استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی
امام خامنه ای:

من هم از مسائل فرهنگی نگرانم
و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان
سهیم هستم.

دولت محترم باید به این موضوع توجه کند
و مسئولان فرهنگی نیز
باید توجه داشته باشند
که چه می کنند،

زیرا در مسائل فرهنگی
نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

مسئله فرهنگ مهم است

زیرا اساس ایستادگی
و حرکت نظام اسلامی،
مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی
و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است.

واقعاً همه باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را بدانند
زیرا همین جوانان هستند
که در روز خطر، سینه سپر می کنند.

کسانیکه به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند
و تلاش دارند آنها را منزوی کنند،
به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.

البته این جوانان مؤمن و انقلابی
هیچگاه منزوی نخواهند شد.

مطالبی که گفته شد باید بصورت گفتمان
و باور عمومی درآید

که لازمه آن هم

تبیین منطقی و عالمانه این مسائل،

به دور از زیاده روی های گوناگون

و با زبان خوش است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۵
leader.ir


---------------------


کانال استقلال فرهنگی
در سروش

http://sapp.ir/esteghlalefarhangi


و در تلگرام

https://telegram.me/culturalIndependence


وبسایت های متفاوت
آخرین نظرات شما

خبر فوری:

 ابتکار تشکیل حلقه های صالحین با محوریت بینش مطهر

مشروح خبر در استقلال فرهنگی:
وبسایت رسمی شجره ی طیبه ی صالحین در 12 اردیبهشت 1392 سالروز شهادت متفکر شهید آیت الله مرتضی مطهری بیشترین اهتمام خود را از زمان تأسیس تا کنون به محوریت بینش مطهر قرار داده است.

با اینکه مجموعه ای از کتاب های دبیرخانه ی طرح مطالعاتی بینش مطهر به سفارش معاونت تربیت و آموزش سازمان بسیج ویؤه ی سرگروه های شجره ی طیبه ی صالحین منتشر شده است، هنوز به صورت سیستماتیک و تشکیلاتی بدست اینجانب نرسیده است.

با اینکه از پیش از شکل گیری رسمی شجره ی طیبه ی صالحین به صورت مستمر و هفتگی جلسات مطالعاتی با اعضای بسیج داشته ام  در حالیکه از تابستان 90 که دوره ی ویژه تربیت مربی آثار شهید مطهری را گذرانده ام و این دوره را از طریق ستاد بینش مطهر و بدون ارتباط با صالحین طی کرده ام و منابع مطالعاتی را نیز از طریق همین ستاد دریافت کرده ام. و از آن پس محور اصلی حلقه های صالحین را آثار پر برکت استاد مطهری قرار داده ام.

اما از سیستم تغذیه و توزیع منابع مطالعاتی آثار شهید مطهری که با برای حلقه های صالحین هنوز دریافتی نداشته ام.

گستردگی حلقه ها، گرچه بیانگر میزان بالای نیاز چاپ و نشر آثار استاد شهید با تنظیم و ویراستاری جدید می باشد؛ اما حد اقل مربیان و سرگرو ه های حلقه ها که می شد تا حالا(12 اردیبهشت 1392) از فیض این آثار بهره مند بشوند.

از خودم گفتم تا نمونه ای از کسانی که تا کنون، ابه صورت سیستمی در تشکیلات صالحین بسیج هنوز از سهمیه کتاب های طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری بهره مند نشد ه اند را آورده باشم.
و این کوتاهی و نقص در کار است که باید آسیب شناسی شود.

چراکه نرسیدن این منابع، بدست مربی یا سرگروه هر حلقه، باعث می شود که کیفیت کار جلسات حلقه ها پایین بیاید. و از طرفی محوریت آین مجموعه ی نفیش و گرانقدر در نشست ها کمرنگ می شود.

خسارت جامعه ی بشری از عدم دریافت اندیشه ی مطهر بر کسی پوشیده نیست. و شاید این موضوع بخاطر امکانات ما باشد.
اما محرومیت ما بویژه شجره ی طیبه ی صالحین از این محصولات فرهنگی جای هیچ عذری جز رسیدگی شبکه توزیع باقی نمی گذارد.
برای جبران این کمبود، وبلاگ استقلال فرهنگی با انعکاس خبر فوری ابتکار تشکیل حلقه های صالحین با محوریت بینش مطهر و بویژه صفحات و لینک های وبسایت رسمی شجره ی طیبه ی صالحین، گام هایی هرچند کوچک در فضای مجازی بر می دارد تا دیگر اندیشه ورزان را نیز با این سرچشمه معرفت و بصیرت درگیر نماید.

فراموش نکنیم که پشت جلد چاپ جدید این آثار که کار مشترک ستاد بینش مطهر و شجره طیبه صالحین است؛ آمده است:

منا بع فکری انقلاب،

تفکرات شهید مطهری است ولاغیر

مقام معظم رهبری



************************************
************************************

مطهری

************************************
************************************


چرایی طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری
چرا شهید مطهری بخوانیم؟

ضرورت مطالعه این آثار و تناسب آنها با وضعیت و نیازهای امروز ما چیست؟ وجه ممیزه این آثار از دیگر منابع و آثار اندیشمندان اسلامی چه می‌تواند باشد؟

چرایی طرح مطالعاتی آثار  شهید مطهری





 










اولین و مهمترین سوالی که باید مربی طرح به آن پاسخگو باشد این است که چرا آثار شهید مطهری انتخاب شده است؟

ضرورت مطالعه این آثار و تناسب آنها با وضعیت و نیازهای امروز ما چیست؟ وجه ممیزه این آثار از دیگر منابع و آثار اندیشمندان اسلامی چه می باشد؟ در پاسخ به این قبیل سوالات مهم و کلیدی می توان توجه اندیشه جوی مطهر را به چند نکته جلب نمود:

1. جامعیت دین و نابسامانی جامعه: از یک سو، به کارآمدی و جامعیت اسلام ایمان داریم و معتقدیم که اسلام هیچ نیاز بشری را بی پاسخ نگذاشته است. از سوی دیگر، با اقسام مشکلات و نارسایی های فکری و کارکردی و انبوهی از شبهات و سوالات بی پاسخ مواجه هستیم. در چنین وضعیت نابهنجاری، همه تصدیق می کنیم که باید بیش از پیش در جهت تقویت بنیه دینی و اعتقادی خود در وهله نخست و  سپس در جهت ترویج و تبلیغ آموزه های حیات بخش اسلامی جدیت و اهتمام داشته باشیم.

