دعا یعنی تکلّم با خداوند
تکلّم با خدا را دوست دارم
عرفان ناب در نیایش عرفه
هدیه وبسایت استقلال فرهنگی برای روز نیایش
در پایگاه استاد شیخ حسین انصاریان(erfan.ir) مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی به همراه ترجمه در اختیار کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.
در بخش اعمال سال وارد قسمت اعمال ماه ذی الحجه کی می شویم؛ برای روز عرفه اعمالی را ذکر می کند به همراه پاداش هایی.
اما برای نیایش عرفانی امام حسین سلام الله علیه، از مفاتیح الجنان ایمچنین نقل می کند که:
دعای امام حسین (ع) در روز عرفه
دعـــــاى عـــــرفــــه
مؤلف مفاتیح الجنان سپس ادامه می دهد که:
از جمله دعاهاى مشهور این روز دعاى حضرت سید الشّهدا علیه السّلام است. بشر و بشیر پسران غالب اسدى روایت کردهاند،که بعد از ظهر روز عرفه در صحراى عرفات خدمت آن حضرت بودیم،پس با گروهى از اهل بیت و فرزندان و شیعیان،با نهایت خاکسارى و خشوع،از خیمه خود بیرون آمدند،و در جانب چپ کوه ایستادند،و روى مبارک خویش را بسوى کعبه نمودند و دستها را برابر صورت برداشتند مانند مسکینى که طعام طلبد،و این دعا را خواندند:
ترجمه:
تا پایان دعا
همانگونه که ملاحضه فرمودید برای این دعا پاداشی ذکر نشده است که به قصد و نیت آن پاداش به قرائت دعای عرفه پرداخته شود.
بنابر ممکن است که نفس خود دعا و مفاهیم زیبا و عرفانی این نیایش که تکلم با خداست منظور شیخ عباس قمی بوده باشد.
به قول شاعر معاصر حاج غلامرضا سازگار
دعا یعنی تکلّم با خداوند
تکلّم با خدا را دوست دارم
نوای نینوا را دوست دارم
صدای آشنا را دوست دارم
اگر جام بلا از چشم یار است
من این جام بلا را دوست دارم
دعا یعنی تکلّم با خداوند
تکلّم با خدا را دوست دارم
اگر چه خارم و از خار کمتر
گل باغ وفا را دوست دارم
محبّت را عجب، حال و هوایی است
من این حال و هوا را دوست دارم
نمی دانم کی ام آنقدر دانم
علیّ مرتضی را دوست دارم
خدا می داند، ای آل محمّد
که من تنها شما را دوست دارم
چو ممزوج است با عطر حسینی
نسیم نینوا را دوست دارم
خدایا روز محشر باش شاهد
حسین و کربلا را دوست دارم
شود آیا که مولایم بگوید ؟
که این بی دست و پا را دوست دارم
که این ابیات را مداح اهل بیت دکتر حاج میثم مطیعی به زیبایی قرائت کرده اند
http://meysammotiee.ir/files/other/doa/Arafeh-1393%5B02%5D.mp3
استقلال فرهنگی بر آن است تا
فرهنگ گفتگو با خدا نهادینه شود.
و به قول شاعر و مداح اهل بیت
مویسنده ی کتاب شطحیات
"رود خانه رؤیا"
احمد عزیزی که این روزها
با بیماری چندین ساله دست و پنجه نرم می کند؛
باید آواز خواندن رایگان شود
باید عرفان رایگان شود
باید من به خال لبت ای دوست گرفتار شدم؛ فراگیر شود
و این شدنی نیست مگر به
همدلی با امام حسین سلام الله علیه
و سپس همزبانی با این عاشق و فدایی خدا
خواندن این دعا بدون این که انسان بفهمد که چی می گوید؛
الگو گیری از حضرتش نیست.
