استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی
امام خامنه ای:

من هم از مسائل فرهنگی نگرانم
و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان
سهیم هستم.

دولت محترم باید به این موضوع توجه کند
و مسئولان فرهنگی نیز
باید توجه داشته باشند
که چه می کنند،

زیرا در مسائل فرهنگی
نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

مسئله فرهنگ مهم است

زیرا اساس ایستادگی
و حرکت نظام اسلامی،
مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی
و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است.

واقعاً همه باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را بدانند
زیرا همین جوانان هستند
که در روز خطر، سینه سپر می کنند.

کسانیکه به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند
و تلاش دارند آنها را منزوی کنند،
به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.

البته این جوانان مؤمن و انقلابی
هیچگاه منزوی نخواهند شد.

مطالبی که گفته شد باید بصورت گفتمان
و باور عمومی درآید

که لازمه آن هم

تبیین منطقی و عالمانه این مسائل،

به دور از زیاده روی های گوناگون

و با زبان خوش است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۵
leader.ir


---------------------


کانال استقلال فرهنگی
در سروش

http://sapp.ir/esteghlalefarhangi


و در تلگرام

https://telegram.me/culturalIndependence


وبسایت های متفاوت
آخرین نظرات شما

بنام خدا

تجربه مرگ و زندگی 1

در نوروز

بهار 

و طبیعت گردی 13 فروردین

(سیر آفاق و انفس)

امروز 18 فروردین ماه 1392 است و 5 روز از  روز طبیعت می گذرد.

و نوروز بهانه ای برای سیر و سیاحت در زمین ومطالعه کیفیت تغییرات جوی، سماوی و زمینی و جهان هستی است(سیر در آفاق)

که از این مطالعه، فرصتی برای مطالعه  ی درونی(سیر انفسی) هر انسانی پیدا می شود.

سیر آفاق و انفس که در عرفان از آن یاد شده است، در این ایام برای هر صاحب دلی آسان می شود.

و هیچ بعید ندان که سیر درونی هر انسانی از سیر آفاق(سیر و سیاحت در جهان هستی) عجیب تر و عبرت آموز تر باشد، تا آنجا که حضرت امام علی سلام الله علیه جهان درون هر انسان را از جهان بیرونی بزرگتر ذکر کرده اند.

در تعطیلات نوروزی قصد مطالعه و تحقیق درمورد آیه ای از قرآن که زنده کردن مردگان را با زنده کردن زمین تشبیه کرده است، داشتم.



این آیه را بارها از زبان امام جمعه ی سابق شیراز، خطیب دانشمند استاد حائری شیرازی در خطبه ها شنیده بودم و بسیار برایم تأمل برنگیز بوده است.

و هر نوروزی  ونیز در بیشتر روزهای سال این آیه مرا به خود مشغول می کرده است.

در سه یا چهار روز اول نوروز 92 که در بیماری و تب بسیار بالا، مرگ را پیش چشم خود می دیدم، با دعای دوستان کمیل خوانم،  و نسخه ها و سفارش های پزشکان متخصص  و با داروهای شیمیایی و نهایتا داروهای گیاهی شفای الهی نصیبم شد.

و این زندگی دوباره، مرا بیشتر از گذشته بر آن داشت تا در ایام نوروز علاوه بر خودم دیگر دوستانم را نیز به تدبر و تفکر پیرامون آن آیه دعوت و تشویق کنم.

روزی خود را برای مطالعه ی قرآن پس از نماز آماده می کردم و قصد مطالعه ی آیات خاصی از قرآن داشتم تا پس از آن، به صورت ویژه، آیه ی مورد نظر را که در آن عبارت ..."یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا"... (سورة الروم-30-، آیة 50)   آمده است را، مطالعه کنم.

بهار1

قرآن را(مصحف مُحَشَّی، به خط عثمان طه، طرح و تنظیم دکتر امیر محمود کاشفی، تحقیق و نگارش: حجت الاسلام محمد رضا شهید پور، دکتر حمید رضا مستفید، دکتر عبد المجید طالب تاش و مهندس کریم دولتی، ناشر انتشارات اسوه، چاپ اول 1388)  به صورت تصادفی برای هدایت گرفتن از آیات نورانی قرآن گشودم و صفحه ی 409 آمد. این مصحف محشی، قرآنی با حاشیه اما بدون ترجمه است.

آیات صفحه ی 409 قرآن به خط عثمان طه، شامل  آیات 42 تا 50 از سوره روم می شود.

و آیه ای که در بالا از آن سخن به میان آوردم، آیه ی 50 می باشد!