2. چالش آموزش معارف اسلامی: علیرغم وجود منابع غنی و قویم اسلامی، ایرادها و انتقادات جدی به چگونگی آموزش دینداری در جامعه ما وارد است که مهمترین آن عبارتند از: عدم هم زبانی و سنخیت محتوا و متن، با فرهنگ و فهم مخاطب، عدم نیازسنجی و نپرداختن به نیازهای واقعی جامعه و بی توجهی به اقتضائات زمان. لذا بازبینی در نحوه و چگونگی آموزش معارف دینی، امری اجتناب ناپذیر می باشد که تا حد زیادی در طرح مطالعاتی بینش مطهر مدنظر قرار گرفته است.

ویژگی های آثار شهید مطهری: به این ترتیب ضرورت دسترسی به محتوایی غنی و در عین حال قابل فهم و آسان برای افراد در سطوح مختلف بسیار احساس می شود. مجموعه آثار شهید مطهری با توجه به ویژگی های خاص و منحصر به فردی که داراست، مورد توصیه و تاکید صاحبنظران می باشد. و همین امر ضرورت مطالعه این آثار را تبیین می کند.

4. عدم توقف در آثار شهید مطهری: البته در پاسخ به سوالی که معمولا در مورد دلیل انتخاب آثار شهید مطهری مطرح است، باید متذکر گردیم که افق و چشم انداز این طرح، عدم توقف در اندیشه های شهید مطهری و حرکت در جهت غور در منابع غنی و آثار دیگر متفکران و اندیشمندان اسلامی است، اگرچه مناسب ترین نقطه برای شروع همین آثار می باشد.  شاید بتوان برای تقریب به ذهن، آثار شهید مطهری را به رودخانه ای از معارف تشبیه نمود که متصل به اقیانوس بیکران تعالیم الهی و اسلامی است و چنانچه در مسیر این رودخانه پر آب و پویا  حرکت نمایی و خود را به دست امواج ان بسپاری، به طور قطع به آن اقیانوس نامتناهی و زلال معرفت متصل خواهی گشت.

5. ضرورت ایجاد یکپارچگی و هماهنگی در گفتمان:  از یک سو، با توجه به انجام فعالیت ها و برگزاری طرح ها و دوره های  بعضا" موازی و مشابه در زمینه تعمیق معارف اسلامی ، و از سوی دیگر ، عدم دستیابی به نتایج و دستاوردهای مطلوب، بنظر می رسد اکنون زمان آن فرا رسیده است که همه این طرح و برنامه ها از حالت پراکندگی خارج شود و از یک نقطه مشترک به سوی هدف واحد که همان تعمیق معارف دینی برای اقشار مختلف است، گام نهند و این نقطه آغازین مشترک فقط و فقط در سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری متبلور می باشد. اکنون وقت آن رسیده است که هر یک از ما اعم از دانش آموز، دانشجو، طلبه، معلم ، استاد، کارمند، کارگر و  همه و همه ،  با پرهیز از تکرار تجربیات آزموده شده، در راستای تجمیع فعالیت های خود در ارتباط با برگزاری دوره های سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری گام های مستحکمی رو به جلو بر داریم و دبیرخانه بینش مطهر این آمادگی را اعلام می کند که با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت مستمر خود ، اندیشه جویان مطهر و مربیان گرامی را در اجرای یکپارچه و هماهنگ طرح سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری یاری نماید.
دکتر سیدصالح هاشمی گلپایگانی، کتاب بینش مطهر

منبع:

وبسایت شجره طیبه صالحین
http://salehin.ir








امام خامنه ای و کتاب

امــام خـامنــه ای:
باید روى افکار شهید مطهرى،
کار فکرى بشود.
یعنى جمعى اهل تحقیق و علاقه‌مند به کار علمى،
بنشینند و نظرات و تفکرات شهید مطهرى را
در ابواب مختلف استخراج کنند.
مثلاً از مجموع آثار ایشان،
نظر آن شهید را در باب وجود،
در باب انسان،
در باب اختیار،
در باب عدالت،
در باب تاریخ،
در باب قضا و قدر،
در باب عرفان
و درباره‌ى موضوعات بى‌شمار و متنوعى
که ایشان در مباحثشان مطرح کرده‌اند، استخراج کنند.
اگر نظرات مختلفى در طول زمان داشته‌اند،
مثلاً در یک دوره در مسأله‌یى، این نظر را داشته
و سپس در چند سال بعد، نظر ایشان تغییر کرده،
آن را در این کتاب مشخص کنند
و روى آن کار نمایند.
این، راه گسترش و پیشرفت و شکوفایى فکرى جامعه
بر مبناى آثار شهید مطهرى است
که امیدواریم این کار انجام بگیرد
و در وضع کنونى، همه‌ى قشرها
مسؤولیت خودشان را
در قبال این حرکت عظیمى
که جامعه‌ى ما به آن سرگرم است، پیدا کنند
و آن را بخوبى انجام دهند.


دوازدهم اردیبهشت 1369

***************************************************

************************************
برگرفته شده از وبلاگ

بینش مطهــــر

روشی در اندیشیدن، مبتنی بر آثار متفکر و علامه شهید، استاد مرتضی مطهری است

http://bineshemotahar.blog.ir


******************
*******
****






مطالعه و مباحثه گروهی
در حلقه مطالعاتی شهید مطهری


مطالعه، مباحث و تدریس سه رکن اصلی طرح مطالعاتی بینش مطهر است.

