انشاء الله به زودی:
شنیدنی اول:
صدقه کتاب در دو دقیقه
شنیدنی دوم
سینمای دینی
متن کامل بیانات رهبر انقلاب که در این قطعه صوتی میشنوید:
هنرمند، هم در باب فرم و قالب هنرِ خودش و هم در قبال مضمون تعهّد دارد.
کسى که قریحه هنرى دارد، نباید به سطح پایین اکتفا کند. این یک تعهّد است.
هنرمند تنبل و بىتلاش، هنرمندى که براى تعالى کار هنرىِ خودش و ایجاد
خلاقیت تلاش نمىکند، در حقیقت به مسؤولیتِ هنرى خودش در قبال قالب عمل
نکرده است. هنرمند باید دائم تلاش کند. البته ممکن است انسان یک وقت به
جایى برسد که بیش از آن نمىتواند تلاش کند - بحثى نیست - اما تا آنجایى
که مىتواند، باید براى اعتلاى قالب هنرى تلاش کند. این تعهّد در قبال
قالب، بدون یک احساس شور و عشق و مسؤولیت - البته این شور و عشق هم مسؤولیت
است؛ آن هم یک دست قوى است که انسان را وادار به کارى مىکند و نمىگذارد
که احساس تنبلى و تنآسایى، او را از کار باز بدارد - به دست نمىآید.
علاوه بر این، تعهّد در قبال مضمون است. ما چه مىخواهیم ارائه بدهیم؟ اگر انسان محترم و عزیز است، دل و ذهن و فکر او هم عزیز و محترم است. نمىشود هر چیزى را به مخاطب داد، فقط به صرف اینکه او نشسته و به حرفهاى ما گوش مىدهد. باید ببینیم به او چه مىخواهیم بدهیم. البته بحث اینکه ما وارد کدام دستهبندىِ سیاسى بشویم یا نشویم - این حرفهایى که بعضى از دوستان مىزنند - مسائلى است که شما باید از اینها عبور کرده باشید. اینها محلِّ کلام نیست؛ محلِّ کلام، اخلاق و فضیلت است. من مطلبى را - به گمانم - از قول «رومن رولان» خواندم که گفته بود در یک کار هنرى، یک درصد هنر، نودونه درصد اخلاق؛ یا احتیاطاً اینگونه بگوییم: ده درصد هنر، نود درصد اخلاق. به نظرم رسید که این حرف، حرف دقیقى نیست. اگر از من سؤال کنند، من مىگویم صددرصد هنر و صددرصد اخلاق. اینها با هم منافات ندارند. باید صددرصد کار را با خلاّقیت هنرى ارائه داد و صددرصد آن را از مضمون عالى و تعالىبخش و پیشبرنده و فضیلتساز پُر کرد و انباشت. آن چیزى که دغدغه برخى آدمهاى دلسوز در زمینه مسائل هنرى است، این است که ما به بهانه آزادى تخیّل یا آزادى هنرى، فضیلتسوزى و هتک اخلاق نکنیم. این بسیار مهمّ است. بنابراین هنرِ متعهّد یک واژه درست است.
هنرمند باید خود را به حقیقتى متعهّد بداند. آن حقیقت چیست؟ اینکه هنرمند در چه سطحى از اندیشه قرار دارد تا بتواند همه و یا بخشى از آن حقیقت را ببیند و بشناسد، بحث دیگرى است. البته هرچه اندیشه و فکر و درک عقلانى بالاتر باشد، مىتواند به آن درک ظریف هنرى کیفیّت بیشترى بدهد. حافظ شیرازى صرفاً یک هنرمند نیست؛ بلکه معارف بلندى نیز در کلمات او وجود دارد. این معارف هم فقط با هنرمند بودن به دست نمىآید؛ بلکه یک پشتوانه فلسفى و فکرى لازم دارد. باید متّکا یا نقطه عزیمت و خاستگاهى از اندیشه والا، این درک هنرى و سپس تبیین هنرى را پشتیبانى کند. البته همه در یک سطح نیستند؛ توقّع هم نیست که چنین باشند. این در مورد همهى رشتههاى هنرى صادق است. شما از معمارى بگیرید تا نقاشى و طرّاحى و مجسمهسازى و تا کارهاى سینما و تئاتر و شعر و موسیقى و بقیه رشتههاى هنرى؛ همین معنا در آنها وجود دارد. یک وقت شما معمارى را مىبینید که اندیشهاى دارد؛ یک وقت یک معمار از لحاظ اندیشه، لُخت و بىهویّت است و متّکى به فکرى نیست. اینها اگر بخواهند بنایى را ایجاد کنند، دو گونه طرّاحى مىکنند. اگر ساخت یک شهر را به دست دو نفر آدمِ اینطورى بدهند، یک نیمه آن با نیمه دیگر بهکلّى متفاوت خواهد بود. بههرحال این تعهّد، لازم است.
