استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی
امام خامنه ای:

من هم از مسائل فرهنگی نگرانم
و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان
سهیم هستم.

دولت محترم باید به این موضوع توجه کند
و مسئولان فرهنگی نیز
باید توجه داشته باشند
که چه می کنند،

زیرا در مسائل فرهنگی
نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

مسئله فرهنگ مهم است

زیرا اساس ایستادگی
و حرکت نظام اسلامی،
مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی
و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است.

واقعاً همه باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را بدانند
زیرا همین جوانان هستند
که در روز خطر، سینه سپر می کنند.

کسانیکه به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند
و تلاش دارند آنها را منزوی کنند،
به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.

البته این جوانان مؤمن و انقلابی
هیچگاه منزوی نخواهند شد.

مطالبی که گفته شد باید بصورت گفتمان
و باور عمومی درآید

که لازمه آن هم

تبیین منطقی و عالمانه این مسائل،

به دور از زیاده روی های گوناگون

و با زبان خوش است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۵
leader.ir


---------------------


کانال استقلال فرهنگی
در سروش

http://sapp.ir/esteghlalefarhangi


و در تلگرام

https://telegram.me/culturalIndependence


وبسایت های متفاوت
آخرین نظرات شما

جایزه استقلال فرهنگی

 برای یک کتاب



این یک فعالیت خود جوش تو فضای مجازی
برای جسجوی متن تکست کتابی است که سر نخ خیلی از گرفتاری های مسلمانان در آن پیدا میشه.

کتاب «دست های پنهان» پرده از نقشه ی دویست ساله انگلیس برای نفوذ و مذهب سازی (نظیر وهابیت و بابیت)و درست کردن جای پا در ممالک اسلامی و تکه پاره کردن و تصرف تدریجی جهان اسلام است.

متن تکست کتاب «خاطرات مستر همفر» در فضای واتساپ٬ افشای مارمولک بازی اسرائیل٬ این خلف آمریکا و انگلیس است که امروز بهره بردار اصلی کاشته های مستر همفر در آسیای غربی است.

پس نیاز به متن تکست کتاب دست های پنهان در فضای واتساپی و اینترنتی است.
تا بند بند آن٬ مورد بررسی و تحلیل قرار بگیرد.

اگر لینک متن تکست آن را دیدید بفرستید و جایزه بگیرید.

جایزه لینک ده کتاب
لینک ده کتاب در گوشی شما

وبسایت استقلال فرهنگی
zqz.ir/EsteghlaleFarhangi

هر کدام از شما که فکر می کند، آدرس درستی از این کتاب(مستر همفر) ارسال کرده است؛
 جایزه خود را  در ادامه مطلب بگیرد.

روی ادامه مطلب کلیک کنید و جایزه ی خود را بگیرید

-



با کلیک راست روی عنوان هر کتاب در  open in new tab   باز و مطالعه بفرمایید
 
فرهنگ فرزانگى
پیام امام کاظم علیه‏السلام به هشام بن حکم
این کتاب گردآوری و ترجمه م. ناصر و از انتشارات موسسه دارالحدیث می باشد .
این دفتر، ارمغانى است از بوستان خاندان عصمت علیهم‏السلام و برگزیده‏اى از حکمتهاى ژرف امام کاظم علیه‏السلام که به یار صاحبدل و صحابى رازدار خویش «هشام بن حکم» به ودیعت داده‏اند تا خود بهره گیرد و سپس به همه‏ى تشنه کامان زلال معرفت در همه‏ى اعصار برساند.
 
آیین قرائت و کتابت قرآن کریم در سیره نبوى
این کتاب تالیف محسن رجبى می باشد .
مربى نمونه
تفسیر سوره لقمان
این کتاب تالیف آیت الله العظمی جعفر سبحانى‏ می باشد .
زیر بنای زندگی در دوران کودکی پی ریزی می شود و سعادت و شقاوت ادوار مختلف زندگی، در گرو طرز تربیت دوران کودکی است.
یکی از مربیان نمونه ، حضرت لقمان ـ علی نبینا و آله و (علیه السلام) ـ است.
اندرزهایی که لقمان به فرزند خود داده و قرآن مجید آنها را به عنوان برنامه ی تربیتی در این سوره آورده است. همگی بر اساس ایجاد شخصیت در فرزند ، استوار است.
کتاب حاضر ، در 23 فصل ، تفسیری بر سوره ی لقمان است. در این کتاب ، مباحثی مانند « نشانه های نیکوکاران » و « انحراف در دستگاه رهبری» و « یک اعجاز علمی قران» مورد بحث قرار گرفته است.
 
سر سفره خدا
آشنائى با معارف قرآن کریم به شیوه پرسش و پاسخ
این کتاب تالیف محمد على محمدى‏ می باشد.
رسالت حوزه علمیه ، پاسخ گویی به پرسش ها و شبهات اعتقادی اقشار مختلف مردم است. در این راستا مرکز فرهنگ و معارف قرآن بخش پاسخ گویی قرآنی را راه اندازی و تاکنون به بیش از 65 هزار پرسش اقشار سنی و علمی مردم پاسخ داده است. مجموعه حاضر برگزیده بخشی از پرسش های گروه سنی کودک و نوجوانان درباره معارف قرآنی است که از سوی محققان مرکز فرهنگ به آن ها پاسخ داده شده بود. برای دسترسی آسان گروه بیشتری از نوجوانان، پرسش و پاسخ های رسیده پس از بازنویسی از سوی حجه الاسلام و المسلمین محمدعلی محمدی به شکل مکتوب چاپ و بارها تجدید چاپ شد.
 
نسیم ایمان
تفسیر سوره مومنون
این کتاب تالیف آیه الله سید مرتضى حسینى نجومى‏ می باشد .
 
مشعل‏هاى شعله ور
پیام امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب
این کتاب تالیف تقى متقى‏ می باشد .
عبدالله بن جندب از خواص اصحاب امام صادق، امام موسى بن جعفر و امام رضا (علیهم السلام) و وکیل ایشان محسوب مى‏شد و نزد آن بزرگواران از منزلت والایى برخوردار بود؛ تا بدان پایه که حضرت موسى بن جعفر علیه‏السلام قسم یاد فرمود که او و خدا و پیامبر از وى راضى‏اند. ابن جندب همان کسى است که امام هفتم (ع) دعاى سجده شکر معروف (اللهم انى اشهدک...) را برایش نوشت و فرستاد.
حیات پس از مرگ
این کتاب تالیف علاّمه فقید سیّد محمد حسین طباطبائى(ره) می باشد .
قصه هاى قرآن
تاریخ انبیاء از آدم تا خاتم
این کتاب تالیف سید جواد رضوى‏ می باشد .
در این کتاب هر فصل از داستان ها به دو بخش تقسیم گردیده که بخش اول آن ، اصل موضوع داستان در قرآن و بخش دوم آن در روایات مى باشد. فى المثل داستان حضرت آدم (علیه السلام )، بخش نخست آن ، داستان آن حضرت در قرآن مى باشد که اجمالا آیات قرآنى پیرامون حضرت آدم (علیه السلام ) استخراج گردیده و سپس درباره آن نیز توضیحاتى داده شده و بخش دوم آن نیز در روایات مى باشد که سعى شده روایات معتبر و بدون خدشه در سند آن ، نقل شود و همچنین در بعضى از فصل ها بخش سومى نیز با عنوان ((پرسش ها و پاسخ ‌ها)) آمده که به گونه اختصار به شبهات و سؤ الاتى که در ذهن خواننده ایجاد مى گردد پاسخ داده شده است.
تفسیر کوثر ، جلد ششم
این کتاب تالیف آیت الله یعقوب جعفرى مراغى می باشد .
در جلد ششم این اثر به جزء های چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم که شامل سوره های حجر، اسراء، کهف، مریم، و طه می باشد پرداخته شده است.
به سوی خودسازی
این کتاب تالیف آیة اللّه محمد تقى مصباح یزدى‏ می باشد .
این کتاب تلفیقى از کتاب خودشناسى براى خودسازى و درس‌هایى که حضرت استاد براى دو سطح متفاوت از دانش‌پژوهان عرضه داشته‌اند، می‌باشد. این مجموعه پس از هماهنگ‌سازى موضوعات و مطالب، به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین آقاى کریم سبحانى تدوین و نگارش یافته و توسط انتشارات مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى(رحمه الله) در سال 1380 برای نخستین‌بار به چاپ رسیده است.
مطالب این کتاب ارزشمند در یازده فصل مورد بحث قرار می‌گیرد:
خودشناسى و خودسازى، بررسى مفهوم و گونه‌هاى کمال، جهت‌یابى امیال فطرى، بررسى رابطه لذت با محبت و کمال حقیقى، نقطه اوج و غایت امیال بشرى، امکان ارتباط آگاهانه کامل با خداوند، قرب خداوند متعال و راه رسیدن به آن، نقش علم و عمل در تکامل انسان، و تدبیر و اراده. در پایان نیز برنامه‌اى عملى براى خودسازى ارائه می‌گردد.
اسرار ملکوت جلد ۲
این کتاب تالیف آیت اللـه سید محمد محسن حسینی طهرانی می باشد .
مدار بحث در این جلد انسان کامل می‌باشد. «اسرار ملکوت» مجموعه ای است در شرح حدیث امام جعفر صادق (ع) به روایت عنوان بصری که از دیرباز این روایت، مورد نظر علمای بزرگ عرفان و اخلاق ما بوده است. اصل این مجموعه 2جلدی حاوی مطالبی است که نگارنده طی مذاکراتی که در مکتب عرفانی علامه حاج سید محمدحسین طهرانی داشته، آنها را نگاشته است. بعضی از عناوین این جلد چنین است:عدم کفایت اشتغال به علوم ظاهری در تحصیل مراتب یقین و کمال، إشراف اولیای الهی بر ضمائر افراد، از نمونه‌های بارز طالبین معرفت حقیقی مرحوم مطهّری رحمة الله علیه است، وجوب رجوع به امام علیه السّلام و یا فرد کامل و عارف واصل، عواقب سوء زعامت و ولایت کسی که خود از مراحل نفس عبور نکرده است، خصوصیات عارف واصل، اشراف کامل عارف واصل بر مشاهدات خود، گفتار انسان کامل فقط بر محور توحید بوده و از آن تنازل نمی‌کند، عارف کامل اشراف کلّی بر عالم وجود داشته از خطای در گفتار و کردار مصون است، انسان کامل امور خود را با نزول اراده و مشیّت حقّ منطبق می‌کند، نفس عارف بالله و فعل و تدبیر او عین اراده و تدبیر حضرت حقّ است، در کلام و کردار عارف کامل شکّ و تردید و احتیاط راه ندارد، تجلّی و ظهورات عارف واصل ظهور و تجلّی حضرت حقّ است، راههای شناخت عارف بالله و بامر الله.
 
اخلاق الاهى
جلد چهارم ، آفات زبان
این کتاب تالیف استاد آیت الله مجتبى تهرانى‏ می باشد .
از دیرباز، محفل اشراقی دروس اخلاق و عرفان استاد آیت ا... مجتبی تهرانی، کانون تجمع طیف طالب طهارت و معرفت است و هزاران جوان از سرچشمه صافی تعلیمات شرقانی استاد سیراب و سرشار می شوند و بوته انفاس قدسی و مواعظ بالغه او، جان ها و دل های گداخته را تزکیه می دهد. دروس معنوی استاد، اخلاق نظری انتزاعی متعارف نیست و نیز بازگفت تقلیدی اخلاق فلسفی و یونانی نیز نمی باشد؛ همچنین تعلیمات سلوکی ایشان با عرفان مسلکی نسبتی ندارد؛ زیرا دروس استاد آمیزه ای از اخلاق نبوی و عرفان علوی است که با اتکا به منطق اجتهاد، از زلال آیات و روایات برگرفته و با رعایت نیاز نسل امروز، سامان یافته است. مجموعه دروس اخلاق و عرفان استاد تاکنون از دوهزار درس فراتر رفته است و همچنان نیز این کوثر فیض در جریان است. این مجموعه مباحث اخلاقی به­صورت حدود سی مجلد با عنوان اخلاق الاهی در دست تدوین و انتشار است که تاکنون چهار مجلد از این مجموعه گرانبها با عناوین آفات زبان و پیوندها و حقوق به زیور طبع آراسته گردیده است.
آیین سفر
این کتاب تالیف سید اصغر ناظم زاده قمى‏ می باشد .
نویسنده با استفاده از آیات و روایات، به بحث در باره سفر پرداخته است. مسایل مختلف سفر که بیشتر جنبه اخلاقی دارد تا فقهی، با بیانی ساده بررسی شده‏اند. موضوعات مطرح شده در این کتاب عبارت‏اند از: فایده‏های سفر، آداب سفر (از هنگام عزیمت تا بازگشت، شرایط و اوصاف رفیق و رعایت حقوق دیگران)، اقسام سفر، سفرهای نمونه و احکام فقهی مسافر.
مباحثه با جان هیک
این کتاب تالیف استاد علی‌اکبر رشاد می باشد .
محتوای این کتاب مباحثه به طور عمده در فرایند مذاکرات و مکاتبات انتقادی ده ساله ای که در فاصله 2002 تا 2012، میان مؤلف و پروفسور جان هیک، صاحب نظریه پلورالیسم دینی، جریان داشته، فراهم آمده است. این اثر از سه بخش صورت بسته که بخش نخست آن شامل سه فصل به شرح زیر است:
1. گزارش فشرده مفاد مناظره ای که در تاریخ دوازدهم دسامبر 2002 در دانشگاه بیرمنگام، میان مؤلف و جان هیک، رخ داده است.
2. گفتار انتقادی مؤلف در نشست علمی ای که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تهران و با حضور هیک و عمدتاً در باب نقد نظریه وی، به تاریخ بیست و یکم فوریه 2005، تشکیل یافته بود.
3. مقاله و سخنان ارائه شده از سوی جان هیک، که در نشست یاد شده و ناظر به نظرات مطرح شده در این جلسه، بوده است.
بخش دوم آن دربردارنده سه فصل در نقد تفصیلی نظریه پلورالیسم دینی، به ترتیب زیر است: 1. تبیین ابهامات مفهوم شناختی نظریه، 2. نقد روش شناختی نظریه، 3. نقد معرفت شناختی نظریه.
این سه فصل، بخشی از نقد مشبعی است که مؤلف بنا به تقاضای جان هیک، درباره نظریه نگاشته و برای او ارسال داشته است. پاسخ جان هیک به نقدهای فوق نیز فصل چهارم این بخش را تشکیل داده است. بخش سوم کتاب نیز از مجموعه مقالات و مقالت های مکمل مفاد دو بخش پیشین، و نیز مکاتبات مؤلف و جان هیک، سامان پذیرفته است .
 