 مرحله عملیاتی و اجرایی طرح

جهت برگزاری دوره های مطالعاتی آثار شهید مطهری، مهمترین نکته که باید مدنظر قرار گیرد آگاهی کامل مربیان از ارکان این طرح و شناخت عناصر هر یک می باشد:

اصل اساسی و اولیه این طرح آن است که بدانیم این طرح بر پایه مطالعه فردی و مباحثه گروهی می‌باشد و جایگاه کلاس و استاد در مرحله دوم و به عنوان اصل ثانویه مطرح می شود.

 

بنابراین، مطالعه، مباحث و تدریس سه رکن اصلی طرح مطالعاتی بینش مطهر است که اجرای صحیح هر یک  مستلزم توجه، دقت و اهتمام مستمر می باشد:

الف) مطالعه

مطالعه خوب و موثر آثار، پایه اصلی و اساس موفقیت این طرح است. لذا هر اندیشه جوی مطهر لازم است بار اصلی و عمده طرح را بر دوش خود احساس کند و خود را مقید به مطالعه عمیق و دقیق مقرری هر هفته بداند.

چند توصیه:

1.از اندیشه جوی مطهر بخواهیم به نحوی مطالعه کند که گوئی قرار است مطلب مزبور را برای جمعی بازگو و تبیین نماید.

2. یادداشت نکات مهم به هر ترتیب از جمله به شکل نموداری و غیره، کمک می کند تا مطالعه دقیق تری انجام گیرد، لذا می توان در ابتدای دوره کاربرگ های کوچکی در اختیار هر اندیشه جوی مطهر قرار داد تا نکات و یا سوالات مربوط به مقرری هر هفته را در آن مرقوم نماید و یا اینکه مطالب را در حاشیه کتاب یادداشت و یا در آن علامت گذاری کند .

3.می توان در جدول مقرری های هر کتاب، ستونی پبش بینی کرد که در آن توضیحات مربوط به نحوه مطالعه توسط اندیشه جو و احیانا عدم مطالعه نگاشته شود، همین امر می تواند در از جنبه انگیزشی قدری موثر واقع شود.

4. در ابتدای کلاس طرح این سوال توسط استاد که چه تعداد از اندیشه جویان، موفق به مطالعه کل مقرری هفته مزبور بوده اند، و مقایسه آمار در جلسات به صورت مستمر نیز از جمله شیوه های قابل اعمال می باشد.

5. تبیین این نکته که مباحثه و توضیح مطالب بدون تورق کتاب و با استناد به یادداشت های خود اندیشه جو ی مطهر مطلوب است.

ب) مباحثه

اداره مباحثه:

مربیان لازم است به طور دقیق نسبت به اهداف، عناصر، روشها و آفت های مباحثه آگاه باشند و در اینجا فقط به نکاتی اشاره می شود:

تقسیم اندیشه جویان مطهر به گروه های 4-5 نفری

تعیین سرگروه از افراد فعال مجموعه که قابلیت الگوی اخلاقی و تربیتی قرار گرفتن را دارا باشد

تعیین زمان مشخص مباحثه، پس از مطالعه و قبل از کلاس

مدیریت زمان به در گروه ها به نحوی که کلیه سرفصل های مهم مطرح و تبیین گردد

پرهیز از پرداختن به مباحث حاشیه ای و یا تمرکز  بر یک موضوع

لزوم خودداری سرگروه از تدریس و یا متکلم وحده شدن در گروه

لزوم ارزشیابی سرگروه ها توسط استاد 

چند توصیه:

1.انجام مباحثه همزمان همه گروه ها در یک زمان و مکان معین، با نظارت استاد، مفید است.

2. جهت ارتقای کیفی مباحثه، طرح سوالات و شبهات مرتبط با موضوع در گروه های مباحثه بسیار موثر می باشد.

3. ارائه کاربرگ مباحثه به گروه ها و لزوم بررسی نکات و سوالات مندرج در آنها توسط استاد

4. ایجاد زمینه برای رقابت و تعامل گروه های مباحثه در برخی جلسات می تواند به ایجاد شادابی و نشاط علمی کمک کند.

ج) برگزاری کلاس

اساتید در این طرح، در ارتباط و تعامل با مجموعه اندیشه جویان مطهر و نیز گروه های مباحثه و سرگروه ها باید نقش ویژه ای ایفا نماید. به بیان دیگر تدریس در طرح مطالعاتی بینش مطهر با ایراد سخنرانی تفاوت بسیار دارد که مستلزم ایفای نفش فعال و موثر استاد در راستای هدف تعلیم و تربیت مربی آثار شهید مطهری است.

 

چند توصیه:

1. برقراری ارتباط منطقی میان موضوعات به نحوی که در اندیشه جویان انسجام و نظام فکری ایجاد شود.

2. تطبیق موضوعات با مصادیق و روز و ارئه کاربردی مباحث، خصوصا متناسب با وضعیت جامعه و تخصص اندیشه جو.


منبع:
ویسایت صالحین بسیج
http://salehin.ir/index/NewsShow/122123


گام اول:...


نظام فکری برتر شهید مطهری
برای ارائه گفتمان مشترک فرهنگی

نظام فکری مطلوب جامعه و مجامع اسلامی آثار شهید مطهری است که برای ارائه گفتمان مشترک فرهنگی باید مورد مطالعه و تبادل نظر همه مجامع فرهنگی- تربیتی قرار گیرد.

بینش مطهر، نظام فکری برتر

یکی از مشکلات و آسیب‌های اقشار فرهنگی خصوصاً افراد فعال در حوزه و دانشگاه، آموزش و پرورش و کانونها و نهادهای تربیتی و فرهنگی، وجود مجموعه‌ای از اطلاعات و دانش‌های بی‌برنامه است. انبوهی از دانستنی‌ها که با شرکت در انواع و اقسام کلاس‌ها، همایش‌ها و دوره‌های آموزشی گوناگون ایجاد شده است و این در حالی است که فرد تصور کسب نوعی مزیت می‌کند ولی واقعیت امر آن است که آفت‌ها و آسیب‌های زیادی را به همراه داشته است. اگر شخصی در بمباران اطلاعات قرار گیرد، قدرت تصمیم‌گیری و تنظیم امور را از دست می‌دهد و فقط به مثابه یک رایانه پر از اطلاعات و یا یک نوارضبط صوتی است که وقتی با مسائل، مواجهه می‌شود، به صورت خودکار یک سری از اطلاعات و محفوظات کلیشه‌ای را ارائه می‌کند.