این لطف خدا که به راحتی آیه ی مورد نظر به صورت تصادفی روزی نوروزم شده بود، هیجان زده ام کرده بود تا اینکه پیش از 12 فروردین در جمع برادران ایمانی  ماجرا را شرح دادم و بنا را بر آن گذاشتیم تا نوروز و بویژه 13 فروردین که روز طبیعت و طبیعت گردی نام گذاری شده است را با توجه به این صفحه ی قرآن کریم بگذرانیم و پس از آن در نشستی به یافته های خود بپردازیم. که چنین شد و خدا راشکر می کنم که پیش از این مقاله نیز روز دهم فروردین ماه 92 با استفاده از آیه ی اول این صفحه(آیه 42 سوره ی روم) مقاله ی

تراژدی های جدید استعمار در انتهای قرن بیستم و ابتدای قرن یست و یکم میلادی برای مسلمانان

تقدیم میهمانان نوروزی وبلاگ استقلال فرهنگی کردم؛ 

و پس از آن عملا جمعه ی پیش و پس از روز طبیعت(13 فروردین) محفل دوستان ایمانی، محفل تدبر  در آیات 42 تا 50 سوره ی روم قرآن مجید شد.

هرکسی از سیر آفاقی و انفسی خود می گفت. چه کسانی که سیر آفاقشان تا جزایر سیاحتی خلیج فارس انجامیده بود و چه حقیر که با تجربه ی رو برو شدن با مرگ برای چندمین بار درزندگی ام مواجه شده بودم.

و این  ها همه حکایت از تجربه ی مرگ و زندگی در نوروز و طبیعت گردی می کرد.

بهار2

اینک برای اینکه فرهیختگان میهمان وبلاگ استقلال فرهنگی نیز در سیر آفاقی و انفسی خود با چراغ قرآن به مقصد نزدیک شوند، صفحه ی 409 قرآن شامل آیات 42 تا 50 سوره روم را از سایت تنزیل با ترجمه فولادوند، هدیه می آورم تا شما نیز خود را به قرآن عرضه کنید و به همراه ما، با محک قرآن عیار سیر و سیاحتمان را بسنجیم.

در این دو سه روز که بارندگی های پی در پی و امید و شور و شعف آفرین بهاری از آسمان رحمت الهی، شیرازی ها را غافلگیر کرده است، درک آیات 46 تا 50 را بسیار آسان تر نموده است.

پس تا دیر نشده است با پناه بردن به خدا از شر شیطان رانده شده و  و با نام خدای رحمن و رحیم آیات را تلاوت و ترجمه  ها را قرائت فرمایید. و با اندیشه و تدبر در این آیات، منتظرباشید؛ تا اگر عمری باقی ماند، به بررسی تحقیقی این آیات بپردازیم.

شما دوستان نیز یافته های خود را در بخش نظرات این صفحه ارسال بفرمایید تا از روزی نوروزی خود در سیر آفاق و انفسی خود همراهان وبلاگ استقلال فرهنگی را، انفاق کرده باشید.

در فرصت های پیش رو انشاء الله بنا داریم تفاسیری از این آیات را برای تکمیل تدبر و تعمیق فهممان از آیات الهی، مورد استفاده قرار دهیم و در صورت امکان، نگاهی به ادبیات غنی فارسی متناسب با این آیات داشته باشیم.


قُلْ سِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَانظُرُوا کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الَّذِینَ مِن قَبْلُ ۚکَانَ أَکْثَرُهُم مُّشْرِکِینَ ﴿٤٢ فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ الْقَیِّمِ مِن قَبْلِ أَن یَأْتِیَ یَوْمٌ لَّا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّـهِ ۖ یَوْمَئِذٍ یَصَّدَّعُونَ ﴿٤٣ مَن کَفَرَ فَعَلَیْهِ کُفْرُهُ ۖ وَمَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِأَنفُسِهِمْ یَمْهَدُونَ ﴿٤٤لِیَجْزِیَ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ مِن فَضْلِهِ ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْکَافِرِینَ ﴿٤٥ وَمِنْ آیَاتِهِ أَن یُرْسِلَ الرِّیَاحَ مُبَشِّرَاتٍ وَلِیُذِیقَکُم مِّن رَّحْمَتِهِ وَلِتَجْرِیَ الْفُلْکُ بِأَمْرِهِ وَلِتَبْتَغُوا مِن فَضْلِهِ وَلَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ ﴿٤٦ وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِکَ رُسُلًا إِلَىٰ قَوْمِهِمْ فَجَاءُوهُم بِالْبَیِّنَاتِ فَانتَقَمْنَا مِنَ الَّذِینَ أَجْرَمُوا ۖ وَکَانَ حَقًّا عَلَیْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِینَ ﴿٤٧ اللَّـهُ الَّذِی یُرْسِلُ الرِّیَاحَ فَتُثِیرُ سَحَابًا فَیَبْسُطُهُ فِی السَّمَاءِ کَیْفَ یَشَاءُ وَیَجْعَلُهُ کِسَفًا فَتَرَى الْوَدْقَ یَخْرُجُ مِنْ خِلَالِهِ ۖ فَإِذَا أَصَابَ بِهِ مَن یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ ﴿٤٨ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلِ أَن یُنَزَّلَ عَلَیْهِم مِّن قَبْلِهِ لَمُبْلِسِینَ ﴿٤٩ فَانظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّـهِ کَیْفَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِکَ لَمُحْیِی الْمَوْتَىٰ ۖ وَهُوَ عَلَىٰ کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ ﴿٥٠