آخرت سراى پایدار
این کتاب تالیف على خراسانى می باشد .
ایمان به آخرت و باور به سراى پایدار، آموزه بنیادینِ همه ادیان الهى به ویژه اسلام است. در قرآن، مسئله معاد و آخرت، به شکل بسیار برجسته و سازنده‏اى مطرح و دائماً انسان‏ها را به آن، متذکر شده است.
اثر حاضر این موضوع را از این جنبه‏ها بررسى کرده است: منشأ ایمان به آخرت، شباهت‏ها و تفاوت‏هاى دنیا و آخرت، رابطه دنیا و آخرت، آثار ایمان به آخرت، توشه آخرت، منازل و مراحل آخرت.
تفسیر کوثر ، جلد پنجم
این کتاب تالیف آیت الله یعقوب جعفرى مراغى می باشد .
در جلد پنجم این اثر به به جزء های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم که شامل سوره های یونس، هود، یوسف، رعد و ابراهیم می باشد پرداخته شده است.
احکام راه خوشبختى
احکام ویژه دختران دوره راهنمایی
این کتاب تالیف ستاد اقامه نماز و احیاى زکات - وزارت آموزش و پرورش می باشد .
 
کاروانى با سیزده کجاوه
این کتاب تالیف محبوبه زارع‏ می باشد .
این کاروان، سیزده کجاوه دارد و در هر کجاوه، پا به پایِ معصومی قدمی برمی‌داریم و در حینِ حرکت به تکلّم تاریخی آن بزرگ، که مرور داستان سکونت مادر خویش بر خاک است، گوش فرا می‌دهیم. پس این اثر، تجلی‌گاه سیزده‌ گانة این مادرانِ عروج است: آمنه، خدیجه، فاطمه بنت اسد، زهرا، شهربانو، فاطمة بنت الحسن، امّ‌فروه، حمیده، نجمه، خیزران، سمانه، حدیثه و نرجس(س)
رابطه نهج البلاغه با قرآن
این کتاب تالیف مرحوم حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید جواد مصطفوى می باشد .
مقایسه قرآن با نهج ‏البلاغه از حیث مطالب مندرج در آنها می‏باشد. نویسنده پس از طرح مباحثی در اعجاز قرآن، به بررسی مطالب مشابه و متفاوت قرآن و نهج ‏البلاغه می‏پردازد و موضوعات مختلف عرضه شده در این دو کتاب مقدس را مورد تحلیل و ارزیابی قرار می‏دهد. به عقیده او مقایسه قرآن با نهج ‏البلاغه متضمن چند فایده است: 1- اخوت و وحدت علی (ع) با قرآن، 2- دسترسی به مطالب نهج ‏البلاغه برای تفسیر بسیاری از آیات قرآن، 3- ارایه تفسیر موضوعی بهتر قرآن با استفاده از نهج ‏البلاغه. پاره‏ای از عناوینی که نویسنده به طور مشترک از قرآن و نهج ‏البلاغه به بررسی مفاد آنها پرداخته است، عبارت‏اند از: مباحث مربوط به توحید و خلقت انسان و عالم هستی، پرهیز دادن از گناه معصیت، میانه‏روی در اقتصاد، بهشت و درجات و نعمت‏های آن، نهی از برخی صفات رذیله اخلاقی مثل حسد و بخل و عیب‏جویی و یاس، محاسبه دقیق اعمال، تقوای الهی و سفارش موکد به آن، رسیدگی به امور محرومان و مستمندان.
تعامل انصار با اهل بیت (علیهم السلام)
این کتاب تالیف سعید طالقانى می باشد .
این کتاب شامل پنج فصل در رابطه با زندگی انصار و سیره روش آنهاست.
انصار از یاران مخلص پیامبر(ص) و عموما طرف دار اهل بیت(ع) و امام علی(ع) بودند و در میان اصحاب رسول خدا(ص) اکثریت یاران اهل بیت و امیر مومنان(ع) را تشکیل می دادند.
آنان اگرچه به علت وجود رقیب قدرت مندی چون قریش و وجود منافقان طرف دار قریش، نتوانستند در جریان سقیفه آن گونه که لازم بود، نقش خود را در دفاع اشکار از امیرمومنان(ع) و اهل بیت(ع) به درستی ایفا کنند، ولی همواره به اهل بیت امام علی(ع) علاقه مند بوده و با آنان دشمنی نداشند.
آنان به منظور جلوگیری از تسلط قریش که قصد محروم کردن اهل بیت(ع) را داشتند، در ماجرای سقیفه وارد شدند، اما اقدام آن ها در مقابل اهل بیت(ع) و خصومت با امیر مومنان(ع) و رد خلافت آن حضرت نبوده است.
انصار در در آیینه تاریخ، رابطه انصار با بنی هاشم، انصار در سقیفه و رابطه آن ها با دستگاه خلافت، انصار و امیرمومنان(ع)، انصار واهل بیت(ع) بعد از امیر مومنان از جمله مطالب این کتاب است.
به رنگ آسمان
بایسته های خانواده از دیدگاه قرآن
این کتاب تالیف دکترسیدمحسن میر باقری می باشد .
اهمیت و جایگاه خانواده بر هیچ کس پوشیده نیست. انسانها از کودکی در کانون خانواده رشد می یابند و معمولاً انسانهایی از موفقیت بیشتری برخوردارند که کانون خانواده آنها گرمتر و محکمتر بوده است. مولف گرانقدر در این کتاب با نگاهی دقیق و مو شکافانه و با تکیه بر آیات قرانی و احادیث و روایات معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) به بایسته های نظام خانواده می پردازد. مطالب این کتاب در هشت فصل با عناوین خانواده قرآنی، مسئولیت پذیری در خانواده، محبت، تفاهم، حسن خلق، حیا، غیرت و معاشرت آمده است.
سرمه سعادت
جوان و باید و نبایدهای اخلاقی
این کتاب تالیف سید حسین اسحاقی می باشد .
بدون شک تبلور رفتار مطلوب و متعادل اخلاقی و تجلّی شخصیت عقلانی در گرو آشنایی با بایدها و نبایدهای اخلاقی است. از سویی دیگر، لازمه بینش عمیق مذهبی، به مثابة اصلی‌ترین بستر تبلور رفتارهای اخلاقی و مطلوب، بهره‌مندی هماهنگ از دو رکن مهم دانش اخلاقی و رفتار اخلاقی است. به عبارت دیگر، باور غنی و بینش عمیق مذهبی برآیندی است از آمیزة دانسته‌های اخلاقی و تجلی رفتار اخلاقی.
انسان رشد یافته، در بستر تربیت اخلاقی انسانی است که به همة آموزه‌های دینی پایبند، در انجام بایدها متعهد و در ترک نبایدها استوار است و به فرمودة قرآن کریم {نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَکْفُرُ بِبَعْضٍ} نیست. چنین برخوردی با آموزه‌های اخلاقی مستعدترین زمینة تربیت شخصیت‌های متعهد و متعالی را فراهم نموده و بالاترین مصونیت را از کج‌روی‌ها و تندروی‌ها و آسیب‌پذیری‌های فردی و اجتماعی فراهم می‌نماید.
اثر پیش رو که توسط پژوهشگر ارجمند آقای دکتر سید حسین اسحاقی تألیف شده، به باید‌ها و نبایدهای اخلاقی پرداخته است و با قلمی شیوا و روان سعی کرده طبع لطیف جوانان جویای معارف ناب محمدی را ارضا نماید.
 
رساله توضیح المسائل با تجدید نظر و اضافات
این کتاب توضیح المسائل مطابق با فتاواى حضرت آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی (ره) می باشد .
 
ایمان
این کتاب تالیف شهید محراب آیةالله سید عبدالحسین دستغیب می باشد .
 .
 
آخرین سفر
این کتاب تالیف رحیم لطیفى ‏ می باشد .
نوشتار حاضر نیز بر آن است تا یکى از اصول مهم دین اسلام، یعنى ایمان به معاد و مسائل مربوط به آن را با روش پرسش و پاسخ پى گیرى کند.
از یک نگاه، تدوین پرسش و پاسخ، مشکل تر از تدوین یک کتاب و یا رساله است، چون پاسخ گو متعهد است تنها در چارچوب پرسش سخن بگوید و پاسخ را به گونه اى طرح کند که عموم افکار را قانع سازد و براى خواص، خالى از فایده نباشد و به دیگر باورها آسیبى نرساند؛ از این رو باید تلاش کرد تا از روش هاى برهانى، خطابى و گاه تمثیلى استفاده شود. البتّه محور این روش ها نیز کتاب و سنت است؛ چون عمده ى مطالب معاد، مربوط به عالم غیب است که اندیشه ى بشرى به جزئیات آن راه ندارد.
در اهمیت ایمان به معاد و آثار دنیوى و اخروى آن همین بس که حدود 1200 آیه ـ تقریباً یک سوم قرآن ـ در مورد معاد است و حدوداً در سى آیه، ایمان به خدا و جهان آخرت در کنار هم آمده اند.
آغاز بحث، تشریح معاد و معاد باورى است و بنابر نظر برخى دانشمندان اهل فن ـ که مبناى بحث معاد، اعتقاد به روح، تجرد و بقاى آن است ـ روى سخن متوجه وجود روح، ماهیت، پیدایش و سرنوشت آن پس از مرگ، احضار روح و... است.
و از آنجا که اثبات معاد جسمانى ـ روحانى یکى از باورهاى مهم اعتقادى است، پس از اثبات این امر، به امورى که ارتباط نزدیک با معاد دارند پرداخته شده است؛ مانند تناسخ، رجعت، حوادث قیامت و...
 
معارف دین جلد دوم
این کتاب تالیف آیت الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی‏ می باشد .
مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی مدظله الوارف، از جمله مراجع عظام تقلید و فقهای نامداری است که سال‌هاست فضلاء و بزرگانِ از اهل مطالعه و تحقیق از تألیفات و نوشتارهای علمی ایشان استفاده می‌کنند.
ایشان با تألیف بیش از 100 عنوان کتاب علمی، که مشتمل بر کتاب‌هایی مانند «منتخب الأثر فی الامام الثانی عشر» - که نزد همه محققان و دانش‌پژوهان، معروف و شناخته‌شده است- قلم خویش را وقف خدمت به مکتب اهل بیت علیهم السلام و ترویج معارف دین عزیز اسلام نموده است.
یکی از تألیفات ارزشمند ایشان، کتاب معارف دین است که در قالب پرسش و پاسخ به تبیین معارف و هدایت‌های اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام پرداخته است.
سه جلد از این اثر گرانقدر، در سال‌های اخیر به زیور طبع آراسته شده است که  فصول مختلف و در قالب پاسخ به سئوالات با قلم روان و شیوای این مرجع عالیقدر منتشر شده است.
توسعه و مبانى تمدن غرب
این کتاب تالیف شهید سید مرتضى آوینى می باشد .
این کتاب طی سال های 1364 تا 1366 به صورت سلسله مقالاتی با عنوان کلی «تحقیقی مکتبی در باب توسعه و مبانی تمدن غرب» در ماهنامه «جهاد» به چاپ رسید.
انوار درخشان
چهل حدیث معتبر به انضمام خطبه شعبانیه رسول اکرم (ص) و خطبه امیرالمومنین (ع) پیرامون روزه و ماه رمضان
این کتاب توسط موسسه پیام امام هادى (علیه السلام) جمع آوری، تنظیم و منتشر گردیده است .
 
اسلام و سیاست
این کتاب تالیف آیة الله العظمى سید صادق حسینى شیرازى می باشد .
سیاست، به معناى درست آن، بخش جداناپذیرى از دین مقدس اسلام است که خداوند آن را براى جامعه بشرى، از زمان بعثت پیامبر صلى الله علیه وآله تا روز قیامت، برگزیده است؛ زیرا، سیاست که به معناى «اداره کشور ومردم» است در فرهنگ وقاموس اسلام جز به معناى راه وروش پاک وسالمِ عارى از هر گونه فریب ونیرنگ وستم وخودکامگى نیست، ودر بردارنده بالاترین آزادى هاى انسانى است ودست انسان را مى گیرد و او را به کمال هر دو سراى وسعادت دنیا وآخرت مى رساند.
سیاست اسلامى تنظیم کننده بهترین برنامه هاى حکومتى در جهت تعامل آن با ملت خود و با سایر دولتهاى همسایه وغیر همسایه است. همچنین آزادى هاى کامل ومشروع اقلیت هاى دینى را تضمین مى کند وحتى مهر ورأفت آن، حیوانات را نیز در بر مى گیرد.
سیاست اسلام بر صلح وآشتى وعدم خشونت واحترام به آرا وعقاید دیگران مبتنى است ومیدان را براى مخالفان باز مى گذارد، ودر عرصه هاى گوناگون زندگى فردى واجتماعى آزادى هاى فراوان! اعطا مى کند.
 
