استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی
امام خامنه ای:

من هم از مسائل فرهنگی نگرانم
و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان
سهیم هستم.

دولت محترم باید به این موضوع توجه کند
و مسئولان فرهنگی نیز
باید توجه داشته باشند
که چه می کنند،

زیرا در مسائل فرهنگی
نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

مسئله فرهنگ مهم است

زیرا اساس ایستادگی
و حرکت نظام اسلامی،
مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی
و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است.

واقعاً همه باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را بدانند
زیرا همین جوانان هستند
که در روز خطر، سینه سپر می کنند.

کسانیکه به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند
و تلاش دارند آنها را منزوی کنند،
به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.

البته این جوانان مؤمن و انقلابی
هیچگاه منزوی نخواهند شد.

مطالبی که گفته شد باید بصورت گفتمان
و باور عمومی درآید

که لازمه آن هم

تبیین منطقی و عالمانه این مسائل،

به دور از زیاده روی های گوناگون

و با زبان خوش است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۵
leader.ir


---------------------


کانال استقلال فرهنگی
در سروش

http://sapp.ir/esteghlalefarhangi


و در تلگرام

https://telegram.me/culturalIndependence


وبسایت های متفاوت
آخرین نظرات شما


 فرهنگ سازی ایده ی معادل های اعتکاف؛


مژده ی فوری به جامانده های اعتکاف اردیبهشت ۹۳


  ایده هایی برای اصحاب رسانه ها



اول:
حدیثی از امام علی سلام الله علیه در شبکه اینترنتی حدیث از کتاب به قلم آیت الله ری شهری

۱۴۱۷.امام على علیه السلام :
ساعتى نزد دانشمندان نشستن ، نزد خدا از هزار سال عبادت محبوبتر است و نگریستن به دانشمند ، نزد خدا از یک سال اعتکاف در مسجد الحرام محبوبتر است . دیدار دانشمندان ، نزد خداى متعال محبوبتر از هفتاد طواف دور کعبه و برتر از هفتاد حجّ و عمره نیکو و پذیرفته شده است و خداى متعال او را هفتاد درجه بالا مى کشد و رحمت را بر او فرود مى آورد و فرشتگان برایش گواهى مى دهند که بهشت برایش واجب شده است .
منبع:
http://www.hadith.net/n144-e1326-p513.html

دوم:
ایده هایی برای اصحاب رسانه ملی:
قابل توجه جاماندگان از اعتکاف نیمه اول ماه رجب:


سایت جامع اعتکاف قم محتوایی را با عنوان اعتکاف بزرگان دارد که برای فرهنگ سازی بسیار درس آموز است.
هر معادلی که در احادیث خواهید دید؛ گویای اهمیت آن در اندیشه دینی است.

آخرین حدیث که بیانگر پاداش همنشینی همسرهاست٬ سهل ترین جایگزین اعتکاف است که هزبنه ی آن دلدادگی و ملاطفت بین همسرهاست. همنشینی بدون مراء
همنشینی با مودت یا ابراز دوستی دو طرفه
که رحمت الهی را در پی دارد و محصول آن آرامش دلهاست.
تا اینجا به نحوه ی بهره گیری از یک حدیث معادله ی اعتکاف در سبک زندگی اسلامی اشاره ای شد.


اینک محتوای
 

 اعتکاف بزرگان...



اعتکاف امام مجتبی علیه السلام و برآوردن حاجت مومن

میمون بن مهران گوید: امام مجتبى علیه السلام در مسجد اعتکاف کرده بود و من نزد او نشسته بودم که مردى آمد و عرض کرد: اى فرزند رسول خدا شخصى از من طلب دارد و مى‏خواهد مرا به این جهت به زندان افکند، امام علیه السلام فرمود: «بخدا سوگند اکنون ثروتى ندارم که قرض تو را بپردازم»، آن مرد گفت: شما بیا با او صحبت کن. امام مجتبى علیه السلام کفش خود را پوشید که حرکت کند. من به امام عرض کردم: اى فرزند رسول خدا آیا اعتکاف خود را فراموش نمودى؟ حضرت فرمود: «فراموش نکردم، ولى از پدرم شنیدم که مى‏گفت پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلم فرمود: هر کس براى برآورده شدن حاجت برادر دینى خود تلاش کند گویا نه هزار سال خدا را عبادت کرده که روزها را روزه گرفته و شبها را به نماز ایستاده باشد».