 

 بهار3

 

بگو: «در زمین بگردید و بنگرید فرجام کسانى که پیشتر بوده [و] بیشترشان مشرک بودند چگونه بوده است.» (۴۲) پس به سوى این دین پایدار روى بیاور، پیش از آنکه روزى از جانب خدا فرا رسد که برگشت‌ناپذیر باشد، و در آن روز [مردم‌] دسته دسته مى‌شوند. (۴۳) هر که کفر ورزد، کفرش به زیان اوست، و کسانى که کار شایسته کنند، [فرجام نیک را] به سود خودشان آماده مى‌کنند. (۴۴) تا [خدا] کسانى را که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‌اند، به فضل خویش پاداش دهد، که او کافران را دوست نمى‌دارد. (۴۵) و از نشانه‌هاى او این است که بادهاى بشارت‌آور را مى‌فرستد، تا بخشى از رحمتش را به شما بچشاند و تا کشتى به فرمانش روان گردد، و تا از فضل او [روزى‌] بجویید، و امید که سپاسگزارى کنید. (۴۶) و در حقیقت، پیش از تو فرستادگانى به سوى قومشان گسیل داشتیم، پس دلایل آشکار برایشان آوردند، و از کسانى که مرتکب جرم شدند انتقام گرفتیم، و یارى‌کردن مؤمنان بر ما فرض است. (۴۷) خدا همان کسى است که بادها را مى‌فرستد و ابرى برمى‌انگیزد و آن را در آسمان -هر گونه بخواهد- مى‌گستراند و انبوهش مى‌گرداند، پس مى‌بینى باران از لابلاى آن بیرون مى‌آید. و چون آن را به هر کس از بندگانش که بخواهد، رسانید، بناگاه آنان شادمانى مى‌کنند. (۴۸) و قطعاً پیش از آنکه بر ایشان فرو ریزد، [آرى،] پیش از آن سخت نومید بودند. (۴۹) پس به آثار رحمت خدا بنگر که چگونه زمین را پس از مرگش زنده مى‌گرداند. در حقیقت، هم اوست که قطعاً زنده‌کننده مردگان است، و اوست که بر هر چیزى تواناست.(۵۰)




ترجمه فولاد وند

منبع آیات قرآنی و ترجمه، سایت تنزیل


 http://tanzil.ir/#trans/fa.fooladvand/30:42



پاورقی ها:

 1-کتاب آداب بیماری و احکام وفات  را با کلیک روی لینک زیر مطالعه بفرمایید
http://islamicdoc.org/Multimedia/fbook/10162/index.htm?ml=1

2-
3-

نظرات  (۳)

۰۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۶:۳۱ زلزله ۱۰ ریشتری؟


زلزله ۱۰ ریشتری؟ مهملات است آقای عزیز!

محیط زیست - تلاش برای رمزگشایی از دروغی که آنقدر بزرگ بود که می شد باورش کرد.