چیستی بینش مطهر

بینش به معنای نقشه کلی و برنامه چینش، جمع‌آوری و اولویت‌بندی اطلاعات می‌باشد. برای بهتر روشن شدن بحث می‌توان زمینی را تصور کرد که برای ساختن بنا، ابتدا لازم است نقشه کاملی از فرآیند چگونگی احداث و ساخت ساختمان تهیه کرد. بر اساس چنین نقشه‌ای می‌توان دریافت چه نوع مصالحی، با چه اولویتی و از هر کدام به چه میزانی لازم است، تهیه گردد. اگر برای ساختن ساختمان فرضاً دو ماشین آجر نیاز باشد ولی شخصی بدون برنامه و نقشه تعداد ده ماشین آجر تهیه کند طبیعی است که این زیادی مصالح ساختمانی نه تنها مزیت نیست بلکه باعث ایجاد اشکال و آسیب خواهد بود و یا چنانچه بدون تامل و وجود یک برنامه مدون در فرایند ساخت یک ساختمان، اولویت را به ساخت قفسه‌های خیلی زیبای آشپزخانه دهیم در واقع سرمایه‌ موجود را نابود کرده‌ایم.

اطلاعات انبار شده بی‌برنامه در ذهن، مانند همان زمین بی‌نقشه‌ای است که مملو از مصالح ساختمانی مزاحم می‌باشد و یا مانند جزوات و برگه‌های یادداشت‌برداری شده‌ای است که بدون دسته‌بندی روی هم ریخته شده باشد. ذهن انسانی که انباری از دانش‌های گوناگون را نامنظم روی هم انباشت کرده مانند انبار نامنظم خانه‌ای است که درون آن همه چیز هست ولی آنچه را که می‌خواهد نمی‌تواند بیابد. اگر انسان در هر همایش و کلاس خوب و دوره‌ای بدون هیچ نظم و اولویت‌بندی شرکت کرده باشد چنین اتفاقی برای فکر و اندیشه او رخ خواهد داد.

در نتیجه‌ی بینش، آن نقشه اصلی و دسته‌بندی، نظام‌دهی و جایابی اجزاء در فکر رخ خواهد داد. به تعبیر دیگر می‌توان بینش را برنامه‌ای برای تنظیم دانش‌ها دانست که نتیجه چنین برنامه‌ای ایجاد نظام فکری است. مجموعه منظم مجموعه‌ای است که اجزاء آن در ارتباط و هماهنگی با یکدیگر، هدف مشخصی را دنبال می‌کنند که هر جزئی در جایگاه خود در ارتباط با جزء دیگر ایفای نقش می‌کند. حال اگر اجزاء دانشی فکر انسان، در برنامه و نقشه‌ای منظم، هدف خاصی را دنبال نماید، این فکر دارای بینش و این انسان دارای نظام فکری خواهد بود.

بینش مطهر در صدد ارائه مجموعه‌ای از اطلاعات ناب اندیشه اسلامی بر اساس نقشه راهی است که توسط استاد شهید مرتضی مطهری ترسیم شده است که اولا برای انسان نظام فکری اسلام ناب محمدی را ایجاد نماید ثانیا این مجموعه منظم از دانش‌های معارف الهی، در ربط و نسبت با هم برای مخاطب هدف‌های تربیتی و هدایتی را به ارمغان آورد. لذا ایجاد نظام فکری و تربیت مربی دو رکن مهم از برنامه بینش مطهر می باشد.

ضرورت

با توجه به تعریف و توضیح بالا ضرورت وجود بینش مطهر برای فرد و جامعه و خصوصاً مجامع علمی و فرهنگی مشهود خواهد بود. شخصی که دارای نظام فکری نیست و دارای پراکندگی در ذهن و فکر باشد طبیعتاً به واسطه وجود تعارض و تناقض در نظام فکری خود نمی‌تواند در گفتار و رفتار، انسان موفقی باشد.

در قسمت اجتماعی نیز وضع به همین منوال است. در مجموعه‌های فرهنگی که هر قسمت بدون توجه به دیگر قسمت‌ها برنامه خاصی را با اولویت‌های متفاوت دنبال می‌کند؛ نمی‌تواند برآیند موفقی را برای کل مجموعه به ارمغان بیاورد. به عنوان مثال در یک دانشگاه اگر هر قسمتی بدون وجود نقشه کلی و مهندسی فرهنگی واحد برای کل مجموعه، تنها به کار خود اهمیت دهد نه تنها باعث رشد و ارتقاء دانشگاه نخواهد شد بلکه باعث به هدر رفتن تلاش‌ها و ضایع کردن فعالیت‌های دیگر قسمت‌ها می‌گردد لذا ممکن است در مجموعه‌ای، افراد بسیاری فعالیت فرهنگی داشته باشند و بودجه زیادی را صرف نمایند ولی اثر و نتیجه قابل توجهی ملاحظه نخواهد شد.

در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد این مشکل یکی از اساسی‌ترین مشکلات در عرصه فعالیتهای فرهنگی است. در کشور ما نهادها و سازمان‌های فرهنگی زیادی به چشم می‌خورد اما اگر بینش و نظام فرهنگی تعریف شده‌ای برای کشور مشخص نگردد؛ و اینکه هر قسمتی چه وظیفه‌ای در رابطه با دیگر قسمت‌ها برای رسیدن به هدف هدایتی و غایت تربیتی جامعه به عهده دارد و یا چه ربط و نسبتی میان نهادهای فرهنگی مختلف برای رسیدن به یک هدف واحد وجود دارد، هر قسمت کار خود را خواهد کرد و نابسامانی فرهنگی را به عهده دیگری می‌اندازد لذا مشاهده می‌کنیم که در کشور فعالیت فرهنگی زیادی انجام می‌شود اما کار بدون نظام واحد، نتیجه فرهنگی کم و در مواردی خنثی کننده و یا منفی به دنبال خواهد داشت.

