تا بعد...


جلوی‌ صاحبان‌ اندیشه‌ها و روشهای‌ ناپاک‌ را نمی‌شود گرفت‌. کاری‌ که‌ می‌شود کرد، این‌ است‌ که‌ بیاییم‌ آن‌ چیزی‌ را که‌ صاحب‌ اندیشه‌ی‌ ناپاک‌ می‌خواهد استفاده‌ بکند یا کرده‌ است‌، در اختیار سرپنجه‌ی‌ مقتدر اندیشه‌ی‌ مقدس‌ و پاک‌ و والا قرار بدهیم‌; والا اگر آن‌ اندیشه‌ی‌ پاک‌ و مقدس‌ و والا نتوانست‌ از این‌ مایه‌ استفاده‌ کند، شکی‌ نداریم‌ که‌ عقب‌ خواهد ماند.  

رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی     68/8/21 


امام خامنه ای

متن کانل بیانات

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌

از حضور شما در این‌جا خیلی‌ تشکر می‌کنم‌ و از زیارت‌ دسته‌جمعی‌ شما برادران‌ و خواهران‌ خوشحالم‌. اگرچه‌ این‌ دیدار دسته‌جمعی‌ موجب‌ می‌شود به‌جای‌ این‌که‌ من‌ از اظهارات‌ شما محظوظ بشوم‌، باز طبق‌ معمول‌ چنین‌ اجتماعاتی‌، ما صحبت‌ کنیم‌ و شما مستمع‌ باشید; در حالی‌که‌ مایل‌ بودم‌ کیفیت‌ دیدار به‌گونه‌یی‌ باشد که‌ حداقل‌ به‌ آن‌ اندازه‌یی‌ که‌ من‌ صحبت‌ خواهم‌ کرد، شما هم‌ افاده‌ و صحبت‌ کنید.

آقای‌ زم‌ گفتند که‌ برادران‌ و خواهران‌ قلبا محبت‌ و اشتیاق‌ دارند که‌ ما دیدار داشته‌ باشیم‌. باید بگویم‌ که‌ من‌ هم‌ این‌ اشتیاق‌ را همواره‌ داشته‌ام‌ که‌ با جمع‌ هنرمندان‌ انقلاب‌، در دیدارهایی‌ خوب‌ ـ چه‌ کاری‌ و چه‌ تبادل‌ نظری‌ و چه‌ انسی‌ ـ ملاقات‌ داشته‌ باشم‌. پارسال‌ هم‌ به‌ ایشان‌ گفتم‌ که‌ آماده‌ هستم‌ یک‌ وقت‌ با اعضای‌ حوزه‌ی‌ هنری‌ ملاقات‌ کنم‌. حالا هم‌ خیلی‌ خوشحالم‌ که‌ لطف‌ کردید و تشریف‌ آوردید.

جمع‌ بزرگ‌ شما به‌ خاطر تراکمش‌، برای‌ افرادی‌ از قبیل‌ ما که‌ مستمع‌ هنر هستیم‌، کمتر قابل‌ استفاده‌ می‌شود; چون‌ هر کدام‌ از شما در هر جا که‌ باشید، جمع‌ کثیری‌ را مستفیض‌ خواهید کرد. وقتی‌ همه‌ با هم‌ هستید، تراکم‌ و تجمع‌ این‌ همه‌ استعداد و فعلیت‌، طبعا موجب‌ می‌شود که‌ نتوانیم‌ فی‌المجلس‌ از شما استفاده‌ کنیم‌ و حقیقتا وقتی‌ یک‌ مجموعه‌ی‌ خوش‌استعداد و خوش‌ فعلیت‌ ـ مثل‌ شما ـ یک‌ جا جمع‌ بشوند، سرمایه‌ی‌ خیلی‌ بزرگی‌ است‌ و هر هنرمندی‌ می‌تواند کشور و بلکه‌ دنیایی‌ را با هنر خودش‌ پوشش‌ بدهد و ذهنیتهایی‌ را بسازد و هدایتهایی‌ را برای‌ افراد بیافریند و یا لذتهای‌ روحی‌ و معنوی‌ را به‌ کسانی‌ که‌ اهل‌التذاذ هنری‌ هستند، ببخشد.