امید کریمی: زلزله 10 ریشتری، خاورمیانه را دفن می کند. و بعد؟ این تئوری اگر واقعیت داشت چه می شد؟ اصلا تصورش هم ممکن نیست. چیزی مثل اتفاقاتی که در فیلم 2012 افتاد، اما بدون آب، خاورمیانه پر از کویر است و خاک. پس زلزله 10 ریشتری خاورمیانه را دفن می کند.
خبر مرکز زمین شناسی آمریکا هشدار داد: احتمال زلزله 10 ریشتری در خاورمیانه که خبرآنلاین روز گذشته از خبرگزاری ایلنا نقل کرد، می گوید زلزله 10 ریشتری در روزهای 5 تا 10 اردیبهشت، خاورمیانه را زیر و رو می کند؛ واژه اصلی "دفن کردن" است:
The preliminary magnitude of the quake is estimated at 10 degrees on the Richter scale, and can destroy an entire region and bury it under the bottom of the earth
این هولناکترین بخش خبری است که روز جمعه در برخی رسانه های عربی به نقل از مرکز زمین شناسی آمریکا چاپ شده است. ضمن اینکه متن انگلیسی آن هم در ایمیل ها با این عنوان "شایعه یا واقعی/ مرکز زمین شناسی ایالات متحده هشدار می دهد؛ زلزله بسیار بزرگ در راه است" از روز جمعه دست به دست شده.
در این ایمیل البته سرنخی وجود دارد که منبع خبر را عراق نشان می دهد؛
US Geology Agency warns of “Very large earthquake” to hit Iraq, Gulf Region
همین تیتر را جستجو کنید، به صفحات مختلفی می رسید که عمدتا عراقی هستند شروع هم از روز پنجشنبه 19 آوریل/29 فروردین است.
منبع اصلی خبر سایت شفق نیوز است که به چهار زبان کردی، عربی، فارسی و انگلیسی این خبر را منتشر کرده. سایت شفق ظاهرا ایرانی نیست و از سال 2004 در عراق فعالیت می کند. (متن فارسی و متن انگلیسی خبر)
اما البته در ایمیلی که متن انگلیسی خبر زلزله 10 ریشتری منتشر شده، از قول رسانه های اماراتی چنین پیش بینی و خبری تکذیب شده است: "مرکز ملی هواشناسی و زلزله شناسی امارات (NCMS) با صدور بیانیه ای شایعاتی در مورد پیش بینی سازمان زمین شناسی ایالات متحده (USGS) از وقوع زلزله قدرتمندی در منطقه از 25 تا 30 آوریل را تکذیب کرد. این فقط یک شایعه است. NCMS گفت: زلزله قابل پیش بینی نیست."
اما از پیش بینی هم گذشته، چنین زلزله ای تاکنون در هیچ جای دنیا ثبت نشده است و اگر هم زلزله ای به این قدرت بیاید، باید فاتحه زمین را خواند؛ چه اینکه زمین شناسان می گویند پوسته زمین در بخش قاره ای نهایتا تا 8 ریشتر دوام می آورد و در بخش اقیانوسی نهایتا 9.6 ریشتر.
نکته ای که در خبر انگلیسی شفق نیوز وجود دارد و در خبر فارسی آن نیست، وقوع زلزله در خاورمیانه و سونامی آن در ژاپن است و همین تناقض و اشتباه آشکار نشان می دهد چندان نباید خبر را جدی گرفت. هرچند که خبر تلاش کرده است کمی با داده های علمی بگوید که وقوع زلزله 10 ریشتری حتمی است.
البته منبع اصلی که ایلنا خبر احتمال زلزله 10 ریشتری را منتشر کرده، سایت الوطن آمریکایی است.
خبرآنلاین در همان ساعتی که این خبر را منتشر کرد، برای رد آن هم دست به کار شد. دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله چنین چیزی را رد کرد و گفت که امکان وقوع زلزله 10 ریشتری کلا وجود ندارد و البته خاورمیانه هم مستعد آن نیست. (این خبر و این یادداشت را بخوانید)
همچنین پروفسور بهرام عکاشه هم در رسانه های دیگر چنین چیزی را رد کرد و گفت: "پیش بینی چنین زلزله ای تخیلی است، اگرچه کل منطقه به دلیل زلزله های اخیر تخت استرس زیاد است، ولی چنین زلزله ای با این قدرت امکان وقوع نخواهد داشت."
پیش بینی زلزله ممکن نیست
البته در پایگاه مرکز زمین شناسی آمریکا، چنین خبری وجود ندارد. البته اگر در گوگل کمی جستجو کنید، خبری می بینید در یک سایت که از رویترز و به تاریح 19 آوریل 2013 نقل کرده و با این مضمون که زلزله ای شدیدی تا 48 ساعت آینده درایران ثبت می شود: "با توجه به داده های زلزله جهانی، در 48 ساعت آینده امکان وقوع زلزله قدرتمندی در ایران وجود دارد."
اما سایت "امارات 247" روز 20 آوریل 2013، جمعه 30 فروردین 92 این خبر را هم نقل کرده و در ادامه این خبر و برای صحه گذاشتن به پیش بینی زلزله قوی ایران، چنین نوشته: "مرکز ثبت زمین لرزه های جهانی چند روز پیش هشدار داد یک زلزله قدرتمند احتمالا در ژاپن اتفاق می افتد. روز جمعه، یک زلزله بزرگ 7.2 ریشتری در شمال ژاپن رخ داد."
رویترز را که بگردید، چنین پیش بینی عجیبی وجود ندارد. ضمن اینکه از آن 48 ساعت فعلا چند ساعتی گذشته و زلزله شدیدی اتفاق نیفتاده است؛ یک زلزله 5.2 ریشتری در آذربایجان شرقی و پس لرزه های آن، زلزله 4.1 ریشتری در اصفهان، زلزله 5 ریشتری در اهل فارس، پس لرزه های زلزله 6.1 ریشتری دو هفته پیش کاکی و خورموج و البته یک زلزله 4.7 ریشتری در سراوان و در عمق 80 کیلومتری زمین.
البته دراین خبرها به اطلاعات مرکز داده زلزله های جهانی استناد شده است که گویا زلزله های 48 ساعت آینده را پیش بینی می کند. این سایت نوشته است پیش بینی هایش براساس اطلاعات مرکز زمین شناسی آمریکا (USGS) انجام می شود.
مهملات است
اما آقای رضا بطحایی، یکی از دانشجویان دکتری زلزله شناسی، برای پروفسور ماکس ویس (Prof. Dr. Max Wyss) استاد زلزله شناسی دانشگاه آلاسکا متن کامل خبری که زلزله 10 ریشتری را پیش بینی کرده را فرستاده و صحت آن را جویا شده است.
پاسخ او را عینا بخوانید: "این متن سیاه از کجا آمد؟
این مزخرف است. این متن کاملا ساختگی است. هیچ کارمند USGS (مرکز زمین شناسی آمریکا) از چنین ادبیات و نگارشی استفاده نمی کند و چنین مهملاتی نمی گوید."
همه اینها به کنار، اما عقل می گوید همیشه به تئوری های علمی نباید اعتماد کامل داشت؛ زلزله شناسان می گوید بزرگترین زلزله تاریخ تاکنون 9.5 ریشتر بوده است، اما نکته اینجاست که ریشتر، مقیاس سنجش زلزله تنها یک قرن قدمت دارد و پیش از آن، هیچ سندی از زلزله های پیشین زمین که نشان دهد چقدر قدرت داشته اند، وجود ندارد. البته بشر برای زلزله 8 ریشتری نهایتا قدرت پیش گیری دارد، بیش از این مقدار را نمی شود کاری کرد. حتی اگر ژاپن باشد.


