استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی
امام خامنه ای:

من هم از مسائل فرهنگی نگرانم
و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان
سهیم هستم.

دولت محترم باید به این موضوع توجه کند
و مسئولان فرهنگی نیز
باید توجه داشته باشند
که چه می کنند،

زیرا در مسائل فرهنگی
نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

مسئله فرهنگ مهم است

زیرا اساس ایستادگی
و حرکت نظام اسلامی،
مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی
و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است.

واقعاً همه باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را بدانند
زیرا همین جوانان هستند
که در روز خطر، سینه سپر می کنند.

کسانیکه به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند
و تلاش دارند آنها را منزوی کنند،
به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.

البته این جوانان مؤمن و انقلابی
هیچگاه منزوی نخواهند شد.

مطالبی که گفته شد باید بصورت گفتمان
و باور عمومی درآید

که لازمه آن هم

تبیین منطقی و عالمانه این مسائل،

به دور از زیاده روی های گوناگون

و با زبان خوش است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۵
leader.ir


---------------------


کانال استقلال فرهنگی
در سروش

http://sapp.ir/esteghlalefarhangi


و در تلگرام

https://telegram.me/culturalIndependence


وبسایت های متفاوت
آخرین نظرات شما

۱۳ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

مفهوم ، هدف و ﺭﻭﺵ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﻳﺎ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ


بسم الله الرحمن الرحیم


قال الله تبارک و تعالی:

مَا یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ     سوره : ق آیه : 18  

ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ

 إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِیلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِینَ    س
وره : النحل آیه:  125



انشاء الله در فرصت های پیش رو بنا داریم با استفاده از امکانات فضای مجازی (اینترنت) و امکانات گوشی های همراه اندرویدی، فرهنگ پاسخگویی به نیاز های روز جامعه ی رو به پیشرفت ایرانی اسلامیمان را نهادینه کنیم.

از این رو سایت استقلال فرهنگی با ابتکار جدیدی که حاصل تلفیق رسانه های جدید است٬ به انتشار این محتوا می پردازد.

در این ابتکار رسانه های کتاب٬ اینترنت٬ تلفن همراه و رایانه به کار گرفته شده اند تا این محتوای جذاب و مهم با عنوان «روش گفتمان یا مناطره» در اختیار میهمانان فرهیخته ی استقلال فرهنگی گذاشته شود.

بدیهی است که این ابتکار به نوعی استخدام ترکیبی وسیله های ارتباطی در راستای استقلال فرهنگی است:


روش گفتمان یا مناظره

ﭘﻴﺶ ﻧﻮﺷﺘﺎﺭ

 ﺁﻧﭽﻪ ﻗﺼﺪ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺶ ﺭﺍ ﺩﺍﺭﻳﺪ . ﻣﻮﺿﻮﻋﻲ ﺩﻟﻨﺸﻴﻦ ﻭ ﺟﺬّﺍﺏ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺭﺍﻩ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﻛﺮﺩﻥ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺭﻭﺵ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﻣﺎ ﻳﺎﺩﺁﻭﺭﻯ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ. ﻃﺮﺣﻰ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﺘﺎﺏ " ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﻳﺎ ﺟﺪﻝ ﻭ ﺍﺳﺘﺪﻟﺎﻝ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ " ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻳﻢ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﺍﺯ ﺑﺤﺚ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﻧﻴﺴﺖ . ﺑﻠﻜﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮﻯ ﺭﻭﺵ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﻭ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﻨﻄﻖ ﺍﺭﺳﻄﻮﻳﻰ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﻭ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻯ ﺟﺪﻝ ﺑﺤﺚ ﻛﺮﺩﻩ1 . ﻏﻴﺮﺍﺯ ﺟﺪﻝ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﻈﺮﻣﺎ ﺩﺭ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﻘﻂ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﺟﺪﻝ ﺑﺎﻃﻞ (ﺭﺍ ﻛﻪ ﻣﻮﺭﺩ ﻣﺬﻣﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ) ﺑﺎ ﺁﻥ ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﻛﺮﺩ. ﭼﻮﻥ ﺭﻭﺣﻴﻪ ﺗﺸﺪﻳﺪ ﺧﺼﻮﻣﺖ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﻰ ﺭﺍ ﺑﻴﻦ ﺩﻭ ﮔﻮﻳﻨﺪﻩ ﺩﺭ ﮔﻔﺖ ﻭﮔﻮﻳﺸﺎﻥ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ . 