امروزه وجود یک گفتمان مشترک علمی- تربیتی بین نهادهای فرهنگی کشور از ضروری‌ترین نیازهای پایه‌ای این کشور است. در حال حاضر نیز با توجه به مباحث فوق‌الذکر این گفتمان در آثار شهید مطهری محقق گردیده است.

ویژگی های نظام فکری برتر

یک نظام فکری برترکه توانایی اداره درست فرد و جامعه را داشته باشد، می‌بایست دارای ویژگی‌هایی باشد که اهم آن مشخصات به شرح زیر است:

1-   دارای مبانی

نظام فکری مقبول حتماً باید دارای مبانی معرفتی متقن و مشخصی باشد. در نظام فکری اسلامی، انسان شناسی، هستی شناسی و جهان بینی توحیدی، غایت و معاد و محتوای مشخصی باید ارائه گردد. طبیعتاً کسانی که مطالبی را گرد هم می‌آورند ولی دارای مبانی نمی‌باشند، صلاحیت ارائه نظام فکری را ندارند.

2-   هم ایجابی هم سلبی

نظام فکری باید ابتدا دارای چارچوب مشخص و تعریف شده‌ای باشد به‌گونه‌ای که بر اساس مبانی ایجابی خود در پی نقد نظرات متعارض برآید. طبیعتاً افرادی که تنها در پی نقد می‌باشند فاقد نظام فکری خواهند بود چرا که نقد بدون ایجاب، خود گرفتاری در دام آن چیزی است که مورد نقد واقع می‌شود.

به عنوان مثال آنان که بدون شناخت اسلام می‌خواهند غرب‌ را از منظر اسلام مورد نقد برون گفتمانی قرار دهند، خود در دام چارچوب‌ اندیشه‌های غربی گرفتار می‌شوند. چرا که ناخودآگاه نقد درون گفتمانی جایگزین نقد برون گفتمانی خواهد شد و از منظر مکاتب موجود در غرب متعرض اندیشه غربی خواهند شد. این گونه افراد به عنوان نمونه در مواجهه با مدرنیته غربی و پسا تجددگرایی(پست مدرنیسم) مجبورند اسلام را همان سنت گرایی بدانند در حالی که یکی از مهمترین دغدغه‌های احیاگران فکر دینی مانند شهید مطهری مبارزه با سنت‌گرایی عرفی و تاریخی نا همسو با اسلام است. نقد بدون ایجاب نه تنها بی‌فایده است بلکه مضر و فاقد نظام فکری خواهد بود.

3-   فراگیری و شمولیت

یک نظام فکری باید از چنان قابلیتی برخودار باشد که بتوان شمولیت و فراگیری مخاطبان آن را نتیجه گرفت. به عبارت دیگر نظام فکری میبایست برای اقشار مختلف و سنین متفاوت برنامه و پیامی داشته باشد.

4-   جامعیت

نظام فکری باید در همه شئون و ابعاد وجودی انسان یعنی در حیطه جسمی، عقلی و روحی نظر و طرح داشته باشد. به عبارت دیگر نظام فکری می‌بایست در رابطه انسان با خود، با خالق و جهان غیب، با دیگران اعم از خانواده و اجتماع و با محیط زیست برنامه داشته باشد.

5-   مقتضی زمان و مکان

در نظام فکری برتر باید سازوکاری وجود داشته باشد که بر اساس مبانی خود، جوابگوی مسائل و پدیده‌های نو و بدیع جامعه باشد یعنی در عین حال که دارای مبانی ثابت می‌باشد، باید توانایی بار کردن متغیرات بر ثابتات را نیز داشته باشد. به عبارت دیگر نیازهای متغیر زمانه را براساس مبانی ثابت، تنظیم نماید. اگر نظامی فقط دارای ثابتات باشد لاجرم کهنگی و از کار افتاد‌گی از ویژگی‌های قطعی آن می‌باشد و اگر نظامی فقط دارای متغیرات باشد ولنگاری و نسبی‌گرایی را نتیجه خواهد داشت که طبعاً در چنین شرایطی دیگر نظام نخواهد بود بنابراین نظام فکری مطلوب می‌بایست دارای برنامه‌ای برای ارتباط میان متغیرات و ثابتات باشد.

6-   اولویت‌بندی

در نظام فکری مطلوب باید اهم و مهم و اولویت‌ها معلوم باشد. تبیین تقدم و تاخرها و رتبه‌بندی‌ها در راستای حرکت به سوی هدف ضروری است.

7-   موثر و مفید

اگر نظام فکری، یک نظام انتزاعی و صرفاً علمی و فلسفی باشد به‌گونه‌ای که فاقد ‌کاربرد عملی باشد، نظامی غیرنافع و ناکارآمد خواهد بود.

8-   قابلیت تبدیل معرفت به رفتار

در نظام فکری مقبول باید ظرفیت تربیتی وجود داشته باشد یعنی یک نظام فکری مطلوب اولاً معارف را تا آستانه تبدیل به رفتار برای مخاطب خویش همراهی می‌کند تا مخاطب در آخرین مرحله با اعمال اراده تولید عمل نماید ثانیاً راهکارها و روش‌های این انتقال را در قالب ایجاد انگیزه ارائه دهد.

9-   بصیرت‌زا

نظام فکری بصیرت‌زا، نظامی است که می‌تواند از چارچوب‌های کلی، تشخیص مصادیق جزیی را امکان‌پذیر نماید یعنی تشخیص وظیفه درست بدون ارائه دستورالعمل مستقیم در راستای تامین هدف و خواست مولا باشد.

ولایت‌پذیری یعنی عمل بر اساس دستور و خواستی که امام و ولی امر دارد اما بصیرت با ولایت پذیری متفاوت است. بصیرت یعنی آن نگاه نافذی که شخص یا جامعه با تشخیص صحیح بر اساس منطق عملی و سیره امام و ولی امر، به گونه‌ای رفتار می‌کند که گویی امام یا ولی‌امر قبلا به همان شکل عمل کرده و یا عینا به آن فعل یا رفتار دستور داده است.