الآداب الدینیة للخزانة المعینیة با ترجمه عابدى ص 364

اعتکاف و نشستن در نزد دانشمند

حضرت امیر المونین علی علیه السلام : نشستن یک ساعت در پیش دانشمند دوست‏تر است بسوى خدا از عبادت یک سال که هیچ معصیت خدا را نکرده باشد و نگاه کردن به عالم دوست‏تر است بسوى خدا از اعتکاف یک سال در مسجد الحرام و زیارت دانشمند دوست‏تر است بسوى خدا از هفتاد حج و عمره و بهتر است از هفتاد مرتبه طواف خانه‏ى خدا و خدا برایش هفتاد درجه بلند گرداند و خدا بهر حرفى که از دانشمند مى‏آموزد ثواب هفتاد حج قبول شده در نامه‏ى عملش مى‏نویسد و بر او رحمتش را فرو مى‏فرستد و فرشتگان گواهى دهند که بهشت بر او واجب است‏.

ارشاد القلوب-ترجمه رضایى، ج‏1، ص: 394

اعتکاف و رفع حاجت مومن

مضر بن قاموس گفت که: بامام هفتم گفتم بمن خبر رسیده که از پدرت حسین که یکى از براى حاجتى نزد او آمد و باو گفتند آن حضرت معتکف است: و او بنزد امام حسن (ع) رفت و این را باو گفت و آن حضرت فرمود: ندانست که راه رفتن براى انجام حاجت مؤمن تا برآوردنش بهتر است از اعتکاف دو ماه پیاپى در مسجد الحرام با روزه آن سپس امام هفتم (ع) فرمود: و از اعتکاف در همه روزگار.

آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ج‏1، ص: 151

قرض به مومن ، دعای برمومن ، کمک به مومن ستمدیده

امام صادق علیه السلام فرمود: مؤمنى نباشد که او مؤمن را بخانه خود برد و سیر بآن خوراک دهد جز اینکه بهتر باشد از آزادى یک بنده، و مؤمنى نباشد که براى رضاى خدا بمؤمنى وامى دهد جز که خدا مزد صدقه باو دهد و مؤمنى نباشد که در انجام حاجت برادر مؤمنش راه رود جز که خدا بهر گامى حسنه‏اى برایش نویسد و سیئه از او بریزد و درجه‏اى بالا برد، و باز هم ده حسنه برایش فزاید و در ده حاجت او را واسطه پذیرد، مؤمنى نباشد که در پشت سر براى برادرش دعا کند جز که خدا باو فرشته‏اى گمارد که میگوید مانند آن براى خودت باشد، و مؤمنى نباشد که گره کار برادر مؤمنش را گشاید جز که خدا یک گرفتارى آخرت را بر او گشاید، و مؤمنى نباشد که به مؤمن‏ ستمدیده کمک دهد براى رفع ستم او جز که بهتر باشد از روزه داشتن یکماه با اعتکاف در مسجد الحرام، و مؤمنى نباشد که یارى کند برادر مؤمنش را (با قدرت بر نصرت او) جز که خدا او را در دنیا و آخرت یارى کند.

آداب معاشرت-ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ج‏1، ص: 202

احترام به سادات

حسن بن محمّد قمى گفت از مشایخ و پیران قم روایت کرده‏ام که حسین بن حسن بن جعفر بن محمّد بن اسماعیل بن جعفر صادق علیه السّلام در قم زندگى میکرد و آشکارا بشرب خمر مى‏پرداخت یک روز براى احتیاجى که داشت بدر خانه احمد بن اسحق اشعرى رفت که وکیل اوقاف در قم بود ولى احمد بن اسحاق باو اجازه ورود نداد بناچار با اندوه و ناراحتى بخانه خود برگشت.

احمد بن اسحاق آن سال عازم حج شد همین که رسید بسامرا اجازه ورود خواست تا خدمت امام حسن عسکرى علیه السّلام برسد اما امام علیه السّلام باو اجازه ورود نداد و گریه‏ها کرد و بسیار زارى و تضرع نمود تا بالاخره اجازه یافت وقتى وارد شد عرضکرد یا ابن رسول اللَّه چرا بمن اجازه نفرمودید خدمتتان برسم من که از شیعیان و ارادتمندان شماهم.

فرمود چون پسر عموى مرا از در خانه‏ات راندى احمد گریه‏اش گرفت و قسم‏ یاد کرد که اجازه ندادن من بواسطه آن بود که شاید او از شرابخوارى توبه کند فرمود راست میگوئى ولى چاره‏اى نیست باید آنها را گرامى بدارید و احترام کنید در هر حال مبادا ایشان را تحقیر کنید و اهانت نمائید چون انتساب بما خانواده دارند که در این صورت زیانکار خواهید بود.