ﮔﺮﺍﺯ ﺑﺴﻴﻂ ﺯﻣﻴﻦ ﻋﻘﻞ ﻣﻦ ﻋﺪﻡ ﮔﺮﺩﺩ ﺑﻪ ﺧﻮﺩﮔﻤﺎﻥ ﻧﺒﺮﺩ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻛﻪ ﻧﺎﺩﺍﻧﻢ ﻳﺎ ﺩﺭ ﺟﺎﻯ ﺩﻳﮕﺮ ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ : ﺗﺮﺳﻢ ﻧﺮﺳﻰ ﺑﻪ ﻛﻌﺒﻪ ﺍﻯ ﺍﻋﺮﺍﺑﻲ ﻛﺎﻳﻦ ﺭﻩ ﻛﻪ ﺗﻮﻣﻰ ﺭﻭﻯ ﺑﻪ ﺗﺮﻛﺴﺘﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﻪ ﭼﻴﺰﻯ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﻄﺮﺡ ﻛﺮﺩﻥ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﻣﻲ ﺁﻭﺭﺩ ؟ ﺑﻪ ﮔﻤﺎﻥ ﻧﻔﺲ ﺍﻣّﺎﺭﻩ . ﺭﺗﺒﻪ ﻭ ﻣﻘﺎﻡ ﺧﻮﻳﺶ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺑﺎﻟﺎ ﻣﻲ ﺑﺮﺩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻰ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻧﻮﻉ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﭼﻴﺰﻯ ﻋﺎﻳﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﻤﻰ ﺷﻮﺩ.
ﺑﻪ ﻗﻮﻝ ﺣﺎﻓﻆ :

ﮔﺮﭼﻪ ﺑﺮ ﻭﺍﻋﻆ ﺷﻬﺮ ﺍﻳﻦ ﺳﺨﻦ ﺁﺳﺎﻥ ﻧﺸﻮﺩ
ﺗﺎ ﺭﻳﺎ ﻭﺭﺯﺩ ﻭ ﺳﺎﻟﻮﺱ . ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﻧﺸﻮﺩ


ﺗﻨﻬﺎ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻯ " ﺧﻮﺩ ﻧﻤﺎ ﮔﺮ " (ﻣِﺮﺍﮔﺮ ) ﺩﺍﺭﺩ ﺍﺯ ﭼﺸﻢ ﺩﺍﻧﺎﻳﺎﻥ ﻓﺮﻭ ﺍﻓﺘﺎﺩﻥ ﺍﺳﺖ. ﻫﻤﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﻢ ﺍﺳﻠﺎﻡ " ﻣﺮﺍﺀ " ﺭﺍ ﺑﻪ ﺭﺳﻤﻴﺖ ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻪ . ﺑﻠﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻨﻬﻴﺎﺕ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ «ﻧﺒﺎﻳﺪﻫﺎ» ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ﺗﻠﺎﺵ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﻣﺴﻴﺮ ﺧﻮﺵ ﮔﻤﺎﻧﻰ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ . ﻛﺪﻭﺭﺕ ﻫﺎ ﻭ ﻛﻴﻨﻪ ﻫﺎ . ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻣﺤﺒﺖ ﻭ ﺻﻤﻴﻤﻴﺖ ﺩﻫﺪ؛ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺑﻬﺘﺮ ﺁﻏﺎﺯ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﺑﺮ ﻣﺸﺘﺮﻛﺎﺕ ﺗﻜﻴﻪ ﺷﻮﺩ ﻧﻪ ﺑﺮ ﺍﺧﺘﻠﺎﻓﺎﺕ ﺗﺎ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻯ ﺧﻮﺵ ﮔﻤﺎﻧﻰ ﻭ ﺧﻮﺵ ﺑﻴﻨﻰ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﺷﻮﺩ. ﻗُﻞ ﻳﺎ ﺍﻫﻞَ ﺍﻟﻜﺘﺎﺏِ ﺗَﻌﺎﻟَﻮﺍ ﺍﻟﻰ ﻛﻠﻤﻪٍ ﺳﻮﺍﺀٌ ﺑﻴﻨَﻨﺎ ﻭﺑﻴﻨَﻜﻢ2 : ﺑﮕﻮ ﺍﻯ ﺍﻫﻞ ﻛﺘﺎﺏ ﺑﻪ ﻃﺮﻑ ﻛﻠﻤﻪ ﺍﻯ ﻛﻪ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻣﺎ ﺑﺮﺁﻥ ﺍﺷﺘﺮﺍﻙ ﺩﺍﺭﻳﻢ ﺑﻴﺎﻳﻴﺪ. 