10-             قابلیت انضمام و ادامه راه

نظام فکری نباید به توقفگاه منجر شود بلکه باید در بعد نظر توانایی ترسیم آینده معرفتی و روشن و در صحنه عمل قابلیت رساندن انسان به مودت و اطاعت از انسان کامل و یا نایب او را داشته باشد.

11-             عقلانیت

نظام فکری باید نظامی عقلانی و قابلیت ارائه الگویی منطقی و استدلالی به همه عقلای عالم را داشته باشد.

12-             گرما و شور و عواطف

نظام فکری علاوه بر عقلانیت باید قابلیت ایجاد شور و عشق را نیز داشته باشد. در واقع تفاوت عمده مکتب نوابغ با مکتب انبیاء در همین مساله نهفته است.

13-             جهادی و تهاجمی

نظام فکری باید قابلیت در اختیار داشتن سنگرهای جهادی و پرخاشگری نسبت به اندیشه‌های باطل و اعمال ظالمانه را داشته باشد. در نظام فکری علاوه بر همراهی و جذبه باید تبری و مبارزه با باطل نیز تبیین شده باشد.

14-             انسجام اجزاء

در نظام فکری می‌بایست بین آموزه‌های نظام، انسجام و هماهنگی وجود داشته باشد. همانگونه که در برنامه ارائه شده در ابعاد وجودی انسان چنین انسجامی لازم است. به عبارت دیگر می‌بایست بین چگونگی عمل فردی و اجتماعی، معرفتی و عملی، سیاسی و دینی و.... تناسب و انسجام وجود داشته باشد.

15-             روشن و واضح

نظام فکری باید خالی از ابهام و ایهام باشد. باید مقصد و چارچوب‌های آن برای مخاطب خود واضح و روشن بوده و از کلی گویی مبرا باشد.

16-  اطمینان بخش

نظام فکری باید مورد تایید بزرگان آن حیطه از علم و اندیشه باشد. خصوصاً برای کسانی که در ابتدای کار می‌خواهند اندیشه‌ای را نظام‌مند فراگیرند. اگر بر این دانش نظام‌دار، دانشمندان مورد وثوق و مجامع علمی مهر تایید بنهند، آن دانش در همان حیطه قابل اعتنا خواهد بود.

راه شناخت نظام فکری برتر

حال ممکن است این سئوال پیش آید که چگونه می‌توان ویژگی‌های نظام فکری برتر را شناخت. آیا امکان دارد آثار علوم همه عالمان آن حیطه علمی را هر شخصی بررسی و ارزیابی کند تا بتواند نظام مطلوب را برگزیند؟ چون این مساله عملا برای مخاطب و خصوصاً مبتدیان در ورود به این وادی ناممکن است؛ باید راه دیگری را جستجو نمود.

بهترین راه، برای شناخت نظام فکری مطلوب، یافتن نظام اطمینان‌بخش با عنایت بر نظر بزرگان و عالمان آن علم و نظام فکری است. اگر افراد شناخته شده، بر اندیشه‌های فکری فردی تاکید نمایند یقیناً می‌توان در این وادی گام نهاد و سپس ویژگی‌های نظام فکری مطلوب را در آن اثر جستجو نمود.

با توجه به نکات بالا و مطالبی که قبلا در رابطه با ویژگی های آثار شهید مطهری ذکر شد می‌توان با اطمینان ادعا نمود که در عصر کنونی، نظام فکری مطلوب جامعه و مجامع اسلامی آثار شهید مطهری است که برای ارائه گفتمان مشترک فرهنگی باید مورد مطالعه و تبادل نظر همه مجامع فرهنگی- تربیتی قرار گیرد.

منبع:
وبسایت صالحین بسیج
http://salehin.ir/index/NewsShow/122129





گام دوم:

با عناوین کتاب‌های جدید آشنا شوید
سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری با هدف تربیت مربی

اندیشه استاد مطهری را با نظمی منطقی و در سیری آسان به مشکل بخوانید.






چند نکته در مورد گردش کار طرح مطالعاتی بینش مطهر:

با توجه به این سوال که با توجه به تنوع موجود در سیرهای ارائه شده از آثار شهید مطهری، به چه دلیل سیر مطالعاتی حاضر از ارجحیت برخوردار است و به چه شیوه ای می توان استفاده بهینه را از این دوره نمود، مطلوب است که نکاتی را جهت تبیین اندیشه جویان مطرح نمایند:

                                                                                                                                                                                       

نکته 1: چینش و تهیه کتاب های استاد شهید مطهری

دبیرخانه بینش مطهر برای ارتقای بهره برداری از اندیشه های ناب استاد مطهری و با بهره جستن از تجربیات ارزشمند اساتید  نزدیک به دو دهه،  اقدام به تنظیم مجدد مطالب و انتشار کتاب هایی برای طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری با چینش جدید منطبق با آخرین سیر مطالعاتی ارائه شده، نموده است. هم اکنون کتاب های سطح یک طرح مطالعاتی تهیه و تنظیم شده است. ویژگی های مهم این کتاب ها عبارتند از:

ü      ارتباط موضوعی و برقراری سیر منطقی میان موضوعات کتاب ها ( به طورنمونه در بسیاری ازکتاب ها از جمله ده گفتار ، بیست گفتار و پانزده گفتار ، عناوین مختلف و بعضا" بی ارتباط با یکدیگر مورد مطالعه قرار می گرفت. حال آنکه در این چینش جدید سعی شده است میان مطالب هرکتاب یک ارتباط منطقی و موضوعی برقرار شود)

ü      تسهیل در مطالعه برای شکل گیری نظام فکری منسجم بر اساس سیر آسان به مشکل

ü      الحاق یادداشت های ضروری و نیز در مواردی بهره جستن از نوارهای سخنرانی استاد مطهری که مرتبط با موضوع است و تاکنون به رغم اهمیتی که داشته، مورد استفاده قرار نگرفته است ( به طور نمونه می توان به کتاب تربیت و رشد اسلامی اشاره نمود).