هنرِ ملتزم و متعهّد، یک حقیقت است و ما باید به آن اقرار کنیم. نمىتوان
رها و یله و بىهوا و با انگیزههاى روزبهروز و احیاناً پایین و پست یا
ناسالم، دنبال هنر رفت و سرافراز بود؛ چون آن ابتهاجى که در هنرمند وجود
دارد - هنرمند بهجت ویژهاى دارد که با شادیهاى معمولى فرق دارد و در
غیرهنرمند اصلاً دیده نمىشود - در صورتى حقیقتاً به وجود خواهد آمد که
بداند دنبال چه چیزى مىرود و چه کار مىخواهد بکند، تا با هنرمندىِ خودش
احساس رضایت و بهجت کند که آن کار را انجام مىدهد. در این صورت باید اخلاق
انسانى، فضیلتها و معارف والاى دینى و الهى مورد توجّه باشند.
بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر - ۱۳۸۰/۰۵/۰۱
نکته دیگرى که آن را یادداشت کردهام و در بیانات آقایان هم مطرح شده بود،
بحث هنر دینى است. من مىخواهم این را عرض کنم که هنر دینى بههیچوجه به
معناى قشریگرى و تظاهر ریاکارانهى دینى نیست و این هنر لزوماً با واژگان
دینى به وجود نمىآید. اى بسا هنرى صددرصد دینى باشد، اما در آن از واژگان
عرفى و غیردینى استفاده شده باشد. نباید تصوّر کرد که هنر دینى آن است که
حتماً یک داستان دینى را به تصویر بکشد یا از یک مقوله دینى - مثلاً
روحانیت و غیره - صحبت کند. هنر دینى آن است که بتواند معارفى را که همه
ادیان - و بیش از همه، دین مبین اسلام - به نشر آن در بین انسانها همت
گماشتهاند و جانهاى پاکى در راه نشر این حقایق نثار شده است، نشر دهد،
جاودانه کند و در ذهنها ماندگار سازد. این معارف، معارف بلند دینى است.
اینها حقایقى است که همه پیامبران الهى براى آوردن آنها به میان زندگى بشر،
بارهاى سنگینى را تحمّل کردند. نمىشود ما اینجا بنشینیم و تلاشهاى
زبدهترین انسانهاى عالم را - که مصلحان و پیامبران و مجاهدان راه خدا
بودند - تخطئه کنیم و نسبت به آن بىتفاوت بگذریم. هنر دینى این معارف را
منتشر مىکند؛ هنر دینى عدالت را در جامعه به صورت یک ارزش معرفى مىکند؛
ولو شما هیچ اسمى از دین و هیچ آیهاى از قرآن و هیچ حدیثى در باب عدالت در
خلال هنرتان نیاورید. مثلاً هیچ لزومى ندارد که در محاورات سینمایى یا در
تئاتر، نام و یا شکلى که نماد دین است، وجود داشته باشد تا حتماً دینى
باشد؛ نه. شما مىتوانید در باب عدالت، رساترین سخن را در هنرهاى نمایشى
بیاورید. در این صورت به هنر دینى توجّه کردهاید.
بیانات در دیدار جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر - ۱۳۸۰/۰۵/۰۱
اهمیت این هنر، مسئولیت شما را هم بالا مىبرد. من این را مىخواهم عرض بکنم؛ یعنى شماها یک مسئولیت سنگینى دارید. همانطور که دوستان گفتند، هیچکس به شماها دستور نداده که بروید کارگردان یا سینماگر بشوید، این میل، استعداد و شوق شما بوده که وارد این میدان شدهاید؛ اما حالا که وارد شدهاید، این مسئولیت را بپذیرید. شما مىتوانید خیلى اثر بگذارید. ببینید! من وقتى به یک واعظ، یک روحانى و یک نویسندهى کتاب دینى - که او هم یک روایتگر حقایق و معارف محسوب مىشود - خطاب مىکنم و مىگویم آقا شما مواظب حرف زدنت، مواظب لغتى که به کار مىبرى و مطلبى که متناسب با زمان انتخاب مىکنى، باش؛ اگر حرفى را که اینجا نباید بزنى، زدى، یا باید بزنى، نزدى، و به خاطر حرف تو یک جوانى به دین بىاعتقاد شد یا یک حقیقتى از حقایق دینى را به خاطر گفتار تو کج فهمید؛ تو پیش خداى متعال مسئولى؛ من مىخواهم به شما بگویم، این تذکر به شما که برادر و خواهر عزیز ما هستید و این ابزار هنرى بسیار کارآمد در اختیار شماست، طبعاً با یک ضریب خیلى بالایى مضاعف مىشود؛ بگویم ده برابر؛ یقیناً بیشتر؛ یعنى شما ببینید تأثیر یک فیلم هنرىِ کارآمد در مقایسهى با یک منبر چقدر فاصله دارد!