سایت رصدخانه ی رسانه ها

http://rasadkhane.jamnews.ir/News/FullStory/?nwid=821163



۲۸ فروردين ۹۲ ، ۲۳:۴۸ آیـه ضـد زلـزلـه
آیـه ضـد زلـزلـه

 خاتمی و جنتی: کسی نمی تواند زمین لرزه را پیش بینی کند زلزله همچنان در کانون سیاست 

گروه سیاسی- اگرچه زلزله یک پدیده طبیعی است و در حوزه‌های علمی تعریف شده است اما چند روزی است که در کانون مباحث سیاسی کشور قرار گرفته است.
از روزی که احمدی نژاد با نقل قول از یک عالم تهرانی خبر از قریب الوقوع بودن زلزله داده تا کنون این موضوع دستمایه تحلیل ها، سخنرانی‌ها و حتی مباحث فقهی، سیاست مداران، متخصصین و مراجع تقلید قرار گرفته است. انچه که در روز گذشته بر آن تاکید شد غیر قابل پیش بینی بودن این پدیده طبیعی است که از سوی دوتن از ائمه جمعه موقت شهر تهران بر آن تاکید شده است.
آیت الله جنتی:هیچ کس نمی‌تواند زلزله را به طورقطع پیش‌بینی کند
آیت الله جنتی که در نماز جمعه تهران سخن می‌گفت با اشاره به برخی صحبت‌ها در مورد پیش‌بینی زلزله تهران گفت:« این گونه مسائل هیچ قطعیتی ندارد و هیچ کس نمی‌تواند به طور قطع آن را پیش‌بینی کند، پس آنچه که گفته می‌شود براساس احتمالات است. همان طور که خیلی اوقات این پیش‌بینی‌ها شده و بعدها مشخص شده که اشتباه بوده‌اند و قطعیتی ندارند.»
به گزارش ایسنا، دبیر شورای نگهبان در ادامه خطبه‌ اول نماز جمعه این هفته تهران تصریح کرد:« در مواردی که بناست زلزله‌ای ایجاد شود، کسی که پیشگویی می‌کند باید اهل دل باشد و با جایی دیگر رابطه داشته باشد که البته در همین جا هم قابل پیشگیری است. البته پیشگیری معنوی و الهی و نه فیزیکی.»
امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به اینکه حتی آنچه در ام‌الکتاب نوشته شده، قابل محو و اثبات است، تصریح کرد:« ممکن است زلزله هم در کتاب نوشته شده باشد و آقایی که ارتباطی دارد، آن را فهمیده باشد، ولی با دعا و توجه به خدا، قابل جلوگیری است و این کاری است که در اختیار بندگان مومن خداست که دیگران این امکان را ندارند و البته این موضوع سابقه دارد چرا که درباره قوم حضرت یونس نیز قرار بود که عذاب بر آن‌ها نازل شود اما آنها ایمان آوردند و خداوند عذاب را برگرداند. البته بحث‌هایی که مبنی بر مقاوم سازی و موضوع‌هایی از این دست می‌شود، تا آفت کار کمتر شود، با این موضوع منافاتی ندارد، اما باید به جهاتی پرداخت که کاملا جلوگیری کند.»
وی در ادامه با توصیه به اینکه «چرا از گناهان‌مان توبه نکنیم؟» افزود:« چه زلزله بیاید و چه نیاید، مرگ در انتظار ماست. پس چرا برای زلزله قیامت آماده نشویم. پس مهم‌تر این است که جلوی هر دو زلزله را بگیریم، بنابراین باید مرتب دعا کرد و صدقات و خیرات داد چرا که روایت است صدقه بلا را رفع می‌کند پس بهتر است صدقه‌هایمان را بیشتر کنیم و صبح و شب صدقه بدهیم تا شب راحت بخوابیم و روز راحت زندگی کنیم.»
وی در پایان خطبه اول با تاکید بر اینکه زلزله قطعی نیست و اگر قطعی باشد قابل جلوگیری است، گفت:« با توسل، عبادت، خیرات و توبه می‌توان جلوی زلزله را گرفت. همچنین گفته می‌شود خواندن آیه 41 سوره فاطر برای مصونیت از زلزله موثر است.»
سیداحمد خاتمی:کسی جز معصومین نمی‌تواند زمان زلزله را مشخص کند