ü      نکته 2: روش های برگزاری طرح

این طرح به دو شیوه برگزار می شود که هر دو روش مناسب و اثر گذار است:

اول) شیوه جلسات هفتگی درس: در این شیوه ابتدا اندیشه جوی مطهر، آثار شهید مطهری را بر اساس مقرری مشخص شده هفتگی، مطالعه و مباحثه نموده، سپس کلاس درس تشکیل شده و اساتید، مباحث را به بحث و تبادل نظر می گذارند.

دوم) دوره فشرده تربیت مربی: در این افرادی که توانایی بالقوه مربی شدن را دارند، شناسایی و در دوره فشرده تربیت مربی، شرکت می نمایند. این دوره ها در 4  سطح طراحی شده است که هر سطح، در یک هفته به صورت فشرده، برگزار می شود.

*تذکر : برگزار کنندگان دوره باید با لحاظ نمودن شرایط و امکانات موجود ، مبادرت به انتخاب یکی از این دو شیوه بنمایند. به طور نمونه اگر بنا است طرح سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری در شهر و یا منطقه ای بر گزار شود که در آنجا برای شروع دوره، مربی به قدر کفایت وجود ندارد، می توان با برگزاری یک یا چند دوره فشرده و تربیت مربیان کارآمد برای برگزاری سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری، امکان فراگیر نمودن طرح برای همگان را فراهم نمود.

نکته 3: سطح بندی سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری

اکنون آثار شهید مطهری در چهار سطح و هر سطح در مراحل چندگانه تنظیم شده است.  همان طور که در جدول بالا نشان داده شد، سطح یک دارای چهار مرحله است. با توجه به اینکه ممکن است گذراندن سطوح  برای مخاطبان طولانی بنظر برسد، اندیشه جویان با گذراندن هر یک از مراحل سطح یک می توانند مدرک مربوط به آن را دریافت نمایند.

نکته 4: هدف دوره: تربیت مربی برای برگزاری سیر مطالعاتی شهید مطهری

توجه! توجه! بسیاری از اندیشه جویان عزیز با اذعان به اینکه قبل از برگزاری دوره های سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری ، به دلیل رشته تحصیلی و یا زمینه اشتغال خود از  پیش زمینه قوی نسبت به  مباحث دینی و معارفی برخوردار نبوده اند، اساسا بحث مربی گری خود را منتفی  می دانند. در اینجا مکررا" تاکید می کنید که هدف از برگزاری طرح ،  تربیت مربی کارآمد و توانمند به منظور برگزاری  دوره های سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری می باشد و هدف تربیت یک معلم و استاد نیست که به طور کامل بر تمام مباحث آثار شهید مطهری اشراف و تسلط داشته باشد که صرفا مبادرت به برگزاری یک کلاس نماید . بنابراین همه اندیشه جویان با مطالعه و تعمق در آثار در وهله نخست و سپس آشنایی با ارکان و شیوه های برگزاری یک دوره سیر مطالعاتی (در ادامه به آن پرداخته شده است) می توانند توانمندی لازم برای نیل به این هدف مقدس را فراهم نمایند.
 

جدول: کتاب‌های سطح یک سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری

مرحله اول- بینش و آزادی

1-        بینش مطهر

2-       آزادی انسان

3-       آزادی بندگی، هدف زندگی

مرحله دوم- سیره شناسی1

4-       سیره نبوی

5-       تبلیغ

6-       مساله نفاق

7-       سیره امیرالمومنین علیه السلام

مرحله سوم  سیره شناسی2

8-       نهضت حسینی

9-       امر به معروف و نهی از منکر

10-      سیره معصومین

11-      مهدویت

مرحله چهارم- تربیت اسلامی

 

12-     تربیت و رشد اسلامی

13-     عقل و علم

14-     عدالت

 

مرحله پنجم- حقوق زن و مرد

15-     حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام جلد 1 (مبانی)

16-     حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام جلد 2 (قوانین)

17-     حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام جلد 3 (قوانین)

18-     حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام جلد 4 ( اخلاق جنسی)

19-     حقوق زن و مرد از دیدگاه اسلام جلد 5 (حجاب)

 

منبع:

وبسایت  صالحین بسیج 

http://salehin.ir/index/NewsShow/122113


گام سوم:



چگونگی اجرای طرح مطالعاتی آثار شهید مطهری

شش نکته برای شما
که می‌خواهید مربی آثار شهید مطهری باشید


لزوم انعطاف‌پذیری در مطالعه استاد مطهری

ماهیت طرح مطالعاتی بینش مطهر با سمینارها و همایش های پر وسر و صدای مقطعی متفاوت است، در این طرح، هدف تربیت مربی و نظام سازی فکری است که این امری دشوار ولی ماندگار و پربرکت خواهد بود.

 

مرحله مقدماتی، ایجاد آمادگی و برنامه ریزی اولیه

مربی گرامی! توجه شما را به  برخی از مهم ترین نکات مقدماتی در ارتباط با  ایجاد آمادگی و برنامه ریزی بهینه برای اندیشه جویان مطهر، جلب می نماییم:

1-     آشنا کردن اندیشه جویان با کتاب بینش مطهر به عنوان کتاب راهنما و دستورالعمل اجرای طرح به منظور بهره جستن در تمام مراحل سیر مطالعاتی آثار شهید مطهری همواره باید به عنوان یک اولویت در ذهن شما باشد، چرا که هدف تربیت مربی است.

2-     ایجاد انگیزه با بهره جستن از شیوه های هنری مناسب و شایسته به عنوان یکی از مهم ترین نکات کلیدی برای استمرار طرح و به اتمام رساندن دوره می باشد.