زن از زبان قرآن
این کتاب تالیف گروه پاسخ به پرسش‌ها و شبهات قرآنی ، مرکز فرهنگ و معارف قرآن‏ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم می باشد .
پاسخ‌های قرآنی به مهم‌ترین پرسش‌ها در باره جایگاه زن با عناوین اصلی کتاب شامل:
پیشگفتار؛ مقدمه؛ فصل اول : آفرینش و شخصیت انسانى زن؛ فصل دوم : ویژگیهای فردی و اجتماعی زنان؛ فصل سوم : حقوق زن؛ فصل چهاوم : زن در فقه اسلامی؛ فصل پنجم : پوشش زن؛ فصل ششم : زنان ویژه در قرآن؛ فصل هفتم : برخی از احکام ویژه زنان درباره قرآن؛ فصل هشتم : سرنوشت زنان با ایمان در قیامت؛ کتابنامه
 
قلب قرآن (تفسیر سوره یس)
این کتاب تالیف شهید محراب آیةالله سید عبدالحسین دستغیب می باشد .
نام این کتاب از روایتی اقتباس شده که میفرماید برای هر چیزی قلبی است و قلب قرآن سوره یس است . در دو ماه مبارک رمضان آیت الله شهید دستغیب در شرح و تفسیر این سوره مطالب جالبی بیان داشتند که خلاصه آن به این عنوان منتشر گردید .
اثر حاضر تفسیری ساده از سوره یس است که به همراه ارایه مطالب متنوع بر محور آیات قرآن در 35 جلسه درسی ارایه شده است. نویسنده با این اعتقاد که سوره یس مشتمل بر مطالب اصلی قرآن و اصول معارف دین اسلام را در باب مبدا و معاد بیان کرده و از این جهت قلب قرآن نامیده شده است. وی، مطالب خود را بیشتر پیرامون مبدا و معاد و صفات بهشتیان و دوزخیان قرار داده است.
استعاذه (پناهندگى به خدا)
این کتاب تالیف شهید محراب آیةالله سید عبدالحسین دستغیب می باشد .
در این اثر بى‏نظیر شهید محراب همان طورى که از نامش پیداست، درباره پناهندگى به خدا از شر شیطان سخن مى‏رود. با آن احاطه‏اى که این مرد بزرگ در آیات و اخبار داشت و برداشتهاى جالب و صحیحى که از روایات اهل‏بیت مى‏کرد، در همین یک مطلب، سى جلسه سخنرانى کرد و در حقیقت، استعاذه، معنا و اهمیت آن، ارکان پنجگانه استعاذه از تقوا و تذکر، توکل و اخلاص و تضرع، سخنها فرموده و نکات جالبى را براى خواننده روشن مى‏نماید، همراه با داستانها، آیات و اخبار را بیان نموده و حقایق را با زبانى ساده و بیانى بسیار رسا - که براى همه فهمها قابل درک باشد - تذکر مى‏دهد.
ارباب امانت (اخلاق ادارى در نهج البلاغه)
این کتاب تالیف مصطفى دلشاد تهرانى می باشد .
در این کتاب مبانی اخلاق اداری با استناد به خطبه‌ها, سخنان, نامه‌ها, مکتوبات و کلمات قصار حضرت علی (ع) در نهج‌البلاغه شرح و تبیین گردیده است . مخاطبان با مطالعه این کتاب با نظرات و دیدگاه‌های امام علی (ع) و نیز روش و سیره آن حضرت در زمینه رفتار اداری و عملکرد شغلی آشنا می‌شوند .برخی از مباحث کتاب به این شرح است : حقوق‌شناسی، وظیفه‌شناسی، شایسته‌سالاری و اهلیت‌گرایی، امنیت شغلی و اصول اخلاق اداری .
معارف اسلام در سوره یس
این کتاب تالیف آیة الله العظمی حسین مظاهری می باشد .
این کتاب حاصل 24 جلسه سخنرانی حضرت آیة‌الله العظمی مظاهری در ماه مبارک رمضان است ، که از سلسله درسهای تفسیر معظم له و تحت عنوان «تفسیر سوره یس» به علاقمندان تقدیم می گردد.
در بازنویسی متن، حفظ اصالت و شیرینی سخنان استاد، بیش از سبک نگارش، مورد نظر بوده و لذا سعی شده است که جز در موارد لازم، تغییر چندانی در متن سخنرانیها داده نشود.
ویرایش مجدد، تنظیم پاورقی‌ها و اسناد آیات و روایات را حجة‌الاسلام مرتضی تهرانی انجام داده اند.
 
نجاة المومنین (در اصول دین و اخلاق)
این کتاب تالیف آیة الله حاج ملا حسینعلى تویسرکانى می باشد .
علم اخلاق اسلامی و توجه به تهذیب نفس از علوم مورد توجه عالمان ربانی بوده است. حوزه علمیه اصفهان که از حوزه های کهن و دیرپای اسلامی و شیعی محسوب می شود نیز به این موضوع خطیر و مهم توجه وافری داشته و از این رهگذر دست آوردهای فراوانی نصیب جامعه اسلامی شده و میراث مکتوب گران بهایی به جای مانده است.
یکی از آنها اثر حاضر است که در دو مقصد نوشته شده است: مقصد اول : اصول دین و مقصد دوم : علم اخلاق. کلیات از مباحث اعتقادی شیعه و اصول کلی علم اخلاق است. نخست کلیاتی از مسایل عقیدتی شیعه امامیه مانند اثبات واجب‏الوجود، صفات خداوند متعال اعم از صفات ثبوتیه و سلبیه، اثبات نبوت عامه و خاصه، ادلـه عقلی و نقلی امامت، شرایط امام، تعیین و نصب امام از جانب خداوند، اثبات عدل الهی، اثبات معاد و نقد مذهب شیخیه و پیدایش بابیه بیان شده، آنگاه اصول کلی علم اخلاق اسلامی مانند فضایل و رذایل اخلاقی با رویکردی قرآنی و روایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در مباحث مربوط به اخلاق، نخست طریق حفظ فضایل اخلاقی و رفع رذایل بیان می‏شود. آنگاه صفات رذیلـه اخلاقی مانند غیبت، دروغ، تمسخر، نمامی (سخن‏چینی)، عجب، تکبر، غضب، حسد، بخل، حرص، طمع، سوءظن به خدا و خلق، کینه‏توزی، عصبیت، نفاق و جهل را مورد شناسایی قرار داده، و در بخش دیگر راه‎های برون‏رفت از این صفات ذمیمه را بیان کرده است.
معاد
این کتاب تالیف شهید محراب آیةالله سید عبدالحسین دستغیب می باشد .
اعتقاد به قیامت، تنها ضامن سعادت و رفاه و امنیت جوامع بشرى است. هرگاه انسانها معتقد باشند که پرونده اعمالشان محفوظ مى‏ماند و بالأخره در دادگاه عدل خداوند محاکمه خواهند شد، احساس مسؤولیت و بیم از سرنوشت آنها را از هر نوع گناه و مفاسد اخلاقى باز مى‏دارد و امید به آینده درخشان، موجبات تسکین خاطر و آرامش فکرى آنها را نموده، به انتحارهاى ناشى از عفریت یأس و نومیدى و فشارهاى روحى، پایان مى‏دهد و در نتیجه، نگرانیها و تشویشهاى حاصل از جرایم روز افزون و انحرافات انسان در عصر فضا برطرف مى‏گردد.
یکى از امتیازات این کتاب آن است که زندگى پس از مرگ گرچه با روش تحقیقى و علمى بررسى شده، در عین حال از نظر فهم مطالب، بسیار روان و قابل استفاده همگان مى‏باشد. علاوه بر این که به شبهات و ایرادات مربوط به مسأله معاد با بیانى شیوا و مستدل پاسخ داده شده است.
رساله توضیح المسائل با تجدید نظر و اضافات
این کتاب توضیح المسائل مطابق با فتاواى حضرت آیه اللّه العظمى آقاى حاج شیخ لطف اللّه صافى گلپایگانى می باشد .
 
ماه مبارک رمضان، مکتب عالی تربیت و اخلاق
این کتاب تالیف آیت الله العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی‏ می باشد .
 
راه روشن ، جلد اول
ترجمه کتاب المحجة البیضاء فى تهذیب الا حیاء
این کتاب تالیف ملامحسن فیض کاشانى رحمه اللّه علیه و مترجم آن سید محمد صادق عارف میباشد .
حکیم فرزانه مولی محمد حسین فیض کاشانی محجةالبیضاء را در تهذیب و نقد کتاب احیاء علوم الدین غزالی در هشت جلد نوشته است که در آن معارف اخلاقی و عرفانی را تحت چندین فصل و بخش بیان نموده است . مطالب این کتاب جالب و بسیار خواندنی و انسان ساز است که به نام راه روشن ترجمه و چاپ گردیده است .

تفسیر کاشف جلد ۳
سوره هاى مائده تا انفال
این کتاب تالیف علامه محمد جواد مغنیه می باشد .
تفسیر گرانسنگ ((الکاشف)) نوشته علامه و اندیشمند نو اندیش شیعى ، مرحوم شیخ محمد جواد مغنیه یکى از بهترین آثار ایشان است که در آن به شیوه تفسیر ترتیبى آیات را از اول تا به آخر تفسیر مى کند. نگارش این تفسیر در زمان جنگ هاى داخلى لبنان ، جنگ اعراب و اسرائیل و... صورت پذیرفته است و چنان که خود مفسر مى گوید: نگارش آخرین قسمت جلد ششم در سال 1390 در کربلا پایان پذیرفته است .
تفسیر الکاشف از آخرین آثار مغنیه به شمار مى آید و مفسر معتقد است مراحل تفکر و اسلوبش در آن بیش از هر اثر دیگرش در خور ردیابى است .
این تفسیر در هفت مجلد به زیور طبع آراسته و تا کنون چندین بار تجدید چاپ شده است که چاپ اول آن در سال 1968 انجام پذیرفته است .
در این تفسیر، ذیل بسیارى از آیات ، مباحثى با عنوان «اللغة»، «الاعراب» و «المعنى» و «وجه المناسبة» آمده است . در بحث «اللغة» واژه هاى غیر ماءنوس آیه یا آیات را شرح مى دهد و از تفسیر طبرسى ، طبرى و رازى سود مى جوید و از روایات نیز به عنوان مؤید نظریه خویش بهره مى گیرد. در بحث «الاعراب» نقش نحوى برخى از واژه هاى مشکل قرآن را بیان مى کند و از تفاسیرى چون مجمع البیان ، کشاف و بحرالمحیط نقل قول مى کند.
در بحث معنا نیز برداشت خود از آیه را خلاصه و مفید طرح مى کند و بحث هاى تخصصى را با عنوانى مستقل ، جداگانه بر مى رسد.
 
احکام کودکان از تولد تا بلوغ
این کتاب تالیف محمد حسین فلاح زاده می باشد .
دین اسلام، دینى است کامل، کمال بخش و در بردارنده بهترین دستورات زندگى. تعالیم حیات بخش اسلام، بر سرتاسر حیات فردى و اجتماعى انسان سایه افکنده و همه مقاطع زندگى او را در بر مى‏گیرد. و تئورى واقعى و کامل اداره انسان از گهواره تا گور را عینیت مى‏بخشد.
احکام فقهى که بخشى از معارف دینى انسان است، حاوى مسائل سازنده و تربیتى بس ژرف و سرنوشت سازى است، اما دست‏یابى به تمام آن مسائل و بهره‏مندى بهینه از آن، براى عموم مردم، آسان نیست، از این رو سزاست در ابواب این فقه مبین سیر و کاوش شود و شرح وظایف پدر و مادر در رابطه با فرزند استخراج گردد.
 
امام و ماموم در جلوه گاه حضور
این کتاب تالیف محمد جواد ابوالقاسمى‏ می باشد .
در کتاب حاضر با بهره‌گیری از آیات قرآن کریم و احادیث و روایات معصومین(ع) مطالبی درباره امام جماعت و اقتدا کنندگان به امام جماعت گرد آمده است .عناوین برخی مطالب کتاب بدین قرار است : آداب حضور در نماز جماعت و شیوه برخورد و معاشرت با دیگر نمازگزاران و نحوه ارتباط با امام جماعت از سوی مامومان ; اهمیت و فضیلت نماز جماعت ; وظایف ماموم نسبت به امام جماعت ; جایگاه و شاخصه‌های امام جماعت و وظایف عمده وی از جمله برگزاری نماز جماعت, مدیریت فرهنگی مسجد, ارتباط با مردم و حضور فعال در صحنه‌های سیاسی و اجتماعی .
دنیاى اسلام و تهاجم فرهنگى غرب
این کتاب تالیف آیة الله محمد مهدى آصفى می باشد .
هجمه فرهنگى، مى‏خواهد پل‏هاى ارتباطى بین حال و گذشته امّت‏ اسلامى را قطع کند. این پل‏هاى ارتباطى عبارتند از: خانه، مدرسه و مسجد. آیة اللّه آصفى در این اثر، به مسأله قطع و وصل فرهنگى پاسخ مى‏دهد. وى عقیده دارد حرکت قطع از فرهنگ، نشانه‏ها و نمودها و داعیه‏دارانى دارد که در مرحله اوّل، بر اساس جدا کردن امّت از پیشینه و میراث‏ها و در مرحله دوم، براساس مسخ فرهنگ این نسل، به اجرا در آمده است؛ امّا خدا اراده کرده است امّت اسلام از خواب غفلت بیدار شود و با نوگرایى واقعى و نصب پل‏هاى ارتباطى به رویارویى با این تهاجم بپردازد.
فقه و پوشش بانوان
این کتاب تالیف دکتر على اکبر کلانترى می باشد .
پژوهش گران به مسئله حجاب از جنبه هاى گوناگونى نگریسته اند، اما تحقیق مستقل فقهى متناسب با شرایط روز، در این باره صورت نگرفته است . کتاب حاضر با عهده دار شدن این موضوع از زاویه هاى مختلف آن را کاویده است : اندازه و چگونگى پوشش در برابر نامحرم و محرم ، پوشش دختران نابالغ ، پوشش بانوان در عکس و فیلم ، زنان سالخورده ، و....قابل ذکر است این اثر یکصد و نوزدهمین عنوان کتاب در موضوع فقه استدلالى و دویست و سى و دومین اثر در موضوع فقه و حقوق که براى مخاطب تخصصى (طلاب و دانشجویان ) و همچنین عمومى ، موءسسه بوستان کتاب آن را منتشر کرده است.
احکام فقهى درسفرهاى خارجى
این کتاب تالیف محمد حسین فلاح زاده می باشد .
فقه براى غرب نشینان
طبق فتاواى آیت الله العظمى سیستانى ـ دام ظله
این کتاب جمع آورى شده توسط عبدالهادى المحمد تقى حکیم می باشد .
 