از سوی دیگر آیت الله سید احمد خاتمی که که مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهدای مسجد سخن می‌گفت نیز اشاره کرد که افراد عادی نمی‌توانند زلزله را پیش بینی کنند .وی در این مراسم با اشاره به این مطلب که در ارتباط با زلزله‌ای که این روزها در تهران به عنوان یک مساله روز در محافل مطرح است، باید گفت: هیچ کس جز معصومین(ع) که علم غیب دارند نمی‌توانند زمان دقیق زلزله را مشخص کنند و با پیشرفت‌های علمی نیز پنج تا ده دقیقه قبل از آن می‌توانند بگویند زلزله‌ای اتفاق خواهد افتاد و این‌که کسی به دقت بگوید در فلان تاریخ و روز زلزله اتفاق می‌افتد این تنها در حوزه معصومین(ع) است که به اذن‌الله، علم غیب دارند.
خاتمی تصریح کرد: به فرض هم زلزله‌ای در راه باشد، معصومین(ع) به ما می‌گویند اگر بر درگاه خدا رفته و انابه کنید، زلزله متوقف می‌شود.
وی افزود: ما در قرآن کریم آیه‌ای با عنوان آیه “ضد زلزله” داریم که روایت آن هم از پیامبر اکرم(ص) و هم از امام رضا(ع) نقل شده است و سندش هم سند خوبی است و در “من لایحضره‌الفقیه” آمده است و این روایات نیز در تفسیر نورالثقلین جلد 4، صفحه 368 وجود دارد و مضمون این روایات این است که اگر کسی در شب یا روز بخواهد بخوابد و آیه 41 از سوره فاطر را بخواند خانه بر سر او خراب نخواهد شد و امام رضا(ع) نیز با اشاره به این مطلب می‌فرمایند که “نمی‌شود کسی این آیه را بخواند و سقف خانه بر روی وی خراب شود.”
وی ادامه داد: اینکه گناه، زلزله و بلاهای دیگر را در پی دارد، جای شکی نیست. پیامبر مکرم اسلام(ص) فرموده‌اند آن‌که به انسان ضربه می‌زند، خود فرد است پس گناه را دست کم نگیریم. گناه گسترده شود، عذاب، زلزله یا غیر آن حتمی است. بنابراین نباید در برابر گنهکاران بی‌تفاوت بود و باید امر به معروف و نهی از منکر کرد و در برخورد با گناه‌کاران هم نباید از مرز قانون بیرون رفت. کشور، کشوری اسلامی است و همه رفتارها باید قانونی باشد.
این عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: البته این طور نیست که هر بلایی رسید بگوییم فقط عاملش گناه بوده است و در این رابطه امیرالمومنین علی(ع) سه فلسفه برای بلاها ذکر می‌کنند. ایشان می‌فرمایند، گناه برای ظالمین ادب، برای مومنان امتحان و برای انبیا درجه است و نباید تا بلایی آمد، زود این‌گونه تحلیل را کرد که فلسفه آن گناهان بوده است؛ زیرا برخی از تحلیل‌های یک‌جانبه گاهی دل‌هایی را بی‌جهت می‌سوزاند. 
خبر زلزله، طلاب را به هجرت خارج از تهران واداشت
پس از اعلام خبر احتمال وقوع زلزله در تهران، تعدادی از طلاب و مریدان آیت الله «خوشوقت» مقدمات لازم برای خروج از تهران، همچون تهیه منزل در شهرهای دیگر به ویژه قم را آغاز کرده اند.
به گزارش شیعه آنلاین، در پی اعلام خبر احتمال وقوع زلزله در تهران توسط آیت ‌الله شیخ «عزیزالله خوشوقت»، تعدادی از طلاب و مریدان این استاد اخلاق و عالم صاحب نام، تصمیم گرفتند از تهران به دیگر شهرها به ویژه شهر مقدس قم هجرت کنند.
گفتنی است صحت این خبر توسط یک منبع آگاه که از نمازگزاران مسجدی است که آیت الله «خوشوقت» امامت آن را به عهده دارد، تأیید شد.
پس از اعلام خبر احتمال وقوع زلزله در تهران، تعدادی از طلاب و مریدان آیت الله «خوشوقت» مقدمات لازم برای خروج از تهران، همچون تهیه منزل در شهرهای دیگر به ویژه قم را آغاز کرده اند.