3-     تهیه و تنظیم سیر مقرری برای سطح یک بر اساس سیر تعیین شده از آسان به مشکل باید با لحاظ نمودن موارد ذیل صورت پذیرد:

-         توجه دادن اندیشه جویان به فهرست کتاب های  تعیین شده برای سطح  یک در کتاب بینش

-         قابل انعطاف بودن سیر آسان به مشکل در مواردی خاص (نمونه: اولویت دادن به کتاب نهضت حسینی در ایام ماه محرم و صفر)

-          قابل انعطاف بودن حجم مقرری های مورد مطالعه و مباحثه با توجه به توانایی و وقت اندیشه جویان مطهر

4-     باید سعی شود در اندیشه جو، توانمندی جهت برخورداری از احساس کارآمدی و ایجاد آمادگی برای اداره گروهی از اندیشه جویان حاصل شود.

5-     استفاده بهینه از تمامی فرصت های بوجود آمده برای راه اندازی طرح به عنوان مصداق بارز باقیات صالحات است

6-      تمسک جستن به صبر و استقامت به عنوان یکی از عوامل ضروری و انفکاک ناپذیر فعالیت های فرهنگی بلند مدت است.


منبع:

وبسایت صالحین بسیج

http://salehin.ir/index/NewsShow/122114




جزوه تجربیات

یک استاد اندیشه شهید مطهری

دعوت‌نامه‌ای برای مطالعه آثار استاد

به امید ثوابی که فردا از همه ما دستگیری نماید.

پایگاه اطلاع‌رسانی صالحین:
دکتر احسان بابایی، دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق علیه‌السلام است. وی سال‌ها در این دانشگاه به مطالعه، مباحثه، پژوهش و تدریس آثار شهید مطهری اشتغال داشته است. مرور تجربیات ایشان در این زمینه، مفید خواهد بود.

احسان بابایی

النبی(ص): لِکُلِّ شَیءٍ آلةٌ وَ عُدَّةٍ وَ آلَةُ المُؤمِنِ وَ عُدَّتُهُ العَقل وَ لِکُلِّ شَیءٍ مَطیَّة و مَطیَّةُ المَرءِ العَقل و لِکُلِّ شَیءٍ غایَة وَ غایةُ العِبادَةِ العَقل وَ لِکُلِّ قَومٍ راع و راعِی العابِدین العَقل و لِکُلِّ تاجرٍ بِضاعة و بِضاعَةُ المُجتَهدین العقل و لِکُلِّ خَرابٍ عِمارة و عِمارةُ الآخِرةِ العَقل و لِکُلِّ سَفرٍ فُسطاطٌ یَلجَأون إلیه وَ فُسطاطُ المُسلِمین العَقل.
برای هر چیزی ساز و برگی لازم است ، ساز و برگ مؤمن، عقل است. هر چیز را مرکوبی لازم است، مرکوب انسان عقل است. هر چیز را سرانجامی است، سرانجام عبادت عقل است. هر گروه را شبان و سرپرستی است، شبان و سرپرست خداپرستان عقل است. هر بازرگان را کالایی است، کالای کوشندگان در راه خدا عقل است. هر ویرانی‌ای را آبادانی‌ای در خوراست، آبادانیِ آخرت به عقل است. و هر جمع مسافری را سایبانی لازم است تا بدان پناه برند، سایبان مسلمانان عقل است.

اثار استاد مرتضی مطهری

دعوت‌نامه
توصیه و تأکید بر مطالعه آثار استاد مطهری به معنای نفی دیگر شخصیت‌ها نیست. معتقدیم استاد مطهری و آثار او از ویژگی‌هایی برخوردار است که می‌توان با اطمینان آن را نقطه آغاز مطالعات دینی قرار داد.

آنچه در ادامه خواهد آمد اشاره‌ای به این ویژگی‌هاست. در واقع مجموعه این نکته‌ها دعوت‌نامه‌ایست برای مطالعه آثار استاد به امید ثوابی که فردا از همه ما دستگیری نماید.

جامع حقّین
اینکه «چه منبعی را به عنوان مرجع فکری خود قرار دهیم؟» پاسخ اطمینان‌آوری می‌طلبد. تأیید دو شخصیت علمی برجسته روزگار ما یعنی امام خمینی(ره) و علامه طباطبایی(ره) پشتوانه محکمی برای اعتماد به اندیشه و آثار استاد مطهری محسوب می‌گردد.

امام خمینی، مطهری را اینگونه معرفی می‌کند: «او با قلمى روان و فکرى توانا در تحلیل مسائل اسلامى و توضیح حقایق فلسفى با زبان مردم و بى‏قلق و اضطراب به تعلیم و تربیت جامعه پرداخت. آثار قلم و زبان او بى‏استثناء آموزنده و روانبخش است و مواعظ و نصایح او که از قلبى سرشار از ایمان و عقیدت نشأت مى‏گرفت، براى عارف و عامى سودمند و فرحزاست.»

علامه طباطبایی نیز در وصف استاد می‌گوید: «مرحوم مطهری یک هوش فوق¬العاده¬ای داشت و حرف از او ضایع نمی‌شد. حرفی که می‌گفتیم، می‌گرفت و به مغزش می‌رسید. علاوه بر مسأله تقوا و انسانیت و جهات اخلاقی که انصافا داشت؛ یک هوش فراوانی هم داشت و هر چه می‌گفتم هدر نمی‌رفت؛ مطمئن بودم که هدر نمی‌رود. – این عبارت، عبارت خوبی نیست- بنده وقتی که ایشان به درسم می‌آمدند، حالت رقص پیدا می‌کردم از شوق و شعف، به جهت اینکه انسان می‌داند هر چه بگوید هدر نمی‌رود و محفوظ است.» (مصلح بیدار،ص۲۷۷) راستی که مطهری جامع حقّین بود.

 منبع: تریبون مستضعفین

  چرایی و چگونگی مطالعه آثار استاد مطهری

دریافت جزوه

منبع:
وبسایت صالحین بسیج

http://salehin.ir/index/NewsShow/122153

نظرات  (۱)

۱۳ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۲:۲۴ کاربر سایت صالحین
ُسلام بر شما
ملاحظه شما انشاءالله به دست مسئولان خواهد رسید.
از حرکتهای خودجوش شما کمال تشکر را داریم، انشالله همیشه موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
rel=nofollow