نکته‌یی‌ را در خصوص‌ اظهاراتی‌ که‌ بیان‌ شد و در حقیقت‌ اظهارات‌ این‌ جمع‌ بود، یادآور می‌شوم‌ و آن‌ این‌ است‌ که‌ به‌ نظر من‌، شما از کسانی‌ که‌ نمی‌خواهند هنر اسلامی‌ را بفهمند یا به‌ آن‌ اقرار کنند، نباید خیلی‌ متأثر بشوید. این‌که‌ امکانات‌ در اختیار یک‌ مجموعه‌ نگذارند، چیزی‌ است‌ که‌ انسان‌ باید تلاش‌ کند تا این‌ مشکل‌ را برطرف‌ نماید. امکانات‌ را باید در اختیار مجموعه‌یی‌ بگذارند که‌ کار خوب‌ می‌کند. اشکالی‌ ندارد که‌ به‌ دنبال‌ جلب‌ امکانات‌ باشیم‌ و بگوییم‌ که‌ چرا به‌ ما امکانات‌ نمی‌دهید تا ما این‌ کارها را بکنیم‌ یا این‌ توسعه‌ را در کارمان‌ بدهیم‌ ـ این‌ کار ایرادی‌ ندارد و ما باید تلاش‌ خود را بکنیم‌ ـ لیکن‌ اگر کسانی‌ حاضر نیستند هنر ما و ما را که‌ هنرمندیم‌، قبول‌ کنند، از زبان‌ شما می‌گویم‌ که‌ این‌ اصلا چیز مهمی‌ نیست‌، چیز بدی‌ هم‌ نیست‌. مگر می‌شود همه‌ با یک‌ هنر برخاسته‌ از یک‌ اندیشه‌ و تفکر خاصی‌ موافق‌ باشند؟ لابد عده‌یی‌ مخالفند; اشکالی‌ ندارد، مخالف‌ باشند. لابد عده‌یی‌ با محتوا و جهتگیری‌ مخالفت‌ خواهند کرد. آدم‌ که‌ نباید این‌ مسأله‌ برایش‌ خیلی‌ بزرگ‌ بیاید. یک‌ چیز است‌ که‌ کسی‌ با آن‌ نمی‌تواند مخالفت‌ کند و آن‌ خود هنر و مایه‌ی‌ هنری‌ شماست‌.

اگر شما یک‌ نوشته‌ و شعر و آهنگ‌ و نقاشی‌ و یا محصول‌ خوب‌ هنر را که‌ سرشار و برخوردار از مایه‌ی‌ هنری‌ است‌، عرضه‌ کردید، هیچ‌کس‌ نمی‌تواند بگوید که‌ این‌ بد است‌. هیچ‌کس‌ نمی‌تواند با آن‌ مخالفت‌ کند; زیرا مثل‌ همان‌ دشمنی‌ با خورشید می‌شود:

مادح‌ خورشید مداح‌ خود است‌

که‌ دو چشمم‌ روشن‌ و نامرمد است‌

اگر من‌ هنر شما را ستایش‌ کردم‌، در حقیقت‌ از خودم‌ ستایش‌ کردم‌. کسی‌ که‌ از هنر شما تعریف‌ کند، بر سر شما منتی‌ ندارد. اگر کسی‌ به‌ هنر شما تهاجم‌ کرد، در حقیقت‌ خودش‌ را خراب‌ نموده‌ و به‌ خودش‌ حمله‌ کرده‌ است‌. وقتی‌ صحبت‌ از ستایش‌ هنر می‌شود، یک‌ اثر هنری‌ برجسته‌ به‌ معنی‌ آثار استثنایی‌ تاریخ‌، مورد نظر نیست‌; بلکه‌ برخورداری‌ از مایه‌ی‌ کافی‌ هنر مورد نظر است‌. مگر می‌شود کسی‌ این‌ واقعیت‌ را انکار کند؟ کسانی‌ که‌ اهل‌ انصافند، این‌ آدم‌ را تخطئه‌ خواهند کرد.