بیانات بیانات در دیدار جمعى از کارگردانان سینما و تلویزیون - ۱۳۸۵/۰۳/۲۳
منبع:
http://farsi.khamenei.ir/audio-content?id=21975
---
شنیدنی سوم
کتاب صوتی اربعین حدیث امام خمینی(س)
به بهانه ی 12 فروردین سالروز تأسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی
از بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران
عارف و مجاهد و بیدارگر عصر حضرت امام خمینی سلام الله علیه
فایل های صوتی کتاب اخلاقی و عرفانی چهل حدیث ایشان
را تقدیم میهمانان وبلاگ استقلال فرهنگی می کنم
برای دانلود روی هر فایل کلیک راست کنید
و در پنجره جدید ( open in new tab) باز کنید
یا save as target را کلیک کنید
کتاب چهل حدیث امام، در اصل تقریرات امام خمینی(ره) است که مضامین آن را در مدرسه فیضیه قم برای شاگردان خود ایراد فرمودهاند، سپس ایشان تصمیم گرفتند کتابی در همین زمینه تالیف کنند و این کتاب را در سال 1358 ه . ق به پایان رساندند.
کتاب چهل حدیث از سوی انتشارات موسسه تنظیم و نشر اثار امام(ره) با شمارگان 5000 نسخه در دسترس علاقهمندان قرار گرفته است.
شایان ذکر است کتاب چهل حدیث امام با 35 بار تجدید چاپ یکی از پر استقبالترین کتب دینی معاصر لقب گرفته است.
شرح اربعین (فارسى)
شرح چهل حدیث است که سى و سه حدیث آن اخلاقى و هفتحدیث دیگر اعتقادى است. در آغاز آن فرمودهاند:
این بنده بى بضاعت ضعیف مدتى بود با خود حدیث مىکردم که چهل حدیث از احادیث اهل بیت عصمت و طهارت (ع) که در کتب معتبره اصحاب و علما (ره) ثبت است، جمعآورى کرده و هر یک را به مناسبتشرحى کنم که با حال عامه مناسبتى داشته باشد و از این جهت آن را به زبان فارسى نگاشته که فارسى زبانان از آن بهره گیرند
در آغاز حدیث اول، چهار نفر از مشایخ را که به ایشان اجازه روایت حدیث دادهاند به این ترتیب نام بردهاند:
1- شیخ علامه متکلم فقیه اصولى ادیب متبحر شیح محمدرضا آل علامه شیخ محمدتقى اصفهانى - ادام الله توفیقه - در زمانى که در قم مشرف بودند مقصود شیخ محمدرضا اصفهانى صاحب "وقایة الاذهان" است که در سال 1344 و 1346 در قم به سر مىبردند و هنگام تالیف این رساله یعنى حدود سال 1358 ق. در اصفهان بودند و در 1362 ق. وفات کردند.
2- شیخ عالم جلیل متعبد ثقه ثبتحاج شیخ عباس قمى - دام توفیقه - (م 1359ق)
3- سید سند فقیه متکلیم ثقه عین ثبت علامه سیدمحسن امین عاملى - ادام الله تائیداته - (م 1371ق)
4- سیدعالم ثقه ثبت سیدابوالقاسم دهکردى اصفهانى (م 1353ق)
مرحوم شیخ محمدرضا و مرحوم حاج شیخ عباس هر دو از حاجى نورى از شیخ انصارى و مرحوم سیدمحسن امین از سیدمحمد هندى از شیخ انصارى و مرحوم سیدابوالقاسم دهکردى از میرزاهاشم اصفهانى خوانسارى از شیخ انصارى.
سپس امام خمینى مىفرمایند: غیر از این چهار طریق، طرق دیگرى هم داریم که به شیخ انصارى منتهى نمىشود و آن طرق را اینجا ذکر نکردیم.