ﺑﻨﺎﺑﺮ ﺁﻧﭽﻪ ﮔﻔﺘﻪ ﺷﺪ . ﺑﻨﺎﻯ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺑﺮ ﭘﻴﻮﻧﺪ ﺍﺳﺖ ﻧﻪ ﮔﺴﺴﺖ؛ ﮔﺴﺴﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺍﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺍﺗﻤﺎﻡ ﺣﺠﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻃﺮﻑِ ﮔﻔﺖ ﻭﮔﻮﻯ ﻣﺎ ﺑﺎ ﻋﻨﺎﺩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺃﻯ ﺑﻮﺩﻥ . ﻧﻈﺮ ﺑﺎﻃﻞ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻧﻈﺮ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﺻﺎﺋﺐ ﺑﺮﮔﺰﻳﻨﺪ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺻﻮﺭﺕ « ﻣﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺧﻴﺮ ﺗﻮﺍﻣﻴﺪ ﻧﻴﺴﺖ . ﺷﺮّ ﻣﺮﺳﺎﻥ» ﭘﻴﺶ ﻣﻲ ﺁﻳﺪ ﻭ«ﻫﺬﺍ ﻓﺮﺍﻕٌ ﺑَﻴﻨﻲ ﻭ ﺑَﻴﻨُﻚ» ﻣﻄﺮﺡ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ ﻧﻪ «ﻫﺬﺍ ﻭﻓﺎﻕٌ ﺑَﻴﻨﻲ ﻭ ﺑَﻴﻨُﻚ ». ﭘﺲ ﺑﺎﻳﺪ ﺗﻮﺟﻪ ﻛﺮﺩ ﻛﻪ ﺟﺪﻝِ ﻣُﺼﻄﻠَﺢِ ﻣﻨﻄﻘﻰ ﺍﺯ ﺩﻳﺪﮔﺎﻩ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﻗﺎﺑﻞ ﭘﺬﻳﺮﺵ ﻧﻴﺴﺖ ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﻮﺗﻪ ﻯ ﻓﺮﺍﻣﻮﺷﻰ ﺳﭙﺮﺩ ﻧﻪ ﺍﻳﻦ ﻛﻪ ﺁﻧﺮﺍ ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻯ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﭘﻨﺪﺍﺷﺖ. ﺍﻳﻦ ﺭﻭﺵ ﺑﺮﺍﻯ ﻳﻚ ﻣﺴﻠﻤﺎﻥ ﺣﻘﻴﻘﻰ ﺭﻭﺵ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﻣﺬﻣﻮﻣﻰ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺗﺎ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﺑﺎﻳﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﻫﺎ ﺑﺮﺣﺬﺭ ﺑﻮﺩ؛ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺍﺣﺘﺠﺎﺟﺎﺕ ﻭ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﻫﺎﻱ ﺍﻣﺎﻣﺎﻥ ﻣﻌﺼﻮﻡ ﻣﺎ(ﻉ) . ﻧﻤﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﭼﻨﻴﻦ ﺭﻭﺷﻰ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻛﺮﺩ.3 ﻣﺎ ﺩﺭ ﺻﺪﺩﻳﻢ . ﺣﺮﻛﺖ ﺑﺤﺚ ﻭ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﺭﺍ ﻛﺎﺭﺑُﺮﺩﻯ ﻧﻤﻮﺩﻩ ﻭ ﺩﺭ ﺟﻬﺖ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺣﻘﻴﻘﻰ ﺁﻥ ﺣﺮﻛﺖ ﻛﻨﻴﻢ ﺗﺎ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻜﻮﻓﺎﻳﻰ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ . ﻋﺎﻣﻞ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺭﻭﺷﻨﮕﺮﻱ ﺍﺳﺖ . ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﺍﺭﻯ ﻛﻨﻴﻢ. ﺍﻳﻦ ﻧﻜﺘﻪ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺑﺪﺍﻧﻴﻢ ﻛﻪ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﭼﻮﻥ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﻓﻄﺮﺕ ﺑﻨﺎ ﺷﺪﻩ ﻧﻴﺎﺯ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻯ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ؛ ﺍﻓﺰﻭﻥ ﺑﺮﺁﻥ ﺩﺭ ﺍﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣﻮﺍﺭﺩ ﺭﺍﻩ ﮔﺸﺎ ﻭ ﭘﻴﺸﺮﻭ ﺍﺳﺖ. ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺑﺎﺭﻩ . ﻛﺎﺭ ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ ﻳﺎ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻫﺴﺘﻴﻢ . ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﻋﺪﻡ ﺁﺷﻨﺎﻳﻲ ﺑﺎ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻏﻨﻰ ﺍﺳﻠﺎﻡ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﺨﺮﺍﺝ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺮﺩﺍﺭﻯ ﺍﺯ ﻣﺘﻮﻥ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﺮﺱ ﺧﻮﺩ . ﻫﻤﺖ ﮔﻤﺎﺭﻳﻢ. 



ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ؟

 ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻱ «ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ» ﻣﻰ ﭘﺮﺩﺍﺯﻳﻢ ﺗﺎ ﺩﺭﻙ ﺑﻬﺘﺮﻯ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻫﻨﺮ ﺟﺬّﺍﺏ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ. ﺭﻳﺸﻪ ﻯ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ . " ﻧَﻈَﺮ " ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺎﮔﺮﺩﺍﻧﺪﻥ ﭼﺸﻢ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻃﺮﻑ ﻭ ﺁﻥ ﻃﺮﻑ . ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻣﻘﺎﺑﻠﺶ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ . ﺭﺅﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ . ﺗﻤﺜﺎﻝ ﺑﺮﺩﺍﺭﻯ ﻣﻰ ﻧﻤﺎﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺗﺼﻮﻳﺮ ﻣﻰ ﻛﺸﺪ؛ " ﺭﺍﻏﺐ " ﻣﻰ ﮔﻮﻳﺪ: «ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻈﺮ ﺭﺍ ﺩﻳﺪﻥ ﻣﻌﻨﺎ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻧﺨﺒﮕﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺑﺼﻴﺮﺕ : ﺑﻴﻨﺶ . ﺗﺸﺨﻴﺺ . ﺍﺩﺭﺍﻙ ﻭ ﺗﺪﺑّﺮ ﻛﺮﺩﻥ . ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ. ﻣﻬﻠﺖ . ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺭﻯ ﻣﺘﺤﻴﺮ ﺑﻮﺩﻥ . ﭼﺸﻢ ﺑﻪ ﺭﺍﻩ ﺑﻮﺩﻥ . ﻣﻌﺎﻧﻰ ﺩﻳﮕﺮﻯ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺍﺯ " ﻧﻈﺮ " ﻭ ﺍﺷﺘﻘﺎﻕ ﻫﺎﻯ ﺁﻥ ﻓﻬﻤﻴﺪﻩ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ»۵ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﺭﺍ ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ . ﺭﻗﺎﺑﺖ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﺭ ﺑﺤﺚ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺍﺻﻄﻠﺎﺣﻰ ﮔﻔﺖ ﻭﮔﻮ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻯ ﻣﻄﻠﺐ ﻭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺧﺎﺻﻰ ﺍﺳﺖ.  " ﻧﻈﺮ " ﻭﻗﺘﻰ ﺑﻪ ﺑﺎﺏ ﻣﻔﺎﻋﻠﻪ ﻣﻰ ﺭﻭﺩ . ﻣﻌﻨﺎﻯ ﺧﺎﺻﻰ ﻣﻰ ﮔﻴﺮﺩ ﻳﻌﻨﻰ ﭼﻴﺰﻯ ﻳﺎ ﻛﺴﻰ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﻳﮕﺮﻱ ﺷﺪﻥ : «ﻧﺎﻇﺮ ﻣﻨﺎﻇﺮﺓ : ﺻﺎﺭَ ﻧﻈﻴﺮﺍً ﻟﻪ»٦ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﻰ ﺭﺳﺪ ﻧﻜﺘﻪ ﺍﻯ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺗﻮﺿﻴﺢ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻧﺪ. " ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ " ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻳﺎ ﺩﻭ ﮔﺮﻭﻩ ﺩﺭ ﺑﺎﺭﻩ ﻯ ﭼﻴﺰﻯ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﺑﺮﺍﻯ ﺷﺎﻥ ﺭﻭﺷﻦ ﺷﻮﺩ.