احکام خانواده در پرتو فقه اسلامى
این کتاب تالیف آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى می باشد .
این مجموعه حاوی نظرات فقیه عالیقدر جهان تشیّع حضرت آیت الله العظمى مکارم شیرازى (مدّ ظلّه العالى) است، پیرامون روابط مرد و زن، مقدّمات و مراسم عروسى، ازدواج دائم و موقت، مسائل زناشویى، احکام فرزند، طلاق و ارث زن و شوهر و بعضى مسائل مرتبط با این موضوعات، به انضمام بخشى دیگر که شامل 240 واژه و اصطلاح فقهى همراه با معانى آنها بیان شده است. این کتاب توسط حجت الاسلام وحید علیان نژاد
گردآوری و تنظیم گردیده است.
مهرتابان
این کتاب تالیف مرحوم علامه ‌سیّد محمّدحسین‌ حسینی‌ طهرانی می باشد .
این کتاب یادنامۀ علاّمۀ طباطبائی قدس سره می باشد. ّأمیرالمؤمنین‌ علیه‌ السّلام‌ در شرح‌ حال‌ علمای‌ بالله‌ که‌ حجّت‌های‌ الهیّه‌ در روی‌ زمین‌ هستند بیان‌ می‌دارد که آنان‌ آیات‌ إلهیّه‌ و بیّنات‌ ربّانیّه‌ را از اندراس‌ و کهنگی‌ و بطلان‌ مصون‌ داشتند، آنانکه‌ تعدادشان‌ بسیار اندک‌، و قدر و منزلتشان‌ بسیار بزرگ‌ است،. آنانکه‌ خداوند، حُجَج‌ و بیّناتش‌ را بوسیلۀ آنها حفظ‌ فرماید؛ تا اینکه‌ در همطرازان‌ خود به‌ امانت‌ بسپارند؛ و در دل‌های‌ اشباه‌ و امثال‌ خود کشت‌ کنند.
اگر حقّاً بخواهیم‌ یکی‌ از افرادی‌ را نشان‌ دهیم‌ که‌ مصداق‌ و معیار این‌ کلام‌ حضرت‌ باشد، علاّمۀ طباطبائیّ در طراز اوّل‌ قرار دارد.
آن‌ مردی‌ که‌ پناه‌ حوزۀ علمیّه‌ بود؛ پناه‌ طلاّب‌ و محصّلین‌، پناه‌ علم‌ و معرفت‌، پناه‌ اخلاق‌ و ادب‌، پناه‌ ایمان‌ و ایقان‌، پناه‌ گذشت‌ و ایثار، پناه‌ تحمّل‌ و استقامت‌. مردی‌ که‌ با فقدان‌ او جهان‌ علم‌ و معرفت‌ در سوک‌ نشست‌، و در ماتم‌ او گَرد غم‌ و اندوه‌ بر سیما و چهرۀ اهل‌ فضل‌. مردی‌ که‌ در فقدان‌ او عالم‌ علم‌ و ادب‌ احساس‌ کمبود نمود؛ چون‌ سردَمدار نهضت‌ فکری‌ و علمی‌ او بود. براستی‌ اخلاق‌ و آداب‌، و فکر و عرفان‌، و علم‌ و دانش‌ علاّمۀ طباطبائی‌ روشنگر آداب‌ و اخلاق‌ و علوم‌ و معارفِ ائمّۀ طاهرین‌ بود؛ و سیمای‌ او آیتی‌ از آن‌ انوار طیّبه‌، و روش‌ و منهاج‌ او حکایتی‌ از آن‌ ارواح‌ مقدّسه‌ می‌نمود.
 
شرح غررالحکم و دررالکلم ، جلد دوم
این کتاب تالیف جمال الدین محمد خوانسارى می باشد .
این کتاب ترجمه و شرح غرر الحکم آمدی می باشد . کتاب غررالحکم و دررالکلم حاوى 10760 حدیث کوتاه از امیرمؤمنان على‏علیه السلام است، که به ترتیب حروف الفباى نخستین کلمه حدیث و در 91 باب از کتاب‏هایى مانند نهج‏البلاغه، صد کلمه جاحظ، تحف العقول ابن شعبه حرانى و دستور معالم الحکم قاضى قضاعى گردآورى شده و به دلیل عظمت کلام و بزرگى معنا و روشمندى کتاب از دیرباز مشهور و آوازه‏اش از همان زمان مؤلف، طنین افکن بوده و مورد کتابت و قرائت و اجازه و استجازه واقع شده است. پدیدآورنده کتاب، قاضى ناصح‏الدین ابوالفتح عبدالواحد بن محمدبن عبدالواحد تمیمى آمدى است. این شرح توسط فقیه محدث، حکیم محقق و مدقق آقا جمال الدین محمد بن آقا حسین خوانسارى اصفهانى نگارش یافته است و علاوه بر توضیح مفهومى و ترجمه لغوى احادیث، آکنده از فواید گوناگون کلامى، حدیثى، ادبى، اخلاقى، تفسیرى، فقهى، فلسفى و غیر آن است. مؤلف بزرگوار، که خود از فقیهان و فیلسوفان بنام عهد صفوى است، به خوبى از عهده شرح احادیث برآمده و در همه مباحث طرح شده در کتاب، حق مطلب را ادا کرده است. این کتاب را مرحوم استاد سید جلال الدین محدث ارموى، با مقدمه، تصحیح و تعلیق، در 6 جلد، به سال 1346 ش به وسیله انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رساند، و بر آن فهرستى موضوعى افزود که جلد هفتم شرح به شمار آمد.
محقق بارع جمال الدین محمد بن آقا حسین معروف به «جمال المحققین» محدث، اصولی، حکیم، متکلم، از فقیهان امامیه و از دانشمندان پر آوازة ایران محسوب می‌شود. این فقیه گرانمایه با دانشمندان بزرگی هم چون علامه محمد باقر مجلسی و میرزای شیروانی معاصر بوده است. تاریخ نگاران از او به عنوان محققی حکیم، فقیهی نوآور و دانشمندی نامدار که دارای احاطة علمی کم نظیر و حسن سلیقه و ذوق سلیم و اندیشه‌های ناب بود، ‌یاد کرده‌اند. تسلط عالی او بر فقه، اصول و فلسفه، و مهارت او در آفریدن آثاری زرین در ادبیات فارسی، زبانزد خاص و عام بود. سخنان شیرین، گفتار ملیح و رفتار صمیمانة وی هر تازه واردی را به خود جذب می‌کرد. راز این همه فضایل را باید در پشتکار و همت والای او در سیره علمی، معنوی و اخلاقی‌اش به سوی کمال، ‌جست و جو کرد.
نصایح
سخنان چهارده معصوم
این کتاب تالیف مرحوم آیة الله علی‌اکبر مشکینی‌اردبیلی می باشد .
 
شرح غررالحکم و دررالکلم ، جلد چهارم
این کتاب تالیف جمال الدین محمد خوانسارى می باشد .
این کتاب ترجمه و شرح غرر الحکم آمدی می باشد . کتاب غررالحکم و دررالکلم حاوى 10760 حدیث کوتاه از امیرمؤمنان على‏علیه السلام است، که به ترتیب حروف الفباى نخستین کلمه حدیث و در 91 باب از کتاب‏هایى مانند نهج‏البلاغه، صد کلمه جاحظ، تحف العقول ابن شعبه حرانى و دستور معالم الحکم قاضى قضاعى گردآورى شده و به دلیل عظمت کلام و بزرگى معنا و روشمندى کتاب از دیرباز مشهور و آوازه‏اش از همان زمان مؤلف، طنین افکن بوده و مورد کتابت و قرائت و اجازه و استجازه واقع شده است. پدیدآورنده کتاب، قاضى ناصح‏الدین ابوالفتح عبدالواحد بن محمدبن عبدالواحد تمیمى آمدى است. این شرح توسط فقیه محدث، حکیم محقق و مدقق آقا جمال الدین محمد بن آقا حسین خوانسارى اصفهانى نگارش یافته است و علاوه بر توضیح مفهومى و ترجمه لغوى احادیث، آکنده از فواید گوناگون کلامى، حدیثى، ادبى، اخلاقى، تفسیرى، فقهى، فلسفى و غیر آن است. مؤلف بزرگوار، که خود از فقیهان و فیلسوفان بنام عهد صفوى است، به خوبى از عهده شرح احادیث برآمده و در همه مباحث طرح شده در کتاب، حق مطلب را ادا کرده است. این کتاب را مرحوم استاد سید جلال الدین محدث ارموى، با مقدمه، تصحیح و تعلیق، در 6 جلد، به سال 1346 ش به وسیله انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رساند، و بر آن فهرستى موضوعى افزود که جلد هفتم شرح به شمار آمد.
محقق بارع جمال الدین محمد بن آقا حسین معروف به «جمال المحققین» محدث، اصولی، حکیم، متکلم، از فقیهان امامیه و از دانشمندان پر آوازة ایران محسوب می‌شود. این فقیه گرانمایه با دانشمندان بزرگی هم چون علامه محمد باقر مجلسی و میرزای شیروانی معاصر بوده است. تاریخ نگاران از او به عنوان محققی حکیم، فقیهی نوآور و دانشمندی نامدار که دارای احاطة علمی کم نظیر و حسن سلیقه و ذوق سلیم و اندیشه‌های ناب بود، ‌یاد کرده‌اند. تسلط عالی او بر فقه، اصول و فلسفه، و مهارت او در آفریدن آثاری زرین در ادبیات فارسی، زبانزد خاص و عام بود. سخنان شیرین، گفتار ملیح و رفتار صمیمانة وی هر تازه واردی را به خود جذب می‌کرد. راز این همه فضایل را باید در پشتکار و همت والای او در سیره علمی، معنوی و اخلاقی‌اش به سوی کمال، ‌جست و جو کرد.
ترجمه تفسیر مجمع البیان
جلد ۱۵ ] [ جلد ۱۶ ]
این کتاب تالیف
 امین الاسلام طبرسی با ترجمه استاد علی کرمی می باشد .
مجمع البیان فى تفسیر القرآن ، اثر شیخ ابو على الفضل (مشهد 468- سبزوار 548 ق ) فرزند حسن بن الفضل طبرسى ملقب به امین الدین و امین الاسلام مشهور به طبرسى و شیخ طبرسى از مشاهیر مفسران شیعه مى باشد. مجمع البیان تفسیرى است به زبان عربى در ده مجلد و حجم آن تقریبا کمى بیش از تبیان شیخ طوسى است سبک و شیوه تدوین و تبویب این تفسیر در میان همه تفاسیر فریقین و فارسى و عربى بى سابقه و بى نظیر است و با نظمى متین و مرتب و با روش علمى و ساده که بین تمامى تفسیرهاى موجود از منزلت خاصى برخوردار است . همچنین مسائل ادبى از نحو و لغت و اشتقاق و تصریف و مسائل نحوى را مشروح و مبسوط مورد بحث و بررسى قرار داده است که جنبه نحو و لغت در آن قوى تر است . در این تفسیر تبویب و تنظیم مطالب به نحوى است که به مراجعه کننده امکان مى دهد تا خواسته خود را ذیل یکى از ابواب و فصول به سرعت باز یابد. مفسر نخست از نظر قرائت و اختلاف قراءآت تحت عنوان الحجّة ، بعد از نظر لغت و مشکلات لغوى و از نظر اعراب کلمات سپس از نظر اسباب النزول و معنا، آیه را مورد بحث قرار داده و بعد احکام آیه و قصص را به میان مى آورد و گاهى به اشعار نیز استشهاد کرده است و در پایان تحت عنوان نظم ، ربط و پیوند معنایى آیات را به یک دیگر و ربط در آیه از آیات را با آیات قبل و بعد از آنها و همچنین ارتباط سوره هاى قرآن مجید را با هم بازگو نموده است .
جلد پانزدهم تفسیر جزء پانزدهم و شامل سوره های اسراء، و کهف می باشد .
جلد شانزدهم تفسیر جزء شانزدهم و شامل سوره های کهف، و مریم و طه می باشد .
نقش باورهای دینی در رفع نگرانی ها
این کتاب تالیف حبیب الله طاهری می باشد .
هدف از نقش دین در بهداشت وسلامت روان این نیست که افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب، پریشانی و انواع بیماری های روانی به دکتر مراجعه نکنند و یا راه های درمان آنان نادرست است؛ بلکه هدف از نوشتن این کتاب این است که اولاً: متدینانِ به دین، کمتر در معرض ابتلاء به بیماری های روانی هستند و ثانیاً: در صورت ابتلاء به بیماری روانی، تحمل دین داران بیشتر و اضطراب و نگرانی شان کمتر و معالجه شان آسان تر است، وگرنه درمان بیماران به شیوه های پزشکی نیز صحیح است و آن نیز از خداست؛ اگر دارو موثر است آن نیز از خداست. فکر و تشخیص طبیب نیز از ناحیه خداست . بنابر این ارجاع به دین، معنایش نفی راه های دیگر نیست بلی دین بهترین راه است.
این کتاب در فصل های متعدد تحت عناوین ذیل جمع آوری شده است:
کلیات؛ سبب شناسی، (علل و عوامل بیماری های روانی)؛ سلامت و بیماری روان؛
دین و بهداشت روان؛ دین و درمان بیماری های روان؛ دین و آرامش روان؛ اضطراب و نگرانی از مرگ و راه های درمان آن؛ اضطراب و نگرانی از احساس گناه و راه درمان آن، (توبه درمانی)؛ عقده حقارت و راه های درمان آن؛ احساس حسد و کینه توزی وراه های درمان آن. حب جاه و شهرت و راه درمان آن؛ عُجب و خودبزرگ بینی و راه های درمان آن؛ کبر و خودبرتربینی و راه های درمان آن؛ ریا و راه های درمان آن.
 