  نسخه شماره 1734 - 1389/02/04 - شنبه 4 اردیبهشت ماه 1389 - 9 جمادی الاول 1431 
پاسخ:
متن آیه  41 سوره فاطر (آیه ضد زلزله):

إِنَّ اللَّهَ یُمْسِکُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ أَنْ تَزُولاَ

 وَ لَئِنْ زَالَتَا

 إِنْ أَمْسَکَهُمَا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ

 إِنَّهُ کَانَ حَلِیماً غَفُوراً (41 فاطر)

همانا خدا آسمانها و زمین را نگاه مى‏دارد تا نیفتند،

 و اگر بیفتند 

بعد از او هیچ کس آنها را نگاه نمى‏دارد;

 اوست بردبار آمرزنده. ﴿فاطر، 41


وقتی بهار را دیدید به یاد معاد باشید

حضرت آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق و در آستانه عید سعید نوروز فرمودند:
وقتی بهار را دیدید به یاد معاد باشید

حضرت آیت الله جوادی آملی در آخرین جلسه درس اخلاق سال 91 که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و با حضور خیل علاقمندان به معارف الهی برگزار شد به شرح دعای تحویل سال و توضیح تناسب این دعا با عید نوروز و تحویل سال پرداختند و فرمودند:
در روایات ما آمده است که وقتی بهار را دیدید به یاد معاد باشید.چون در قرآن کریم یکی از نمونه‌های معاد را جریان بهار ذکر می‌کند.

ایشان افزودند:
در بهار خدای سبحان دو کار انجام می‌دهد یکی اینکه خوابیده‌ها را بیدار می‌کند و یکی اینکه مرده‌ها را زنده می‌کند.این درخت‌ها در زمستان خواب‌اند ولی بهار که شد بیدار می‌شوند،وقتی بیدار شدند این درخت مواد مرده را به عنوان غذا جذب می‌کند و به صورت خوشه و شاخه و برگ و میوه در می‌آورد، این مرده‌ها را زنده می‌کند.

ایشان با اشاره به کثرت اسماء حسنای خداوند فرمودند:
خداوند دارای اسمای حسنای فراوان است گرچه ذات احدی در همه موارد به عنوان یک حقیقتِ یکتا و یگانه و بسیط فعال است لکن اسمای الهی جزء مدبّرات عالم‌اند، اسمای خدا الفاظ نیستند، اسمای خدا مفاهیم نیستند، اسمای خدا آن حقایق خارجی‌اند که این مفاهیم از آن حقایق حکایت می‌کند و انسان‌های کامل یا فرشته‌ها مظهر آن اسامی هستند.