ﺍﻳﻦ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﻋﻤﻮﻣﻰ ﺑﺎﺏ ﻣﻔﺎﻋﻠﻪ ﺍﺳﺖ : ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺮﺍﻙ . ﻣﻮﺿﻮﻋﻰ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻔﺖ ﻭ ﺷﻨﻮﺩ ﻣﻰ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪ ﺗﺎ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺁﻥ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﺷﻮﺩ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻭ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﻫﻢ . ﻧﻜﺎﺕ ﭘﻨﻬﺎﻥ ﻭ ﻧﺎﺭﻭﺷﻦ ﻣﻮﺿﻮﻋﻰ ﺭﺍ ﻛﺸﻒ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ﻭ ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﻛﻪ ﻣﻄﻠﺐ ﺑﺮﺍﻳﺶ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ . ﻣﻰ ﭘﺬﻳﺮﺩ.

ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ "ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ " ﻋﻠﺎﻭﻩ ﺑﺮ ﻣﻌﻨﺎﻯ ﻣﺸﺎﺭﻛﺖ ﺩﺭ ﮔﻔﺖ ﻭ ﮔﻮ ﻭ ﺑﺤﺚ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺎ ﻫﻢ . ﻣﻌﻨﺎﻱ ﻭﻳﮋﻩ ﺍﺵ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻔﺲِ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﻧﻬﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﻳﺖ . ﺩﻭ ﻃﺮﻑِ ﺑﺤﺚ . ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻓﻜﺮﻯ ﻭ ﻋﻘﻴﺪﺗﻰ ﺩﺭ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﻣﻮﺭﺩ ﺑﺤﺚ . ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﻱ ﻣﺸﺘﺮﻙ ﺑﺮﺳﻨﺪ. ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ : ﻧﻜﺘﻪ ﻯ ﺍﺻﻠﻰ ﺩﺭ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﻭ ﻣﺒﺎﺣﺜﻪ «ﺷﺒﻴﻪ ﺳﺎﺯﻱ» ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺤﺚ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﻪ ﺩﻧﺒﺎﻝ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﻰ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺘﺎﺭ ﻓﻜﺮﻯ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺍﻭ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﻫﻤﻴﻦ ﻧﻘﺶ ﺭﺍ ﺑﺎﺯﻯ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺗﺄﺛﻴﺮِ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪﻯ ﺑﺮ ﺍﻭ ﮔﺬﺍﺭﺩ ﻭ ﻣﻰ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ : ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﻫﺪﻑ ﺗﻠﺎﺵ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ....(1)