زخم فطرت
پرهیزنامه‌ای از گناه
این کتاب تالیف سیدحسین اسحاقی می باشد .
در فرهنگ اسلامی، گناه و وسوسه‌های شیطانی منشأ گمراهی و فریب انسان معرفی شده که آدمی را به مسیر خلاف انسانیت و کمال می‌کشاند. از این رو، آشنایی با عوامل گناه و آثاری که بر روح و روان انسان بر جای می‌گذارد و راه‌های مقابله با گناه از امور ضروری زندگی هر انسان مؤمن به پروردگار و علاقه‌مند به صفای باطن است.
این کتاب با عنوان « زخم فطرت » پرهیزنامه‌ای از گناه است که نویسنده محترم کوشیده است با تکیه بر آیات و روایات و با قلمی شیوا و روان عوامل گناه و آثار آن و راه‌های پیشگیری و مبارزه با گناهان را بیان نماید.
امیداست که برای همگان به ویژه جوانان علاقه‌مند به ارزش‌های انسانی و اسلامی مفید واقع گردد و دست‌مایه‌ای برای رشد و تعالی باشد.
 
اندیشه سیاسى فیض کاشانى
این کتاب تالیف على خالقى می باشد .
این کتاب به تبیین و بررسی دیدگاه های فقهی _ سیاسی علامه فیض کاشانی یکی از علمای قرن یازدهم هجری می پردازد. بررسی دیدگاه های سیاسی ایشان به دلیل تبحر وی در حوزه حدیث، تفسیر، عرفان، فلسفه، کلام و فقه شیعه از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
پژوهش حاضر از یک مقدمه، پنج فصل، یک نتیجه و چهار ضمیمه تشکیل شده است.
در مقدمه جایگاه اندیشه سیاسی علامه فیض کاشانی در حوزه مذهب شیعه مطرح گردیده و در فصل اول پس از معرفی شخصیت علمی و جایگاه سیاسی _‌ اجتماعی ایشان، اوضاع سیاسی عصر ایشان و چگونگی تعامل ایشان با دولت صفوی مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم به تبیین مفهوم سیاست در اندیشه علامه فیض کاشانی و انواع سیاست،‌ جایگاه سیاست در میان علوم مختلف، رابطه آن با دین و ضرورت سیاست در اجتماع از منظر ایشان پرداخته است. در فصل سوم پس از بیان ضرورت حکومت از نظر علامه فیض کاشانی انواع حکومت از نگاه ایشان در قالب حکومت نبوی، حکومت امام معصوم، حکومت عالمان دین و حکومت سلاطین مطرح گردیده است.
فصل چهارم به بررسی وظایف و اختیارات حکومت اسلامی در زمینه قانون گذاری، قضاوت و داوری و ولایت سیاسی _ اجتماعی از دیدگاه ایشان پرداخته است. در فصل پنجم ابتدا حقوق مردم در زمینه عدالت ورزی، تأمین رفاه و آسایش زندگی، تعلیم و تربیت آنان از منظر ایشان مورد بررسی قرار گرفته و سپس حقوق حاکمان در قالب ضرورت شناخت حاکمان بر حق و اطاعت و پیروی از ایشان و خیرخواهی برای آنها مطرح گردیده است. ضمیمه اول شامل فرمان شاه عباس دوم به فیض کاشانی و ضمیمه دوم شامل نامه فیض کاشانی به شاه عباس دوم و ضمیمه سوم شامل رسالة آئینه شاهی فیض کاشانی، ضمیمه چهارم شامل گزیده رسالة الفت ایشان می باشد..
اندیشه سیاسى شیخ طوسی
این کتاب تالیف سید محمدرضا موسویان می باشد .
شرایط و مقتضیات سیاسى هر عصرى از جمله متغیرهایى است که فرهیختگان
را به اندیشه‏ورزى واداشته و درصدد پاسخگویى به مسائل و موضوعات زمانه بر مى‏آیند.
ابوجعفر محمدبن حسن‏بن على الطوسى معروف به شیخ طوسى، فقیه و متکلم شیعى قرن چهارم هجرى و معاصر دولت آل‏بویه، از زاویه فقه و کلام شیعه به پدیده‏هاى سیاسى اجتماعى زمانه خویش نگریسته است این اثر تلاشى است که با اتکاى بر مبانى فکرى سیاسى شیخ الطائفه، اندیشه سیاسى وى شامل: حکومت و ملزومات آن، روابط فرد و دولت و راهکارهاى مواجهه با حکومت نامطلوب را مورد تبیین و بازبینى قرار میدهد.
مثالهای زیبای قرآن جلد ۱
این کتاب تالیف آیة اللّه العظمى ناصر مکارم شیرازی (مدّظلّه) می باشد .
این کتاب موضوع درسهاى قرآنى ماههاى مبارک رمضان سالهاى 1418 و 1419 حضرت آیة اللّه العظمى مکارم شیرازى می باشد که در عین سادگى، از جمله مهم ترین و پیچیده ترین مفاهیم قرآنى محسوب مى شود. 
حدود و قصاص و دیات
این کتاب تالیف محمد باقر بن محمد تقى بن مقصود على مجلسى معروف به علامه مجلسى و مجلسى ثانى‏ (قدس سره‏) می باشد .
 
بارقه دخترى از تبار یاس‏ها
این کتاب تالیف ناهید طیّبى ‏می باشد .
(بارقه) قصه دخترى است از تبار خورشید و از تیره یاس‏ها؛ یاس‏هاى سپید و عطرآگین.
(بارقه) نورى است که در دل تاریکى و تباهى درخشید و پاى بر گُرده هستى نهاد و چونان برق با شتابى بیش از پیش به آسمان پر کشید.
(فاطمه طالقانى) بارقه‏اى است که درخشش آن پس از سال‏ها چشمان ما را به میهمانى آفتاب مى‏بَرد و با حقیقت‏ها آشنا مى‏سازد.
دخترى که در اوج سختى‏ها و مرارت‏ها، زیبا زیست و زیباتر....
فاطمه، سه ساله بود ولى هر برگ از دفتر زندگى او پنجره‏اى به بوستان باورهاى دینى مى‏گشاید؛ پنجره‏اى کوچک که در پشت آن انسان‏هاى بزرگ و وارسته‏اى ایستاده‏اند.
آرى، از دریچه‏اى نه چندان بزرگ، مى‏توان بوستانى را نظاره کرد که عطر گل‏هایش مشام جان را نوازش مى‏دهد، و رکوع شقایق‏هایش زیباترین نماد نیایش است براى چشمان منتظر در نسل‏ هاى فردا.
دیوان اشعار
این کتاب بخشی از دیوان اشعار محتشم کاشانی می باشد .
کمال‌الدین علی محتشم کاشانی دارای لقب شمس الشعرای کاشانی (۹۰۵ ه.ق در کاشان - ۹۹۶ ه.ق در کاشان)، از استادان مسلّم قرن دهم کاشان بود، که در ادبیات پارسی و تازی (نظم و نثر) صاحب نام و مقام و در مکتب وی شاعران بسیاری از کاشان و غیر کاشان پرورش یافته‌‌اند. محتشم کاشانی پدر مرثیه‌سرایی عاشورایی است و بهترین منظومه نمایشی را در این زمینه به یادگار گذاشت و با زبان شعر فرهنگ عاشورا را در بین مردم به ویژه مداحان اهل بیت رواج داد. شهرت و آوازه بی‌نظیر محتشم کاشانی در ادبیات موجب شد تا شاعران نام‌آوری به پیروی از سبک او اهتمام ورزند، اما تاکنون ادبیات ایران در مرثیه‌سرایی، شاعری همچون محتشم به خود ندیده‌است. پاکی، اعتقاد و استواری و محبت محتشم کاشانی به‌اهل بیت علیه‌السلام باعث شد که برخی پادشاهان صفوی از جمله شاه طهماسب به اشعار مذهبی روی آورند. ترکیب‌بند معروف این شاعر پرآوازهٔ مرثیه‌سرای ایران در رثای حسین و کشته‌شدگان کربلا در بین تشیع و به‌ویژه فارسی زبانان زبانزد شد و توجه بسیاری از شاعران را به‌خود جلب کرد.
امام شناسی
[ جلددوازدهم ] [ جلد سیزدهم ] [ جلد چهاردهم ]
این کتاب تالیف مرحوم علامه آیة الله حاج سید محمد حسین حسینى طهرانى می باشد .
این‌ مجموعه‌ که شامل‌ 270 درس‌ و در قالب‌ هجده‌ مجلّد است، مجموعه‌ای‌ است‌ از بحثهای‌ تفسیری‌ ، فلسفی‌ ، روائی‌ ، تاریخی‌ ، اجتماعی‌ دربارۀ امامت‌ و ولایت‌ بطور کلّی‌ ، و دربارۀ امامت‌ و ولایت‌ أمیرالمؤمنین‌ علیّ بن‌ أبی‌ طالب‌ و ائمّۀ معصومین‌ سَلام‌ الله‌ عَلَیْهم‌ أجمَعین‌ بالخصوص‌ ، که‌ بصورت‌ درسهای‌ استدلالی‌ علمی‌ متّخذ از قرآن‌ کریم‌ و روایات‌ وارده‌ از خاصّه‌ و عامّه‌ و ابحاث‌ حلّی‌ و نقدی‌ پیرامون‌ ولایت‌ میباشد .
مسئله امامت و ولایت از مهمترین مسائل حیاتى است، و با شناخت این واقعیت، تمام جهات استعدادیه انسان در مدارج و معارج کمال رشد و نمو میکند، و با عدم شناخت و پیروى نکردن ازین حقیقت استعدادها و قابلیت‏ها همه در مسیر انحراف قرار گرفته میشود، لذا مولف این مجموعه چهارده جلدی بحث و گفتار در پیرامون مسئله امامت و ولایت را به نحوی که مبناى بحث آیات قرآن بوده، و براى اهمیت موضوع نسبت‏به برادران عامه مسلک، از روایات و تواریخ عامه نقل شود، و نیز روایات خاصه نیز اجمالا مورد استفاده قرار گیرد شیوه کار قرار داده است.
چون این دروس در خصوصیات امام و شرائط رهبرى و زعامت و حکومت، و لزوم عصمت در ائمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین قرار میگیرد، در ضمن از شرائط نبوت و لزوم عصمت و آثار و خواص پیامبران نیز بحث و گفتگو میشود، در حقیقت، این بحث‏بحث کامل و شاملى است که بحث در نبوت عامه را نیز در برگرفته است.
مسیحیت
این کتاب تالیف سید محمد ادیب آل على می باشد .
مسیحیت یکى از ادیان بزرگ ابراهیمى است که با پیشینه اى حدود دو هزار سال، مقبولیت و پیروان فراوانى دارد.  پس از ظهور اسلام، آیین مسیحیت در زمره ى ادیان رسمى قرار گرفت و مسیحیان به عنوان «اهل کتاب» پذیرفته شدند. خاتمیت دین مبین اسلام هرگز به معناى نفى مبانى و ریشه هاى الهى مسیحیت نیست، بلکه اسلام متمم و مکمّل آیین مسیح، و قرآن مهیمن بر انجیل و مصدّق آن است.
اکنون بیش از چهارده سده از عمر مشترک اسلام و مسیحیت مى گذرد و در طى روابط این دو و پیروانشان دوران پرفراز و نشیبى دیده شده و هنوز هم شمار زیادى از پیروان هر دو آیین نسبت به آموزه هاى دین یکدیگر ناآشنا و بى خبرند، گاه نیز با استناد به منابع غیرمعتبر و با گزارش ها و تحلیل هاى غرض آلود، به اطلاعات آشفته و ناصواب دست مى یابند که باعث جدایى و دورى دو ملت از یکدیگر مى گردد.
با توجه به رخدادهاى جهان معاصر ضرورت هم سخنى و گفتوگو بین پیروان ادیان الهى بیش از پیش احساس مى شود و بر دین مداران است که با تکیه بر اصول و باورهاى مشترک و با تشریک مساعى، از باورها و آرمان هاى خود در برابر سیل بنیان کن سپاه کفر و مادیت، دفاع کنند; و با توجه به ارزش هاى اصیل اعتقادى و اخلاقى خود، با بى دینى و الحاد مقابله نمایند.
این نوشتار سعى دارد مقام رفیع حضرت عیسى(علیه السلام) و حضرت مریم(علیها السلام)را تبیین نموده، خواننده را با تاریخ و کلام مسیحیت به طور مختصر آشنا سازد.  در بیشتر فصول میان آموزه هاى دینى هر دو آیین مقایسه اى صورت گرفته و برخى نقاط مبهم آسیب شناسى شده است.
 