معظم له با بیان این مطلب که هر کدام از اسماء الهی کاربرد خاصی دارد فرمودند:
هر اسمی کاربردی دارد در دنیا و در آخرت ما برای درمان بیماری یک بیمار خدا را به اسم «مُمیت» و «قهّار» و امثال ذلک نمی‌خوانیم خدا را به اسم محیی و شافی می‌خوانیم با اینکه محیی همان ممیت است شافی همان ممیت است. اما وقتی خواستیم از ذات اقدس الهی خواسته‌ای داشته باشیم مناسب با آن اسم که هر اسم, کلیدی است برای حقیقتی ﴿ وَعِندَهُ مَفَاتِحُ الْغَیْبِ ﴾ ناظر به این می‌تواند باشد خدا را با آن اسم مخصوص می‌خوانیم و از خدا به برکت آن اسم, رفع نیازهایمان را طلب می‌کنیم که مفاتیح و کلیدهای غیب نزد ذات اقدس الهی است پس هر اسمی خصوصیتی دارد کاربردی دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی در شرح دعای تحویل سال و توضیح تناسب این دعا با عید نوروز و تحویل سال فرمودند:
جریان «مقلّب القلوب و الأبصار» در قرآن دو جا ذکر شده و هر دو جا مربوط به مسئله معاد و قیامت است یکی اینکه فرمود افرد کافری که دلهایشان را تطهیر نکردند آلوده است ما در قیامت دلهای اینها را زیر و رو می‌کنیم ﴿ وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ کَمَا لَمْ یُؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ﴾.
در آیه نور سوره مبارکه نور که از رجال الهی سخن به میان می‌آید می‌فرماید رجال الهی کسانی‌اند که ﴿ لاَّ تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَیْعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ ﴾ اینها کسانی‌اند که ﴿ یَخَافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ ﴾ اینها از روزی می‌ترسند که دل‌ها زیر و رو می‌شود چشم‌ها برگردانده می‌شود و زیر و رو می‌شود که این هم باز مربوط به مسئله قیامت است.

ایشان در جمع بندی فرمایشات خود بیان فرمودند:
نتیجه بحث اینکه بهار انسان را به یاد قیامت می‌اندازد و در قیامت این کارها جزء خطرناک‌ترین کارهایی است که دامنگیر تبهکاران می‌شود و آن تقلیب قلوب و تقلیب ابصار است در تحویل سال که بهار است به خدا عرض می‌کنیم ای خدایی که دل‌ها را زیر و رو می‌کنی ای خدایی که چشم‌ها را زیر و رو می‌کنی ای خدایی که شب و روز را مدیریت می‌کنی ای خدایی که سال را به سال دیگر, حال را به حال دیگر تبدیل می‌کنی حال ما را به بهترین وجه تبدیل کن تا ما گرفتار تقلیب قلوب نشویم گرفتار تقلیب ابصار نشویم بلکه از احسن الأحوال بهره بگیریم این عصاره دعاست بر اساس تناسبی که بین بهار هست (یک) و معاد است (دو) و حوادث تلخ معاد است (سه) اینها کاملاً یادآور جریان معاد است. پس اگر در روایات دارد وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید یکی از راه‌های تذکره معاد همین است که ما از تقلیب قلوب نجات پیدا کنیم از تقلیب ابصار نجات پیدا کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان این فراز از فرمایشات خود با نهی از برخی اعمال ناشایاست در چهارشنبه آخر سال با توصیه بر ترک این رفتارها فرمودند:
هرگز خدا چیزی را که داده پس نمی‌گیرد از اول چیزی که استحقاق نداشتیم داد بعد در مرحله بقا هم چیزی را که طلبکار نیستیم می‌دهد و هرگز پس نمی‌گیرد مگر اینکه ما خودمان پس بدهیم این خداست! با این خدا با این لطف با این صفا جز عرض ارادت و بردگی و بندگی چیزی شایسته ما نیست در شأن شما عزیزان, برادران و خواهران نیست که ما بگوییم این چهارشنبه سوری را ابطال کنید بگوییم به سایر جوان‌ها بگویید این کار نه معقول است نه مقبول, کاری است بر خلاف عقل, بر خلاف نقل, جز ضرر و زیان چیز دیگری ندارد این همه سنن الهی در عالَم هست این درختکاری‌ها هست این صله رحم‌ها هست این دید و بازدیدها هست این نشاط‌های معقول و مقبول هست چرا انسان دست به خطری بزند که مسئولیت دینی دارد مسئولیت قانونی دارد خسارت دنیایی دارد خسارت اخروی دارد بی‌خردی یعنی همین, بی‌عقلی یعنی همین! اینها عصاره بخش اول بحث بود.



ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
rel=nofollow