انشاء الله ادامه دارد




(1)منبع: کتاب ﺭﻭﺵ ﮔﻔﺘﻤﺎﻥ ﻳﺎ ﻣﻨﺎﻇﺮﻩ/ ﻧﺼﺮﺕ ﺍﻟﻠﻪ ﺟﻤﺎﻟﯽ. از کتابهای دریافتی سایت قائمیه ویژه گوشیهای اندرویدی


برای دانلود  فرمت های مختلف کتاب روش گفتمان یا مناظره ادامه مطلب  را ببینید

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان اردوهای راهیان نور کشور:


www.leader.ir

نباید اجازه داد حماسه عظیم دفاع مقدس

 دستخوش فراموشی و تحریف شود

 اردوهای راهیان نور

زمینه «زیارت با معرفت» مناطق عملیاتی را

 فراهم کند.

۱۳۹۲/۱۲/۲۶ - ۱۳:۲۳

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) در دیدار مسئولان و دست اندرکاران اردوهای راهیان نور کشور، ابتکار بازدید از مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس را یک ابتکار الهی و انقلابیِ بسیار شایسته در جهت شناساندن اجزاء برجسته‌ی حادثه‌ی بزرگ و تاریخی دفاع مقدس به مردم و نسل جوان کشور خواندند و تأکید کردند: «فراموشی» و «تحریف» دو آسیب و خطر بزرگی است که در کمین هر حادثه بزرگ تاریخی قرار دارد و نخبگان، فرزانگان و دست اندرکاران عرصه دفاع مقدس، با شناساندن دقیق این ذخیره و گنجینه‌ی فرهنگی، اجازه ندهند این حماسه دستخوش فراموشی و تحریف شود. 

   

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به آثار مکتوب و هنری فراوان منتشر شده در حوزه دفاع مقدس، خاطرنشان کردند: دفاع مقدس همانند یک تابلوی عظیم و بسیار باشکوهی است که هرچه بیننده به اصل حادثه نزدیک میشود و درباره اجزاء و ترکیب آن تعمق بیشتری می‌کند به ابعاد جدید و شگرف بیشتری دست می یابد.       

ایشان مبنای توصیه امام راحل به عموم مردم و مسئولان درخصوص ضرورت مطالعه نامه ها و وصیت نامه های شهدا را همین واقعیت دانستند و افزودند: وصیت نامه شهدا دریچه ای برای فهم حالات معنوی رزمندگانی است که قادر به انجام کارهای بزرگ و پیروزی در صحنه هایی شدند که با معادلات مادی و نظامی معمول دنیا قابل محاسبه نیست.    


رهبر انقلاب اسلامی در ادامه به تبیین دو آسیب عمده ی پیش روی حوادث بزرگ دنیا پرداختند.    
«
فراموشی» بدلیل تکرار نکردن جزئیات حوادث بزرگ، اولین آسیب مورد اشاره رهبر انقلاب بود.        

ایشان در این بخش به مسئله فلسطین اشاره و خاطرنشان کردند: امروز نظام سلطه تلاش میکند با همین ترفند، حادثه کم نظیرِ بیرون راندن مردم بومی شهرها و روستاها از کشور فلسطین به تدریج کمرنگ و فراموش شود.          