ترجمه تفسیر مجمع البیان
جلد ۱۷ ]
این کتاب تالیف
 امین الاسلام طبرسی با ترجمه استاد علی کرمی می باشد .
مجمع البیان فى تفسیر القرآن ، اثر شیخ ابو على الفضل (مشهد 468- سبزوار 548 ق ) فرزند حسن بن الفضل طبرسى ملقب به امین الدین و امین الاسلام مشهور به طبرسى و شیخ طبرسى از مشاهیر مفسران شیعه مى باشد. مجمع البیان تفسیرى است به زبان عربى در ده مجلد و حجم آن تقریبا کمى بیش از تبیان شیخ طوسى است سبک و شیوه تدوین و تبویب این تفسیر در میان همه تفاسیر فریقین و فارسى و عربى بى سابقه و بى نظیر است و با نظمى متین و مرتب و با روش علمى و ساده که بین تمامى تفسیرهاى موجود از منزلت خاصى برخوردار است . همچنین مسائل ادبى از نحو و لغت و اشتقاق و تصریف و مسائل نحوى را مشروح و مبسوط مورد بحث و بررسى قرار داده است که جنبه نحو و لغت در آن قوى تر است . در این تفسیر تبویب و تنظیم مطالب به نحوى است که به مراجعه کننده امکان مى دهد تا خواسته خود را ذیل یکى از ابواب و فصول به سرعت باز یابد. مفسر نخست از نظر قرائت و اختلاف قراءآت تحت عنوان الحجّة ، بعد از نظر لغت و مشکلات لغوى و از نظر اعراب کلمات سپس از نظر اسباب النزول و معنا، آیه را مورد بحث قرار داده و بعد احکام آیه و قصص را به میان مى آورد و گاهى به اشعار نیز استشهاد کرده است و در پایان تحت عنوان نظم ، ربط و پیوند معنایى آیات را به یک دیگر و ربط در آیه از آیات را با آیات قبل و بعد از آنها و همچنین ارتباط سوره هاى قرآن مجید را با هم بازگو نموده است .
جلد هفدهم تفسیر جزء هفدهم و شامل سوره های انبیاء، و حج می باشد. .
تفسیر کوثر ، جلد چهارم
این کتاب تالیف آیت الله یعقوب جعفرى مراغى می باشد .
 
غرر الحکم و درر الکلم جلد ۲
این کتاب تالیف قاضى ناصح الدین ابو الفتح عبد الواحد بن محمد تمیمى آمدى با ترجمه حضرت آیت الله سید هاشم رسولى محلاتى میباشد .
امیرمؤمنان على‏علیه السلام ستیغ بلند فصاحت و اوج قله بلاغت و سرآمد ارباب سخن بود . حکمت در سینه‏اش موج مى‏زد و علم و دانش ـ که جوشیده از سرچشمه وحى الهى و نشأت گرفته از علوم نبوى بود ـ از منطق استوار و بیان شیوایش نمایان بود. . خطابه‏هاى رسا و کلام دلربایش، جان‏هاى شیفته را برانگیخت تا سخنان وى را به خاطر بسپارند و بر صفحه دل بنگارند و کتاب‏هاى فراوان در جمع و ضبط آن‏ها فراهم آرند. در این میان، کلمات قصار حضرت، جایگاه ویژه‏اى داشته است. این سخنان، به دلیل کوتاهى و زیبایى و آسانى حفظ آنها، مجموعه‏هاى فراوانى را به خود اختصاص داده است که یکى از معروف‏ترین آنها، کتاب ارزنده غرر الحکم و دررالکلم است. کتابى که «دریایى پر از گوهر و آسمانى پر از نجم و اختر که یاقوت‏هاى فروزان و اختران تابان آن، دیدگان بیننده را در پرتو و لمعان انوار درخشانش، خیره و مات مى‏سازد.
ربا
پیشینه تاریخى ربا، ربا در قرآن و سنت، انواع ربا و فرار از ربا
این کتاب تالیف بخش فرهنگى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم می باشد .
 
تحریف‏ ناپذیرى قرآن
این کتاب تالیف عبدالکریم بهجت‏ پور می باشد .
گروهى از وهابیان معاصر که در دنیاى اسلام راه غلات و خوارج را مى‏پیمایند و به دلخواه استکبار آتش اختلافات مذهبى و فرقه‏اى را دامن مى‏زنند، نظریّه سخیف تحریف قرآن را به شیعیان نسبت داده‏اند و آنان را کافر یا مرتد مى‏دانند.
در این نوشتار، چند مطلب بیان مى‏شود:
1. نظر اجماعى شیعه درباره سلامت قرآن از تحریف به نقیصه یا زیاده؛
2. پاسخ به دغدغه‏هاى شیعه و انتقادهاى آنان درباره بى توجهى به قرآن؛
3. نقد و بررسى دلایل تکفیرى‏ها علیه شیعه.
به نظر نویسنده هر چند ادعاى تحریف قرآن با آیات و روایات مسلم اسلامى منافات دارد، اما ادعاى تحریف قرآن وقتى موجب کفر یا ارتداد است که کسى، دلالت آیات و روایات را بر سلامت قرآن به یقین پذیرفته باشد سپس آن را انکار کند؛ اما اگر شخصى سند یا متن این احادیث را مخدوش بداند هیچ یک از فرقه‏هاى اسلامى او را کافر یا مرتد نمى‏دانند.
در ضمن، شواهد صحت این نظریّه در فتاواى دانشمندان اهل‏سنّت؛ مانند: بحث در سوره‏هاى «معوّذتین» ذکر مى‏شود.
امید است این نوشتار در خاموش کردن آتش فتنه اختلاف بین مسلمانان مؤثّر باشد و بهانه را از دست فتنه‏گرانى که وحدت مسلمانان را زحمت خود مى‏دانند بگیرد.
 
نماز
این کتاب تالیف محی الدین حائری شیرازی می باشد .
این کتاب با مقدمه آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی می باشد و نماز و ارکان آن را با استفاده از آیه‌های قرآنی و روایات معصومین(علیهم‌السلام) و تفسیر حکما و عارفان تشریح می‌کند.
أسرار الصلاة یا معراج عشق
این کتاب تالیف مهدى سمندرى نجف آبادى می باشد .
این کتاب با مقدمه آیت‌الله حسن حسن‌زاده آملی می باشد و نماز و ارکان آن را با استفاده از آیه‌های قرآنی و روایات معصومین(علیهم‌السلام) و تفسیر حکما و عارفان تشریح می‌کند.
حکمتهاى علوى علیه السلام
ترجمه و شرح ۱۱۰ حکمت از سخنان حضرت على (ع)
این کتاب تالیف جواد محدّثى می باشد .
گنجینه پایان ناپذیر کلمات ائمّه، از سرمایه‏هاى عظیم و ماندگارى است که به همّت عالمان بزرگ و راویان گوهرشناس، ثبت و ضبط و ذخیره سازى شده است .
در این میان، سخنان امیر بیان و خورشید حکمت و هدایت و پیشواى عدالت، حضرت على امیرمؤمنان علیه السلام از درخشندگى و بلاغت و جلوه خاصّى برخوردار است و بسیارى از بزرگان دانش و ادب، در طول این چهارده قرن، از چشمه زلال حکمتهاى علوى سیراب شده‏اند و به انتقال آن جرعه‏هاى جان‏بخش به کام تشنگان معارف پرداخته‏اند.
سخنان امام على علیه السلام آن‏چنان عمیق، زیبا، کاربردى و فصیح است که چشم دل را مبهوت مى‏سازد. گویا آن حضرت، ناظر به همه ادوار و به تناسب همه مخاطبان و دردها و نیازها، راه حل و درمان ارائه فرموده است. از این‏رو کلمات حضرتش دلنشین و روح‏پرور و مایه عبرت و سرمشق زندگى است.
آنچه پیش رو دارید، قطره‏اى از آن اقیانوس بى‏کران است. گهرهایى برگرفته از کلمات قصار آن پیشواى جاودانه، از کتاب غررالحکم است که با ترجمه و توضیحى مختصر، تقدیم مى‏شود. دسته گلى است معطّر، از بوستان باطراوت و همیشه سرسبز و خوشبوى معارف علوى. سعى شده است کلماتى برگزیده شود که بیشتر حالت کاربردى و نقش‏آفرینى در رفتار روزمرّه و صحنه‏هاى زندگیمان داشته باشد، با توضیحاتى روان و خودمانى، که بیشتر و بهتر بتواند با مخاطبان و خوانندگان، رابطه برقرار سازد.
 
کلیات دیوان کمپانى
در مدح و رثاى پیامبر اعظم (ص) و ائمه اطهار (ع)
این کتاب مجموعه ای از اشعار آیت الله شیخ محمد حسین غروى اصفهانى (قدس سره الشریف) معروف به کمپانى می باشد که با تصحیح و پاورقی جناب آقای محمد فربودى منتشر گردیده است. ضمنا نسخه دیگری از همین کتاب در کتابخانه موجود است که با تصحیح و پاورقی جناب آقای سید کاظم موسوى منتشر گردیده است. این نسخه با فورمت جدید می باشد.
 
سیر حوزه‌های علمی شیعه
این کتاب تالیف آیت‌ الله العظمی لطف اللّه صافی گلپایگانی می باشد .
معرفی مختصر تاریخچه، سرفصل‌های دروس، عالمان بزرگ دینی و آثار و تالیفات مهم آنان و اهداف و رسالت واقعی حوزه‌های علمیه است. مباحث مطرح شده در این نوشتار به شرح ذیل می‌باشد: حوزه‌های علمی صدر اسلام، حوزه‌های علمی شیعه از جمله: حوزه درسی امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، حوزه‌های کوفه، بغداد، نجف، حله، حلب، جبل عامل، ری، الازهر و قم، عالمان بزرگ حوزه‌ها و آثار آنان، کیفیت کار و وضعیت‌ کمی حوزه‌ها، امور مالی آن‌ها، مقایسه مدارس نظامیه بغداد با حوزه‌های علمی شیعه، مکتب‌خانه‌های قدیم، رسالت حوزه‌های علمیه که در آن رهبری نهضت‌های مردمی برجسته شده است. در پایان کتاب، آثار علمی مولف به‌صورت گذرا معرفی شده است.
سفرنامه حج
این کتاب تالیف آیت‌ الله العظمی لطف اللّه صافی گلپایگانی می باشد .
حج از جمله ارکان اسلام است که عظمت و فضیلت آن بر حسب آیات متعدد قرآن مجید و احدیث شریفه ثابت و مسلم است.
حج در اجتماع اسلامی نقش حیاتی و اساسی دارد، چرا که امروزه بزرگترین مظهر شوکت عظمت، وحدت و اتفاق کلمه مسلمین بوده و نفوذ اسلام در دلها را نمایان می کند.
در این سفرنامه حج مولف ارجمند به توصیف و شرحی بر اماکن و مزارات شریفه مدینه منوره و مکه مکرمه و هم چنین مطالب تاریخی و مذهبی این اماکن مبارکه از صدر اسلام تا حال حاضر پرداخته است.
آفتاب مشرقین
این کتاب تالیف آیت‌ الله العظمی لطف اللّه صافی گلپایگانی می باشد .
دفتر شعر عاشورایی (آفتاب مشرقین) با مقدمه آیت الله کریمی جهرمی‌دامت برکاته درباره نغمه‌های عاشورایی آغاز می‌شود. سپس 16 عدد از اشعار و سروده‌های فقیه فرزانه با عناوینی همچون: همای سعادت، نور سرمد، سلطان عشق و... به ارادتمندان و عاشقان سید و سالار شهیدان‌علیه‌السلام تقدیم می‌گردد، باشد که با مطالعه این دفتر معرفت بالا و والاتری نسبت به حادثه عظیم کربلا و نقش‌آفرینان همیشه جاوید آن پیدا نماییم.
ولایت تکوینی و ولایت تشریعی
این کتاب تالیف آیت‌ الله العظمی لطف اللّه صافی گلپایگانی می باشد .
این اثر که سومین کتاب از مجموعه آثار «سلسله مباحث امامت و مهدویت» است، به اختصار توضیحی درباره دو موضوع ولایت تکوینی و ولایت تشریعی ارائه می‌دهد.
انوار حسینى
این کتاب تالیف آیة الله العظمى سید صادق حسینى شیرازى می باشد .
این کتاب مجموعه ای از سخنرانی های حضرت آیت الله شیرازی می باشد که پیرامون امام حسین (ع)، عاشورا، کربلا، و زیارت امام حسین (ع) ایراد گردیده است و به صورت شش کتاب کوچک منتشر گردیده است. ایت کتاب ها عبارتند از:
انوار حسینى
خون سیدالشهدا (علیه السلام) و مسئولیت ما
امام حسین علیه السّلام وتحمل مصائب
راز زیـارت کربلا
تأثیر مجالس عزادارى در پیشبرد اهداف اسلامى
کشتى بان هدایت
امثال و حکم قرآن کریم
این کتاب تالیف هاجر صداقت مهر (اندقانی) می باشد .
امثال و تعبیرات رایج در میان هر قوم و ملت یکی از ارکان مهم زبان و ادب آن قوم نموداری از ذوق و قریحه و صفات روحی و اخلاقی و افکار و تصورات و رسوم و عادان آن ملت است. اغلب امثال در لباس کنایه یا در قالب کلامی موزون و دلنشین بیان شده اند و حاوی اندیشه ای عمیق و سودمند و یا انتقادی شدید و طنزآمیز از رفتار و گفتار و آدمیان و یا نابسامانی های اخلاقی و اجتماعی است. این سخنان کوتاه و سودمند و دلنشین که هر کدام از آنها اندیشه ای ژرف و لطیف و پایندی نغز را در بر دارند، به سبب سادگی و روانی و عمق اندیشه در طی روزگاران مقبولیت یافته و سرانجام در زبان خاص و عام جاری گشته و نام مثل به خود گرفته اند.
استفاده از امثال به عنوان چاشنی و زیبایی کلام و استحکام بخشیدن به نیروی استدلال در نزد همگان معمول است.
در قرآن کریم و کلام رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیر مؤمنان علیه السلام و ائمه معصومین علیه السلام مثلهای فراوانی وجود دارد. نگارنده در این پژوهش 131 مثل و حکمت از قرآن را گرد آورده و سپس اقدام به بیان ترجمه آن به نثر و نظم نموده و در ترجمه منظوم از کتاب قرآن منظوم استفاده گردیده است.
 