استاد مصباح یزدی
از تأثر نیایش عرفه بر کشیشان مسیحی
نکته بسیار مهمی را می فرماید
شما می توانید صدا و تصویر استاد مصباح را
در صفحه لنستاگرام زیر ببینید
https://www.instagram.com/tv/CRhPIleAIgT/?utm_source=ig_web_button_share_sheet
ماجرای قرائت #دعای_عرفه برای کشیشهای برزیلی
دیدم همینطور اشک از چشمانشان جاری شد…
۸۷/۶/۱۰
حال خوب در این تکلم عارفانه با خدا
به فهمیدن بند بند
و فراز به فراز
ان است.
استقلال فرهنگی برای این حال خوب
بسته ای را در ادامه تقدیم شما می کند.
ضمن احترام به همه ی مادحان و قاریان که این دعای زیبای سراسر عرفان ناب را اجرا کرده اند؛
حال دعای حاج سماواتی و حاج میثم مطیعی را
برای انتقال حال و هوای مناجات حضرت امام حسین با محبوب حقیقی بسیار اثرگذار یافته م.
این لینک فایل صوتی سماواتی را از سایت عرفان دات آی آر در اینترنت یافتم.
حتما بشنوید
نه لزوما در عرفه که در ایام سال
https://www.erfan.ir/files/sound/mafatih/519_Arafeh.Mahdi.Samavati_YasDL.com.mp3
این هم لینک سایت حاج میثم مطیعی را در اینجا می آورم
شاید خواستید
این روش و حال مناجات را نیز تجربه کنید
دعای عرفه | سال 1393
"دعای عرفه" با نوای حاج میثم مطیعی که مورخ 93/07/12 در هیأت شهدای گمنام اجرا شده است، به صورت صوتی آماده دریافت می باشد.
http://meysammotiee.ir/files/other/doa/DoaArafeh-1393.mp3
138/88 مگابایت
لینک صفحه دانلود های هراسم روز عرفه 93 با نوای حاج میثم مطیعی
http://meysammotiee.ir/media/645
و البته در ادامه بسته فرهنگی شامل
کلیپ صوتی: روز عرفه در کلام رهبر معظم انقلاب/ شرح دعای عرفه توسط آیت الله جوادی آملی/ صوت: شرح دعای عرفه توسط علامه جعفری/ دانلود نرم افزار دعای عرفه/ مداحی شهادت حضرت مسلم(ع) با صدای حدادیان، مطیعی، سماواتی
تقدیمتان نی شود
نخست آن که، انسان کامل چون جلوه هاى مختلف دارد، گاهى در اوج از خدا چیزى مى طلبد و گاهى در حضیض و فرودستى مطلبى را مى خواهد، این فراز و نشیب در دعاى عرفه نیز مشهود است. امام گاهى خواستار مقام احسان از خداست «اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَخْشَاکَ کَأَنِّی أَرَاکَ» و گاهى مسائل جزئى دنیایى مى طلبد و مى گوید: «وَ انْصُرْنِی عَلَى مَنْ ظَلَمَنِی وَ أَرِنِی فِیهِ ثَارِی وَ مَآرِبِی وَ أَقِرَّ بِذَلِکَ عَیْنِی».
رجانیوز: امروز روز نیایش و دعاست. به همین مناسبت رجانیوز ضمن التماس دعا، ویژهنامهای متنوع برای مخاطبان آماده کرده است که در ادامه تقدیم میشود:
کلیپ صوتی / روز عرفه در کلام رهبر معظم انقلاب:
http://bayanbox.ir/id/6125069987259377416?view&format=mp3
شرح فرازهایی از دعای عرفه در کلام آیت الله جوادی آملی
مطالب این نوشتار، برگرفته از اثرى است تحت عنوان: «شرح گزیده اى از دعاى عرفه» از عارف نامور، حضرت آیت الله جوادى آملى، که اکنون مراحل تحقیق را، جهت تکمیل و انتشار، طى مى کند تا به فضل الهى از سوى مؤسسه تحقیقاتى اِسراء منتشر شود و تشنگان معارف زلال اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) را سیراب نماید.