رهبر انقلاب اسلامی زنده ماندن مسئله فلسطین در طول این سالها به رغم همه توطئه های جبهه استکبار را «مرهون انقلاب اسلامی و فریادهای خالصانه امام خمینی» دانستند و گفتند: نباید اجازه داد حادثه عظیم دفاع مقدس نیز دستخوش فراموشی شود.   
ایشان «تحریف» و «تغییر ماهیت» را دومین آسیبی دانستند که حوادث بزرگ در معرض آن قرار دارند.      

حضرت آیت الله خامنه ای اصل حادثه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را نیز در معرض آسیب تحریف دانستند و گفتند: معنی ندارد که برخی از آثار فرهنگی و هنری که به نام دفاع مقدس تولید می شود و یا همایشهایی که برگزار می گردد در تعارض با ماهیت و اصل این حرکت عظیم باشد.     

رهبر انقلاب اسلامی اردوهای راهیان نور و بازدید از مناطق عملیاتی را یک سنت حسنه به منظور پیشگیری از دو آسیب «فراموشی» و «تحریف» خواندند و افزودند: باید از برخی حوادثی که گاهی در این اردوها پیش می آید جلوگیری کرد اما اینگونه حوادث نباید بهانه ای برای زیر سؤال بردن اصل این حرکت بزرگ و مفید شود.           

ایشان تصریح کردند: نکته اصلی و کلیدی در اردوهای راهیان نور، ایجاد زمینه برای «زیارت با معرفت» است.       

حضرت آیت الله خامنه ای یک ابزار فراهم کردن زمینه «زیارت با معرفت» را تولید جزوه هایی به عنوان شناسنامه ی مناطق جنگی و عملیاتهای دفاع مقدس برشمردند و افزودند: کتابهای بسیار خوبی در حوزه دفاع مقدس نوشته شده که قابلیت تبدیل شدن به فیلمهای جذاب را دارد و همچنین تمام مناطق جنگی و هر یک از عملیاتهای دفاع مقدس نیز میتواند دستمایه تولید آثاری فاخر قرار گیرد.

«ضرورت فعال نگه داشتن مجموعه های مردمی»، «تداوم سفرهای دسته جمعی» و «انتخاب راویانی که روزهای حساس و سرنوشت ساز دفاع مقدس را از نزدیک درک کرده اند»، توصیه های دیگر رهبر معظم انقلاب به دست اندرکاران برگزاری اردوهای راهیان نور بود.         

در ابتدای این دیدار سردار کارگر رئیس ستاد مرکزی راهیان نور، گزارشی از اقدامات و برنامه‌های این ستاد بیان کرد.

 

منبع:

leader.ir

"مردان دریایی فارس"


2GHAVVAS


" مستندی که تا کنون مجوز پخش نگرفته است!!"




_
doorbin
_

_


صبح امروز شیراز شاهد نخستین یادواره ی شهدای غواص و آبی خاکی استان فارس بود.

چندین سال انتظار برای این که مردان دریایی برای روزهای بحرانی در قالب مستند تلویزیونی از سیمای فارس
میهمان فارسیان شود.

اینها را برای یادآوری می نویسم
تا فردا شرمنده ی شهدای غواص و آبی و خاکی نباشیم.

اینها را می نویسم
تا گلوگاه شیطان را معرف مردان دریایی نپنداریم.

اینها را می نویسم
تا مردان دریایی ایران زمین در دهنه خلیج فارس یعنی انتهای اروند رود را درگیر با کوسه ها نمایش ندهیم!

اینها را می نویسم
که فراموش نکنیم که
 دریایی که ماهیانش بوسه بر لبهای غواصان می زد؛
کوسه هایش در نقش منفی وارد معرکه نشدند تا الگوی فیلمسازی با موضوع غواصان ایران قرار بگیرند!!

اینها را می نویسم تا به یاد بیاوریم
که عملیاتی که با رمز و نام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شروع شد؛
شاهد همراهی زمین و زمان و دریا و هوا با لشکریان حق در برابر باطل بود.

این روایت انشاء الله ادامه دارد...


_

_

_

_

.
.
.


rel=nofollow