وقتى احمد بقم برگشت بزرگان بدیدن او آمدند حسین نیز از کسانى بود که بدیدن احمد شتافت اما همین که احمد او را دید از جاى جست و باستقبالش شتافت و اکرامش نمود و در صدر مجلس او را نشانید حسین دیدن این همه احترام برایش بى‏سابقه بود و بعید شمرد پرسید چه شده که این قدر بمن احترام میکنى احمد جریان خود را با امام عسکرى علیه السّلام توضیح داد.

همین که حسین شنید از کار زشت خود پشیمان شد و توبه کرد بخانه برگشت تمام شراب‏هائى که داشت بزمین ریخت و اسباب و وسائل شراب را شکست و از پرهیزکاران و صالحین و اشخاص با ورع گردید پیوسته ملازم مسجد بود و اعتکاف مى‏کرد و شب زنده‏دار بود تا مرگ گریبانش را گرفت و نزدیک قبر حضرت معصومه دفن شد.

زندگانى حضرت جواد و عسکریین علیهم السلام، ص: 283


قال رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله: «اعتکاف عشر فى رمضان یعدل حجّتین و عمرتین».

رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: «اعتکاف ده روز در رمضان با دو حج و دو عمره برابرى مى‏کند»


زیارت امام حسین علیه السلام و اعتکاف

امّ سعید مى‏گوید: نزد امام صادق (ع) بودم که کنیزم آمد و گفت: مرکب راآوردم. امام (ع) فرمود: اى امّ سعید، این مرکب چیست و قصد کجا دارى؟ مى‏گوید: گفتم: مى‏خواهم به زیارت قبور شهیدان بروم. فرمود: به من بگو چرا امروز کار شما مردم عراق این قدر عجیب شده است که از راههاى دور براى زیارت قبور شهداى احد مى‏آیید و زیارت قبر سید الشهداء را ترک مى‏کنید؟ راستى چرا به زیارت قبر او نمى‏روید؟ امّ سعید مى‏گوید: گفتم: سیّد الشهداء کیست؟ فرمود: حسین بن على (ع).

گفتم: من یک زن هستم [و به تنهایى نمى‏توانم این کار را انجام دهم‏]. فرمود: براى امثال تو هیچ گونه مانعى از رفتن به زیارت آن حضرت نیست. گفتم: زیارت او چه ثوابى براى ما دارد؟ فرمود: با یک حجّ و یک عمره و اعتکاف و روزه دو ماه در مسجد الحرام برابر است.

ثواب الاعمال-ترجمه انصارى، ص: 191

پاداش یارى کردن برادر مؤمن‏

ابراهیم بن عمر یمانى مى‏گوید: امام صادق (علیه السلام) فرمود: هیچ مؤمنى مؤمن ستمدیده‏اى را کمک نمى‏کند مگر اینکه این عمل او از روزه و اعتکاف یک ماه در مسجد الحرام بهتر است.

ثواب الاعمال-ترجمه انصارى، ص: 285


اعتکاف رسول اعظم صلی الله علیه و آله

صدوق در کتاب «فقیه» به سند خود، از امام صادق علیه السلام نقل میکند که فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله در ماه رمضان- سال اول هجرت- در دهه اول در مسجد «اعتکاف» کرد. و سال بعد در دهه دوم اعتکاف نمود، ولى پس از آن همیشه در دهه سوم ماه رمضان اعتکاف نمود.

سنن النبى صلى الله علیه و آله با ترجمه ‏فارسى، ص: 298


یک روز کمک به مومن

قال رسول الله صلی الله علیه و آله : عون العبد أخاه یوما خیر من اعتکافه شهرا.

کسی که به برادر خود کمک یک روزه کند بهتر از اعتکاف یک ماهه است.

نهج الفصاحة مجموعه کلمات قصار حضرت رسول ص، ص: 577


قال رسول الله صلی الله علیه و آله : جلوس المرء عند عیاله أحبّ إلى اللّه من اعتکاف فی مسجدی هذا

منبع:
سایت جامع اعتکاف قم
http://www.etekaf.org/bozorgan.html
************-**

پایگاه استقلال فرهنگی در مسیر فرهنگ سازی برای بنیان زندگی به سبک اسلامی از ایده های نو و ابتکاری مبتنی بر مبانی اندیشه اسلامی استقبال می کند.
zqz.ir/EsteghlaleFarhangi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
rel=nofollow