ادب دعا
در نخستین فراز شرح دعاى عرفه، ضمن اشاره به«استحباب ستودن خداوند به صفات جمال و جلال»، پیش از بیان حاجات خویش یادآور شده که امام(علیه السلام) نیز این ادب دعا را مراعات نموده و در این بخش از دعا نکاتى را مطرح فرموده است: همه جهان هستى فعل خداست، حاکمِ مطلقِ نظامِ هستى، ذات اقدس الهى است، حکومت خدا گاهى به صورت قضا و گاهى به صورت عطا ظهور مى کند، قدرت الهى نامحدود است و هیچ موجودى توان جلوگیرى از قضا و عطاى او را ندارد.
شارح محترم با استناد به آیات قرآن کریم، هر یک از نکات چهارگانه فوق در کلام امام را تفسیر نموده است.
در تبیین و تحلیل «مانع نداشتن عطاى الهى» آمده است:
«مانع عطاى خداوندى یا بیرون از ذات اقدس پروردگار است یا درون او؛ یعنى از ناحیه خود خداست، یا از سوى غیر او. مانع بیرونى با توجه به بیان صحیح قضاى الهى فرض صحیحى ندارد؛ یعنى نمى توان تصور کرد در نظام هستى که سراسر آن قضا و قدر خداست، چیزى باشد که در برابر عطاى او مانع تراشى کند. مانع درونى نیز ندارد؛
زیرا آن، چیزى جز جهل و عجز و بخل نیست. یعنى اگر مشکل دیگران را حل نکردن از آن جهت است که فرد راه حلّ مشکل را نمى داند یا توانایى آن را ندارد یا بخل مىورزد، هیچ یک از این سه، در باره خدا فرض ندارد؛
زیرا همگى جزو صفات سلبیّه آن جمیل مطلق و کامل بى همتاست.»
امام حسین(علیه السلام) در یکى از فرازهاى دعاى عرفه مى فرمایند:
«لَمْ تُخْرِجْنِی لِرَأْفَتِکَ بِی وَ لُطْفِکَ لِی ]بِی [وَ إِحْسَانِکَ إِلَیَّ فِی دَوْلَةِ أَئِمَّةِ الْکُفْرِ الَّذِینَ نَقَضُوا عَهْدَکَ وَ کَذَّبُوا رُسُلَکَ لَکِنَّکَ أَخْرَجْتَنِی ]رَأْفَةً مِنْکَ وَ تَحَنُّنا عَلَیَّ [لِلَّذِی سَبَقَ لِی مِنَ الْهُدَى الَّذِی لَهُ یَسَّرْتَنِی وَ فِیهِ أَنْشَأْتَنِی...»
استاد این جمله را در حقیقت قدرشناسى از یک نظام الهى و اسلامى شمرده و با استناد به آیات قرآن کریم که از نبوت و رسالت و ولایت و امامت و هدایت و ایمان به عظمت یاد شده، آن ها را منّت هاى الهى بر بندگانش دانسته اند. آنگاه با اشاره به فرازى از دعاى عرفه امام سجاد(علیه السلام) که وجود امام عادل و حاکمیت او را مایه احیاى آثار دین دانسته «اللَّهُمَّ إِنَّکَ أَیَّدْتَ دِینَکَ فِی کُلِّ أَوَان بِإِمَام أَقَمْتَهُ عَلَماً لِعِبَادِکَ، ... وَ اجْعَلْنَا لَهُ سَامِعِینَ مُطِیعِینَ»، افزوده اند:
«آن حضرت نیز مانند امام حسین(علیه السلام) تولّد خود را در دوران حاکمیت اسلام و رخت بربستن جاهلیت را نعمت مشکور مى داند؛ زیرا حکومت اسلامى یکى از پاک ترین میوه هاى شجره طیّبه دین الهى است که مایه حفظ دین و تباه نشدن حق مى گردد و حاکم دینى مجرى احکام اوست. بنابراین، به دنیا آمدن و همچنین زندگى کردن در سایه نظام اسلامى نعمتى است که شکر آن لازم است، چنان که زوال جاهلیت و ظلم که ظهور قهر الهى است، شکر گزارى مى طلبد. { فَقُطِعَ دابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُوا وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ}(۱)
امام حسین(علیه السلام) با اشاره به همین نعمت، شکر مى کند که درحاکمیت کفر و رواج بت پرستى به دنیا نیامد؛
زیرا گر چه با نورانیت غیبى حق را مى دید، اما توان زنده کردن حق و احیاى جامعه بر محور حق را نداشت. حتى اگر زمانى به دنیا مى آمد که عمرش در عصر معاویه به پایان مى رسید، باز هم آن توفیق بزرگ نصیبش نمى شد.