من‌ می‌خواهم‌ از این‌ نکته‌ چنین‌ نتیجه‌ بگیرم‌ که‌ شما ـ چه‌ به‌ عنوان‌ شخص‌ هنرمند و چه‌ به‌ عنوان‌ مجموعه‌ی‌ حوزه‌ی‌ هنری‌ سازمان‌ تبلیغات‌ ـ باید به‌ افزایش‌ مایه‌ی‌ هنری‌ بپردازید، تا مایه‌ی‌ هنری‌ شما بیننده‌ را خاضع‌ کند و کسی‌ را که‌ مدعی‌ و مستفسر حالات‌ و منتظر ره‌آورد شماست‌، قانع‌ نماید که‌ در این‌جا، مایه‌ی‌ هنری‌ موجود است‌.

هر هنرمندی به تنهایی یک دنیاست



حافظ شیرازی صرفاً یک هنرمند نیست؛


بلکه معارف بلندی نیز


در کلمات او وجود دارد.


این معارف هم


فقط با هنرمند بودن به دست نمی آید؛


بلکه یک پشتوانه فلسفی و فکری لازم دارد.


باید متّکا یا نقطه عزیمت


و خاستگاهی از اندیشه والا،


این درک هنری


و سپس تبیین هنری را پشتیبانی کند.


----------

 بیانات رهبر فرزانه ی انقلاب اسلامی در دیدار اصحاب فرهنگ و هنر 1380/05/01



بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

به همه شما عزیزان صمیمانه خوشامد عرض می کنم. خوشحالم که این توفیق برای من حاصل شد تا در جمع فرزانگان اهل هنر - ولو به صورت محدود - شرکت کنم. در جمع شما، هنرمندان برجسته در رشته های مختلف و انسانهای والایی حضور دارند. من فعلاً به همین خوشامد بسنده می کنم و منتظرم تا دوستان - که برای این جلسه برنامه ریزی کرده اند - برنامه ی خودشان را اجرا کنند؛ بعداً من عرایضی عرض خواهم کرد.

متشکّرم

برای من فرصت باارزشی بود؛ نه فقط به خاطر این که حقایقی را در باب مسائل گوناگون مربوط به هنر و جامعه هنرمندان از زبان خود آنها شنیدم؛ بلکه علاوه بر این، به خاطر این که جلسه ما نشان دهنده این است که برخلاف تصوّر بعضی از دوستان، فرهنگ و هنر و ادب در کشور به هیچ وجه در حاشیه قرار ندارد؛ بلکه کاملاً در متن است. نفس حضور شما در این جا، که من از آن استقبال کردم و این جلسه ی نسبتاً طولانی ای که با هم داشتیم و مطالبی که شما بر زبان آوردید، همه تأیید کننده این حقیقت است. به هرحال خیلی خرسندم که این فرصت پیش آمد و من از این جلسه بهره بردم.

مطالبی که دوستان فرمودند - که نمونه هایی بود و انسان می تواند برخی از ناگفته ها را هم در پرتو این گفته ها حدس بزند - بعضاً از مسائل اساسی ماست که خود من بلاشک باید در پرداختن به آنها سهمی به عهده بگیرم؛ البته بعضی هم جزو مسائل اجرایی است. خوشبختانه وزیر محترم ارشاد و همکارانشان در این جا حضور دارند و مطالب را شنیدند؛ من هم تأکید خواهم کرد که به پاره ای از مشکلات و مسائلی که در مقام اجرا مورد توجه است، بپردازند و ان شاءاللّه آنها را حل کنند. البته سؤالات فقهی - بحث راجع به مجسّمه یا حدود و ضوابط موسیقی محلّی و غیره - بحث دیگری است که فرصت خاص خود را می طلبد.

آنچه که مجموعاً به نظرم می رسد عرض کنم، این است که مسأله هنر و هنرمند، جزو مسائلی است که هم ظریف است، هم به شدّت حساس و دقیق است و مرزهای دشواری در این زمینه وجود دارد. اگر ما به این مرزها بی توجّه باشیم، ممکن است خطا کنیم و برخلاف آنچه که شایسته است، عمل نماییم؛ البته این مربوط به ماست. سخن درباره مرزهایی که هنرمند باید رعایت کند، نیست؛ آن ماجرای دیگری است. ما که با مسأله هنر و هنرمند -  با این موضوع مهم در اداره کشور - مواجهیم، باید مرزها را درست بشناسیم تا بتوانیم درست قضاوت کنیم و براساس قضاوت عمل نماییم.


rel=nofollow