تربیت مذهبی کودک
این کتاب تالیف سید مجتبی موسوی زنجان رودی می باشد .
اسلام در تمام ابعاد خود در میان سایر مکاتب، کامل ترین و سالم ترین و بافرهنگ ترین و غنی ترین مکتب است و برای نسل خود و پیروان خود و فرزندان نوین خویش اندیشه کرده است و متضمن است که اگر پیروانش از همان آغاز طفولیت و پیش از آن با راهنمایی های مکتب پیش بروند، بهترین و سالم ترین نسل و انسان ها را تحویل جامعه خواهند داد. بزرگترین همت اسلام در عین بهره گیری از مواهب طبیعت و دنیا تکامل بخشیدن به بعد روحی و معنوی اوست.
نوشتار حاضر در مقوله تربیت فقط تا هفت سالگی کودک را در بر می گیرد و سعی شده از منابع اصلی یعنی آیات و روایات، که از زبان مستقیم وحی و پیشوایان معصوم علیهم السلام است، مطالب بیان شود و کم تر به تفسیر و تبیین شخصی پرداخته شود.
این کتاب ابتدا به صورت سلسله مقالاتی در «مجله راه زندگی» ارائه و به چاپ رسید، سپس به همان شیوه به صورت کتاب تدوین گردید تا مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد.
 
ملاقات محبوب
این کتاب تالیف آیت الله سید محمد تقى مدرسى می باشد .
بسیارى این سؤال را مطرح مى‏کنند که اصرار برمشارکت سالیانه در حج براى چیست، حتّى برخى افراد دهها مرتبه درمراسم حج شرکت داشته ‏اند و طالب حضور دوباره در موسم حج‏ مى‏باشند حال اینکه با یک بار شرکت در حج وجوب شرکت دوباره ‏ساقط مى‏شود؟
اگر وجوب اداى مناسک حج را به کنارى بگذاریم باید بگوییم حضور دراین مراسم پرشکوه روح ایمان و قرب الهى رادر انسان برمى‏انگیزد، حقیقتاً انسان در حین انجام اعمال حجّ به ‏خودشناسى مى‏رسد. هنگامیکه زائر خانه خدا به ضیافت الهى وارد مى‏شود، خود را در آرامش واطمینان مى‏یابد، به نشاطى زائدالوصف ‏مى‏رسد که نمى‏داند از کجا آمده. به همین دلیل در برابر گرماى هوا به ‏سادگى مقاومت مى‏کند، واز حضور و شرکت در کنگره میلیونى حج-بدون هیچ ناراحتى از رنج سفر- لذّت مى‏برد، و مشکلات سفر را ازاسکان گرفته تا وسایل نقلیّه مورد نیاز و مانند آنها را با رضایت کامل‏ به جان مى‏خرد. تمام سختیها در چشم او آسان مى‏شود، و تمام تلخیها در کام اوشیرین مى‏نماید... چون او یقین دارد پاداشش به اندازه مشقّتى است‏ که دراین راه متحمّل شده پس ابائى از مواجهه با گرفتاریها ندارد هراندازه که بزرگ هم باشد، و اعتنایى به مشکلات نمى‏کند هر قدر هم که ‏زیاد باشد. مطمئنّاً دل کسى که قدر و منزلت حجّ و فوائد و ویژگیهاى ‏آنرا بشناسد از شوق مشارکت در حج به پرواز درمى‏آید و روح ‏وروانش براى حضور دراین عبادت الهى به تکاپو مى‏افتد هر چقدر هم ‏که این سفر براى او گران تمام شود.
ولایت‌ فقیه‌ در حکومت‌ اسلام
[ جلداول ] [ جلد دوم ] [ جلد سوم ] [ جلد چهارم ]
این کتاب تالیف مرحوم علامه آیة الله حاج سید محمد حسین حسینى طهرانى می باشد .
این‌ مجموعه‌ پیرامون‌ ولایت‌ فقیه‌ در حکومت‌ اسلام‌ میباشد که‌ بدنبال‌ طبع‌ کتاب‌ «وظیفۀ فرد مسلمان‌ در احیای‌ حکومت‌ اسلام‌» بیان‌ گردیده‌ و توسّط‌ دو تن‌ از فضلاء در چهار مجلّد شامل‌ 48درس‌ تنظیم‌ و گردآوری‌ شده‌ است‌.
این کتاب بحثى را در پیرامون ولایت فقیه در حکومت إسلام بطور مشروح بیان می کند ، تا حدود ولایت و مشخّصات و آثار و مسائل آن معیّن گردد ؛ و بالنّتیجه قدرى بهتر و مشروحتر پرده از رخ آن برگیرد ؛ و مقّدمات و مُعِدّات و شرائط و موانع آن توضیح داده می ‏شود ، تا حقیقت ولایت إمام و فقیه عادل جامع الشّرائط و مُفاد و محتوى و حدود و ثغور آن مشخّص گردد و در این صورت بتمام معنى الکلمه ولایت فقیه از نظر إسلام و مدارک فقهى توضیح داده شده است .
مباحث کتاب نه چندان مختصر که فقط به رؤوس مطالب اکتفا گردد ، و نه چندان مفصّل که تمام شقوق و شُعَب ولایت‌ فقیه‌ در حکومت‌ اسلام به تفصیل بیان می شود ، و راه میانه و حدّ وسط را از جهت أدلّه فقهیّه می پیماید ؛ تا براى طلّاب محترم ، راهگشائى براى تفریع فروع و تشقیق شقوق باشد ؛ و خود بتوانند بر جزئیّات مسائل واقف گردند .
این مباحث بطور مسلسل پس از شهر رمضان المبارک سنه 1410 هجریّه قمریّه از روز هشتم شهر شوّال المکرّم شروع شد ؛ و بطور مرتّب حتّى با ضمیمه روزهاى پنجشنبه در هفته به أیّام تدریس ، إدامه یافت تا به چهل و هشت درس منتهى شد ؛ و در روز بیست و یکم شهر ذوالحجّة الحرام پایان یافت .
 
سقای تشنگان کربلا
این کتاب تالیف محمدعلی نورائی می باشد .
بدون تردید یکی از وقایع مهمی که در نیمه دوم قرن اول هجری در تاریخ اسلام رخ داد و موجب حزن و اندوه و ماتم انبیای الهی و اولیا و صالحان، خاصّه شیعیان اهل بیت عصمت و طهارت گردید، واقعه جانسوز عاشورا در محرم سال 61 هجری است. در آن واقعه عظیم که روز حزن و اندوه و مصیبت برای خاندان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام بود، یکی از سرداران شجاع سپاه امام حسین علیه السلام ، حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام است که با عزمی راسخ و با قامتی رشید و استوار و پرصلابت، از یک سو به حفاظت از خیام امام و نگهبانی از حریم خاندان اهل بیت پرداخت و از سوی دیگر، وقتی هنگام نبرد، سپاهیان عمر سعد مانع از رسیدن آب به یاران و اصحاب آن حضرت شدند، با رشادت و شجاعت بی نظیر به سپاه دشمن حمله کرد و برای رساندن آب به اهل بیت امام، سرانجام به شهادت رسید.
در این میان یکی از وظایف مهمی که بر عهده محققان و پژوهشگران تاریخ اسلام گذاشته شده، معرفی ائمه معصوم و خاندان اهل بیت عصمت و طهارت و چهره های نورانی و تابناک عالم اسلام به مردم و خصوصا نسل جوان است، تا ضمن آشنایی با آنان، بهترین اسوه و الگوهای رفتاری را برای خود برگزینند، از همین رو، نگارنده فاضل این کتاب کوشش نموده است تا در حد توان و با استناد به منابع موجود، شمه ای از زندگانی، مقام و منزلت، شهامت و شجاعت، گذشت و ایثار، جانبازی و شهادت و همچنین مقام شفاعت و عنایت آن بزرگوار را به رشته تحریر درآورد.
 
پرتوئی از عظمت امام حسین (ع)
این کتاب تالیف آیت‌ الله العظمی لطف اللّه صافی گلپایگانی می باشد .
موضوع کتاب، درباره چهره درخشان تاریخ بشریت، حضرت اباعبدالله الحسین ‌علیه ‌السلام است که کرامت و عزت انسانی وامدار اوست. این کتاب، متضمن مطالبی از فضایل حضرت سیدالشهداء‌علیه‌السلام و تاریخ اسلام در آن زمان و نیز پاره‌ای از علل و نتایج واقعه کربلا می‌باشد که به صورت تحقیقی و تحلیلی به رشته تحریر درآمده است. از ویژگی‌های مهم کتاب، قلم ساده آن است که علی‌رغم انتقال مطالب علمی و تحلیلی، مخاطب را از هر طبقه فکری و سطح سواد که برخوردار باشد با اندک مایه علمی، بهره‌مند می‌سازد. نکته قابل توجه، استفاده فراوان از منابع عامه و اهل سنت در مستندات است که فهرست منابع اهل سنت با بیش از 70 مورد به همراه نام نویسنده آنها در پایان کتاب درج شده است. همچنین پاسخ به برخی از مهم‌ترین شبهات پیرامون قیام امام حسین(ع) نیز بر غنای کتاب افزوده و سبب آگاهی و معرفت بیشتر خواننده کتاب می‌گردد.
کتاب در 4 بخش سامان یافته است: 1- شخصیت و فضایل حسین‌علیه‌السلام، 2- بنی هاشم و بنی امیه، 3- علل قیام حسین‌علیه‌السلام و 4- نتایج و فواید قیام حضرت ابی عبدالله الحسین‌علیه‌السلام.
در بخش اول ابتدا سیمای نورانی امام حسین‌علیه‌السلام در کتاب خدا ترسیم شده است از قبیل آیه مودت، آیه تطهیر و آیات دیگر که درباره فضیلت پنج تن آل عبا نازل شده است. در ادامه سیمای امام حسین‌علیه‌السلام در احادیث پیامبر مکرم اسلام به تصویر کشیده شده است. فصل اول با بیان مکارم اخلاق سیدالشهداء و ابعاد گوناگون اخلاقی آن حضرت به پایان می‌رسد. بخش دوم درباره بنی هاشم و بنی امیه است که به طور تفصیلی به اوضاع زندگی و مخصوصاً صفات رذیله معاویه و یزید به طور مستند پرداخته شده است. در بخش سوم علل قیام سید و سالار شهیدان‌علیه‌السلام مورد بررسی قرار گرفته که از این رهگذر حدود 6 علّت اصلی و مهم مورد شرح و توضیح قرار گرفته و در آخر بخش، به چند شبهه پیرامون حادثه عظیم عاشورا پاسخ گفته شده است. بخش چهارم با عنوان نتایج و فوائد قیام حضرت اباعبدالله الحسین‌علیه‌السلام به 9 فائده مهم و تأثیرگذار قیام خونین و سراسر حماسه کربلا می‌پردازد .
هدایتگران راه نور
زندگانى امام على بن ابیطالب ‏علیه السلام
این کتاب تالیف آیة الله سید محمد تقى مدرسى می باشد .
فصل سرد
این کتاب تالیف سید مهدى علیزاده موسوى می باشد .
منتخب احادیث حج
این کتاب تالیف سیّدعلى قاضى عسکر می باشد .
پرتوی از مکتب زهرا علیهاالسلام
این کتاب تالیف غلامعلی عباسی فردویی می باشد .
زهرا علیهاالسلام ، کوثر خدا، جلوه جمال او و تفسیر جلال اوست. زهرا علیهاالسلام ادامه رسول است و همتای علی. او، حصن محکم ولایت است و آموزگار مکتب شهادت؛ تلاوت بیداری است و بهار سرشار دل های آشنا. زهرا علیهاالسلام معرّف نهایت کمال زن است و اوج عروج یک انسان. چشمه غدیر در باغ دبستان سبز او جاری شد، و غدیری ها در دامان عصمتش به رویش رسیدند.
مطالب این کتاب فاطمه را بر افق مبین «فضائل و مکارم» زیارت می کند، و پرتوی از مکتب آن بزرگوار را در فراروی دوستان و پویندگان منهجش می افشاند. فروغ فاطمه را در معرفت و خداشناسی، ذکر و نیایش، تسبیح و تقدیس، نظاره می کند و نیز فاطمه را از منظر پدر، و پدر را از نگاه فاطمه می بیند. مقام امامت را تدوین و از نگاه فاطمه، افق این مکانت را می نگرد. علی علیه السلام را از منظر فاطمه، زیارت کرده و درس مهرورزی، عطوفت، فرمانبری را به همه همسران نیز می آموزد. و نیز فاطمه و فرزندان (عترت)، را به بحث می نشیند. پرتوی از مهر، عطوفت و نوع دوستی فاطمه به دیگران را می نگارد. قرآن از نگاه فاطمه و فاطمه از نگاه قرآن را به تفسیر در می آورد. معاد و فاطمه را تبیین می کند. به هر روی، فاطمه و پارسایی، زهد، سیاست، جهاد، آینده نگری، تحلیل جامعه و تبیین احکام و مکارم اخلاق و .... را، فراروی پویندگان «مکتب ثقلین» می نهد.
وسواس، شناخت و راه های درمان
این کتاب تالیف علی محمد حیدری نراقی می باشد .
گروهی افراد هستند که نمی توانند تصمیم بگیرند، حتی در عادی ترین کارهای روزمره، از اتخاذ تصمیم عاجز می مانند. تردید و شک کشنده ای آنان را رنج می دهد، هر بار که می خواهند تصمیم بگیرند، افکار خاصی آنان را از تصمیم باز می دارد. این عده دچار بیماری خطرناک وسواس می باشند، این روحیه حتی در عادی ترین کارهای آنان به چشم می خورد. این بیماری این طور آغاز می گردد که شخص پس از انجام عملی احساس می کند که تفکر خاصی او را رنج می دهد و او نمی تواند در برابر آن ایستادگی نماید. با این که به نارسایی و پوچ بودن آن فکر اعتقاد کامل دارد، ولی در اثر ناتوانی و ضعف فکری تسلیم آن می گردد.
ریشه و اساس این بیماری، ناتوانی فکری است، لذا در انحصار ملت خاصی نبوده، در هر جامعه ای بر اساس آداب و سنن، به نوعی ظهور و بروز می کند. علاوه بر این، در هر طبقه با توجه به خصوصیات صنفی به طرز خاصی آشکار می گردد. برخی از دانشمندان، در تألیف و تصنیف کتاب دچار وسواس می گردند. برخی از افراد در طهارت و نجاست دچار وسوسه می شوند، نیرویی نامرئی آنان را دچار شک و تردید می سازد!
این بیماری از ابتدایی ترین مرحله شروع شده، به تدریج به مراحل خطرناکی می رسد، در برخی از موارد کار وسواس آن چنان شدت می یابد که همه افراد را «مسامحه کار» تشخیص داده و زندگی اجتماعی،بر ایشان دشوار و سخت می گردد. حملات این نیروی نامرئی در صورت عدم معالجه هم چنان توسعه می یابد و به مرحله حادی می رسد. در این مرحله برخی کارشان به جنون کشیده می شود.
در ابتدا شخص وسواسی درک می کند که رفتارش غیرعادی است، ولی در مراحل بحرانی، این درک از او گرفته می شود و دیگران را افراد غیرعادی تلقی می کند. زیان دیگری که شخص وسواسی بدان دچار می گردد، شک و تردید در سایر قسمت های زندگی او است، فردی که در نجاست و طهارت وسواس دارد، به تدریج در سایر شئون زندگی هم دچار تردید و شک می گردد، این گونه اشخاص نمی توانند در سایر مسایل تصمیم بگیرند، و با این ضعف و ناتوانی فکری، همیشه با فکر و اراده دیگران به زندگی می پردازند، چون خود از تصمیم گیری عاجز می باشند.
اسلام که دین زندگی و اجتماعی است، شدیدا با احتمالات و تخیلات وسواسی مبارزه کرده است. در درجه اول بر اساس ضوابط و قواعد کلی، اصولاً از پیدایش افکار وسواسی جلوگیری کرده، در باره طهارت و نجاست، دستور داده با آن معامله طهارت شود. از این گذشته عملکرد بازار مسلمانان و خودشان، نشانه پاکی و پاکیزگی است، روی این اصول هیچ کس حق ندارد به احتمالات وسواسی ترتیب اثر دهد. در موضوع نماز، کسانی که شکشان از میزان عادی و متعادل تجاوز بکند، از درجه اعتبار ساقط است.
 