چون معاویه با مکر خویش از پیدایش حماسه جاوید عاشورا مى توانست جلوگیرى کند و حسین بن على(علیهما السلام) را مانند برادرش مسموم سازد و زمام قدرت را به دست گیرد، اما خامى و ناپختگىِ خمّارى همانند یزید، زمینه ایثار و نثار را براى امام حسین(علیه السلام) فراهم ساخت تا احیاگر نظام اسلامى باشد».
ناتوانی در ستایش خدا
استاد در شرح این جمله امام حسین(علیه السلام): «لَوْ حَاوَلْتُ وَ اجْتَهَدْتُ مَدَى الاَْعْصَارِ وَ الاَْحْقَابِ لَوْ عُمِّرْتُهَا أَنْ أُؤَدِّیَ شُکْرَ وَاحِدَة مِنْ أَنْعُمِکَ مَا اسْتَطَعْتُ ذَلِکَ إِلا بِمَنِّکَ الْمُوجَبِ عَلَیَّ بِهِ شُکْرُکَ أَبَدا جَدِیدا وَ ثَنَاءً طَارِفا عَتِیداً»، با تبیین ناتوانى انسان از ستایش خدا و این که بهترین راه ستایش خدا اظهار ناتوانى است، چنان که توجه به عجز از معرفت، معرفت خداست اظهار داشته اند:
«امام حسین(علیه السلام) در این قسمت از دعا با حقیقت ایمان، با عهد و پیمان قلبى، با توحید خالص، با باطن نادیدنى خود و... شهادت مى دهد که اگر عمر طولانى به او دهند و او در این مدت با کوشش فراوان شکر یکى از نعمت هاى خدا را بخواهد به جا آورد، هرگز نمى تواند؛ زیرا توفیق شکر هر یک از نعمت هاى خدا، نعمت جدید است که نیاز به شکر تازه دارد و این شکر جدید نیز نعمت تازه اى است.... و این سلسله تا بى نهایت و در حقیقت این نعمت هاى نو از لوازم آن نعمت اصلى است. بنابراین، شکر یک نعمت با تمام لوازم آن توان فرساست».
حکیم متأله، آیت الله جوادى آملى در تشریح فراز دیگرى از سخنان امام مبنى بر این که «وجود شریک در فرمانروایى خدا موجب مى شود در آفرینش به ناسازگارى با وى برخیزد» به تشریح بى همتایى خداوند پرداخته و به تفصیل آیه مبارکه { لَوْ کانَ فِیهِما آلِهَةٌ إِلاَّ اللهُ لَفَسَدَتا} را تفسیر کرده و پرسش هاى پیرامون آن را پاسخ گفته اند.
درخواست بی نیازی از دیگران
استاد در شرح این جمله دعا «اَللَّهُمَّ اجْعَلْ غِنَایَ فِی نَفْسِی» ضمن بیان غنى مطلق بودن خدا و فقیر مطلق بودن غیرخدا، با استناد به آیات قرآن، انسان ها را در برخوردارى از مواهب طبیعت سه گروه شمرده:
۱ ـ فقیرى که چیزى ندارد.