تاریخ پایان تالیف کتاب اربعین 1358 ق. مىباشد و چهار حدیث آن توسط حضرت آقاى فهرى تحقیق و در 224 صفحه چاپ شد و سپس حدود بیست حدیث آن در مجله اعتصام که از سازمان تبلیغات اسلامى بود و تعطیل شد، چاپ گشت و بالاخره همه چهل حدیث، در دو جلد توسط انتشارات "طه" قزوین در سال 1366 و سپس با چاپ بهترى توسط مرکز نشر فرهنگى رجاء، در 556 صفحه در یک جلد منتشر شد. فهرست احادیث این کتاب بسیار ارزنده از این قرار است:
جهاد نفس، ریا، عجب، کبر، حسد، حب دنیا، غضب، عصبیت، نفاق، هواى نفس، فطرت، تفکر، توکل، خوف و رجاء، امتحان، صبر، توبه، ذکر خدا، غیبت، اخلاص، شکر، کراهت از مرگ، اصناف طالبان علم، اقسام علم، وسواس، فضیلت علم، عبادت و حضور قلب، لقاءالله، وصیت رسولخدا (ص) به حضرت امیر (ع) ، اقسام قلوب، عدم شناخت حقیقى خدا و رسول و امام مومن، یقین و حرص و رضا، ولایتشرط قبول اعمال، حال مومن نزد خدا، معرفت حق و اسماء او، معرفت حق و صفات او، طریق معرفت حق تعالى و اولى الامر، خداوند آدم را به صورت خود آفرید، خیر و شر، حقیقت توحید.
حدیث دوم در ریا - حجم فایل : 9.30 MB
حدیث سوم در عجب - حجم فایل : 6.29 MB
حدیث چهارم در کبر - حجم فایل : 9.08 MB
حدیث پنجم در حسادت - حجم فایل : 4.15 MB
حدیث ششم در حب دنیا - حجم فایل : 4.18 MB
حدیث هفتم در غضب - حجم فایل : 4.29 MB
حدیث هشتم در عصبیت - حجم فایل : 3.05 MB
حدیث نهم در نفاق - حجم فایل : 3.19 MB
حدیث دهم در هوای نفس و درازی آرزو - حجم فایل : 3.84 MB
حدیث یازدهم در فطرت - حجم فایل : 3.15 MB
حدیث دوازدهم در تفکر - حجم فایل : 8.09 MB
حدیث سیزدهم در توکل - حجم فایل : 2.38 MB
حدیث چهاردهم در خوف و رجا - حجم فایل : 4.10 MB
حدیث پانزدهم در امتحان و آزمایش مومنان - حجم فایل : 4.80 MB
حدیث شانزدهم در صبر - حجم فایل : 5.94 MB
حدیث هفدهم در توبه - حجم فایل : 5.08 MB
حدیث هجدهم در ذکـر خدا - حجم فایل : 3.33 MB
حدیث نوزدهم در غیبت - حجم فایل : 7.41 MB
حدیث بیستم در اخلاص - حجم فایل : 4.85 MB
حدیث بیست و یکم در شکر - حجم فایل : 6.12 MB
حدیث بیست و دوم در کراهت از مرگ - حجم فایل : 2.96 MB
حدیث بیست و سوم در اصناف جویندگان علم - حجم فایل : 5.69 MB
حدیث بیست و چهارم در اقسام علم - حجم فایل : 5.02 MB
حدیث بیست و پنجم در شک و وسواس - حجم فایل : 3.79 MB
حدیث بیست و ششم در فضیلت علم - حجم فایل : 3.98 MB
حدیث بیست و هفتم در عبادت و حضور قلب - حجم فایل : 8.76 MB
حدیث بیست و هشتم در لقاءالله - حجم فایل : 5.46 MB
حدیث بیست و نهم در وصایای رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به امیر مومنان علیه السلام - حجم فایل : 19.26 MB
حدیث سى ام در اقسام قلوب - حجم فایل : 4.27 MB
حدیث سى و یکم در عدم معرفت حقیقی حق تعالی و رسول و ائمه علیهم السلام - حجم فایل : 5.93 MB
حدیث سى و دوم در یقین (و حرص و رضا) - حجم فایل : 2.95 MB
حدیث سى و سوم در ولایت و اعمال - حجم فایل : 4.35 MB
حدیث سى و چهارم در مقام مومن نزد حق تعالی - حجم فایل : 5.42 MB
حدیث سى و پنجم در معرفت اسماء حق و مسئله جبر و تفویض - حجم فایل : 2.29 MB
حدیث سى و ششم در صفات حق - حجم فایل : 5.50 MB
حدیث سى و هفتم در معرفت خدا و رسول و اولی الامر - حجم فایل : 2.73 MB
حدیث سى و هشتم در آفرینش آدم بر صورت خداوند - حجم فایل : 2.02 MB
حدیث سى و نهم در خیر و شر - حجم فایل : 3.32 MB
حدیث چهلم در تفسیر سوره توحید و آیات آغازین سوره حدید - حجم فایل : 4.84 MB
منبع سایت تدبر
http://tadabbor.org
شنیدنی چهارم