۲ ـ گداخویى که مال دارد ولى در اندرون خود گرفتار بخل است و به بیان دیگر مستغنى است؛ یعنى نیازمندى است که با دارایى هایش نیاز خود را مى تواند برآورده سازد.
۳ ـ بى نیازى که اساساً به چیزى احتیاج ندارد.
در این میان تنها گروه سوم به اندازه غناى خود، آیت خداى سبحان هستند و مهم همین بى نیازى است نه استغنا؛
زیرا بى نیازى نه زحمتى به دنبال دارد و نه سبب گناه مى شود. ولى رسیدن به چیزى و استغنا به وسیله آن غالباً با رنج همراه است و چه بسا مایه عصیان و طغیان مى شود.
فراز و نشیب در دعای عرفه
در پایان این معرفى اجمالى، به دو مطلب مهم دیگر که در شرح این دعا تذکر داده شده، اشاره مى شود.
نخست آن که، انسان کامل چون جلوه هاى مختلف دارد، گاهى در اوج از خدا چیزى مى طلبد و گاهى در حضیض و فرودستى مطلبى را مى خواهد، این فراز و نشیب در دعاى عرفه نیز مشهود است. امام گاهى خواستار مقام احسان از خداست «اَللَّهُمَّ اجْعَلْنِی أَخْشَاکَ کَأَنِّی أَرَاکَ» و گاهى مسائل جزئى دنیایى مى طلبد و مى گوید: «وَ انْصُرْنِی عَلَى مَنْ ظَلَمَنِی وَ أَرِنِی فِیهِ ثَارِی وَ مَآرِبِی وَ أَقِرَّ بِذَلِکَ عَیْنِی».
استاد در تشریح علت این فراز و فرود در دعا مى گویند:
«سرّ این فراز و نشیب آن است که خواسته هاى مادى، امور دنیاى محض نیست، بلکه در باطن آن ها مسائل معنوى و اخروى نیز نهفته است. زیرا ظلم به آن حضرت، شخصى نیست بلکه کسى که به دین مقدس اسلام و شخصیت حقوقى وى که همان امامت است، ستم روا مى دارد، به آن حضرت جفا مى کند».
سپس با استناد به آیاتى که وعده حتمى و قطعى الهى را تبیین مى کند، خواسته امام را وعده ضمنى براى یارى دین خدا مى شمارند که براى رسیدن به آن مقام و تحقق بخشیدن به این وعده از خدا مى خواهد که قله هاى کمال دنیا و آخرت یعنى شهامت و شجاعت و جهاد فى سبیل الله و شهادت را بهره او سازد «وَ اجْعَلْ لِی یَا إِلَهِی الدَّرَجَةَ الْعُلْیَا فِی الآْخِرَةِ وَ الاُْولَى».
صوت/ شرح دعای عرفه توسط علامه محمدتقی جعفری:
http://snd1.tebyan.net/1389/08/1-dua%20arefeh-ostad%20jafarei78030.mp3
صوت/ دعای عرفه با نوای حاج منصور ارضی:
http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/7/22/1634714_272.mp3
دانلود متن دعای عرفه در قالب pdf برای رایانه و تلفن همراه
http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/7/22/1634128_468.pdf
فرمت کتاب:pdf حجم کتاب: ۵۳۰ کیلوبایت
نرم افزار امام حسین برای اندروید
برنامه حضرت امام حسین (ع) حاوی: شناسنامه، زندگی نامه، مدایح، زیارت نامه، فضائل و کرامات حضرت حسین (ع) است که بسیاری از اعمال روز عرفه را در خود جای داده است:
لینک دانلود نرم افزار
http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1392/6/31/1557192_852.rar
قابل اجرا در اندروید ۲.۱ و بالاتر
حجم نرم افزار: ۳.۴ مگابایت
بخش بسته فرهنگی
برگرفته شده از ویژهنامه رجانیوز برای روز عرفه
http://www.rajanews.com/news/153952
شما هم به کسانی که دوست دارید؛
روز نیایش حال خوبی پیدا کنند؛ ارسال بفرمایید