نینوای عشق و عرفان
این کتاب تالیف عبد الحسین پیماندوست می باشد .
در طول تاریخ اسلام تمامِ تأثیر و تأثُّری که عرفا، حکما، علماء، فقهاء، فضلا، اُدَبا، شعرا و دانشمندان داشته و دارند سر چشمه اش نیروگاه عظیم الهی یعنی وجود مبارک حضرت خاتم انبیاء محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و خاندان عترت و طهارت به ویژه حضرت سید الشهداء ابا عبداللّه الحسین علیه السلام می باشند، که شهادت ایشان علّت مُبقیه برای اسلام است و اسارت اهل بیت علیهم السلام علّت مُبقیه برای آثار شهادت و عزاداری محبّین امام حسین علیه السلام علّت مُبقیه برای آثار اسارت است بنابر این عزاداری و گریه بر حسین علیه السلام علّت مبقیه برای اسلام است، خودش فرمود: «اَنَا قَتِیلُ الْعَبَرَة» واقعه عاشورا و روز عاشورا مظهر اسماء و صفات خداوند و روزِ بُروزِ اسماء و صفاتِ او در حسین علیه السلام است. عاشورا روزِ بُروزِ علم، حلم، کرم، مغفرت، رأفت غیرت، محبّت و عشقِ خدای منّان است. و روزِ بُروزِ رحمت رحمانیه و رحیمیه است، چرا که تمام رحمتی که در دنیا وجود دارد و ظاهر است نمی است از یمِ رحمت واسعه خداوند که رحمت واسعه خداوند حسین علیه السلام است که در روز عاشورا این دریای رحمت متلاطم و خروشان گشته است، «یا رَحَمَةَ اللّه الواسِعَه» .
آنچه مسلّم است تأسّی و توسّل به اهلبیت علیهم السلام کلید فتح باب از برای طالبان معرفت و موجب هدایت و سعادت دنیا و آخرت و آمرزش گناهان و رسیدن به رحمت واسعه خدای منّان است. در این مجموعه اشعار سعی شاعر بر این بوده است که منبع و مأخذ مطالب حتی الامکان قرآن کریم و احادیث و روایات اهلبیت علیهم السلام و بیان بزرگان دین باشد.
 
هدایتگران راه نور
زندگانى پیامبر گرامى حضرت محمّد مصطفى صلى الله علیه وآله
این کتاب تالیف آیة الله سید محمد تقى مدرسى می باشد .
هدایتگران راه نور
زندگانى امام على الهادى ‏علیه السلام
این کتاب تالیف آیة الله سید محمد تقى مدرسى می باشد .
گفتار معصومین(علیهم السلام) ، جلد ۲
این کتاب تالیف آیة الله العظمی مکارم شیرازی می باشد .
در سالهاى اخیر مباحث اخلاقى در حوزه زیاد شده است و اساتید حوزه مقدارى از وقت خود را به این مهم اختصاص داده اند. مجموعه ی حاضر احادیث کوتاه اخلاقی است که توسط حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی – مدّ ظلّه العالی – روزهای چهارشنبه قبل از شروع درس خارج فقه، با بیان ساده و جذّاّب شرح داده اند.
فرهنگ نامه مرثیه سرایى و عزادارى سید الشهداء ( علیه السلام )
این کتاب تالیف محمّد محمّدی ری شهری می باشد .
مرثیه سرایی و عزاداری برای سید الشهدا ، به دلیل اهداف بلند و نقش سازنده فردی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی آن ، از جایگاه ویژه ای در سخن و سیره اهل بیت برخوردار است . اما باید توجّه داشت که این حرکت پر برکت ، مانند همه اقدامات مفید و سودمند ، بدون آفت نیست .
فصل یکم این فرهنگ نامه اختصاص به تبیین جایگاه مرثیه سرایی و عزاداری برای سید الشهدا در سخن و سیره اهل بیت دارد . در این فصل ، به مرثیه سرایان آن حضرت پیش از واقعه کربلا و نخستین مرثیه سرایان ، پس از این واقعه اشاره شده ، و زنده نگهداشتن یاد سید الشهدا و تداوم عزاداری برای آن حضرت مورد تأکید قرار گرفته است .
در فصل دوم توضیح داده شده که اصلی ترین فلسفه قیام و شهادت امام حسین ( علیه السلام ) جهل زدایی و زمینه سازی برای حاکمیت ارزش های انسانی و اسلامی به رهبری اهل بیت ( علیهم السلام ) است .
فصل سوم که بزرگترین فصل این فرهنگ نامه است اختصاص دارد به آسیب شناسی فرهنگ عاشورا ، در این فصل ، تحریف هدف عزاداری سید الشهدا ، استناد به منابع غیر معتبر در مرثیه سرایی ، گزارش های ذلت بار از واقعه کربلا ، غلو درباره اهل بیت ، دروغ در مرثیه سرایی ، و بدعت در نحوه عزاداری به عنوان مهم ترین آسیب های مرثیه سرایی و عزاداری ، مورد بررسی قرار گرفته است .
در فصل چهارم توضیح داده شده که مجالس عزاداری هدفمند دارای سه ویژگی است ، اول : خدا محوری ، دوم : ارائه تاریخ و تحلیل صحیح از حادثه عاشورا ، و سوم : تبلور عاطفه وارادت به اهل بیت ( علیهم السلام ) .
در آخرین فصل این فرهنگ نامه ، کتاب شناسی تاریخ عاشورا و عزاداری ، مورد بررسی قرار گرفته است ، در این فصل ، منابع تاریخ عاشورا و عزاداری به چهار گروه تقسیم شده و منابع قابل استناد و غیر قابل استناد که آشنایی با آنها به شدت مورد نیاز اهل منبر و مرثیه سرایان است به تفصیل ، تبیین گردیده است .
 
عشق و رستگارى
شرح دعاى ابوحمزه ثمالى
این کتاب تالیف احمد زمردیان شیرازى می باشد .
منظور از خلقت شناسایى خداى تعالى و ایمان به اوست
. لازمه شناسایى و ایمان به خدا ایمان به امر آخرت است . و مبداء بدون معاد بى نتیجه است چون این دو رکن ، موجب سعادت انسان در عالم عقیده و ایمان است . براى پرستش خداى تعالى و براى حصول به ایمان ؛ بشر هر آن محتاج هدایت است ؛ و براى این منظور مربى و آموزگار لازم است ، و معلوم است که بلاشبه در این امر بایستى متوسل به انبیا و اوصیا شد و از کتب آسمانى و آثار موجود آنها استفاده کرد؛ لذا نگارنده در این کتاب از مکتب على بن الحسین ، امام چهارم حضرت سجاد علیه السلام تعلیم گرفته و روش آن حضرت را در پرستش و بندگى انتخاب کرده ؛ یعنى دعایى که از لسان مبارک آن بزرگوار تعلیم به ابوحمزه ثمالى شده است در مقام تفسیر و تشریح درآورده ، و نیز شواهد گفتار و اثبات حقایق مطالب را به آیات قرآنى اشاره کرده ؛ تا عموم سرگشتگان ؛ در این شاهراه هدایت قدم گذاشته و از رویه آن حضرت پیروى نمایند و تکلیف واقعى خود را در مقام پرستش و بندگى بدانند.
موضوع قابل توجه این است که امام علیه السلام در این دعاى شریف تمام نکات برجسته اصول عقاید را به کار برده و مقام تعلیم را در توحید و عدل و معاد به مرتبه خود رسانیده است و مطالب دعا را به طورى ارتباط به آیات الهى داده که گذشته از این که تعلیم مناجات و تعلیم روش بندگى کرده است ؛ حقایقى از قرآن مجید را هم افشا نموده است ؛ و در این کتاب با عنایت حق نکات دقیق آن به معرض توضیح در آمده است .
پرسمان علوى
این کتاب تالیف مؤسسه آموزشى ـ پژوهشى مذاهب اسلامى می باشد .
مرور زمان بسیارى از چهره هاى بزرگ تاریخى را کهنه و یا به فراموشى مى سپارد و جز نامى از آنان در لابلاى تاریخ نمى گذارد، اما در این میان برخى از چهره ها را نه تنها مرور زمان کهنه نمى کند بلکه روز بروز آنان را روشن تر و زنده مى سازد.
یکى از کسانى که مرور زمان وجود او را روشن تر و نیاز به شناخت وى را ضرورى تر مى سازد، انسان کامل، امام على بن ابیطالب(علیه السلام)مى باشد.
بدون تردید امروزه انسان هاى تشنه عدالت و معنویت بیش از هر روز دیگر به الگو قرار دادن شخصیت حضرت امیر(علیه السلام) نیازمند است و این امر بستگى به شناخت و آگاهى همه جانبه از افکار، اندیشه ها و سیره و منش آن حضرت مى باشد.
از آنجا که پیرامون شخصیت بزرگان و افکار و سیره آنان پرسش ها و گاه در اثر فاصله زمانى ابهاماتى پدید مى آید، شایسته است که به آنها پاسخ داده و ابهامات برطرف شود. بدین جهت پرسش هاى رسیده از مناطق مختلف که مربوط به حضرت على(علیه السلام)مى باشد توسط معاونت پژوهش مؤسسه آموزشى ـ پژوهشى مذاهب اسلامى جمع آورى و به صورت کتاب در خدمت شیفتگان آن حضرت عرضه مى شود.
 
شرح خطبه متقین در نهج البلاغه
این کتاب تالیف سید مجتبی علوی تراکمه ای می باشد .
نهج البلاغه که حاوى خطبه ها، نامه ها، کلمات پرارزش و روح پرور مولا امیر مومنان علیه السلام است اثر گرانقدرى است، در جهت تنظیم و تکمیل برنامه هاى عملى و پژوهشهاى علمى که جامعه ى انسانى و به ویژه مسلمانان، به آن احتیاج فراوان دارند. چرا که تنها کتابى است که همانند قرآن کریم "البته در رتبه ى بعد" پرده از اسرار خلقت برداشته است. معنویات نهج البلاغه، در حدى است که مسلمانان همانگونه که به قرآن کریم اهمیت داده و مى دهند، نهج البلاغه نیز، براى آنان داراى اهمیت است.
همانطور که براى آشنایى هر چه بیشتر، دانشمندان بزرگ به تفسیر و بررسى دقیق آن پرداخته تا از این رهگذر، به حقایق قرآن راه یافته، جامعه را در پوشش علوم و معارف کتاب الهى قرار دهند، همچنان به نهج البلاغه، ارج نهاده به شرح و تفسیر کلمات مولا همت گماشته اند، تا این اثر عالى، براى همیشه در اجتماع باقى بماند.
آرى گرچه تمام سخنان مولا همانند شخصیت او عظیم و هر یک در جاى خود پرارزش است، اما بعضى خطبه ها مانند: اشباح، قاصعه و متقین، در موضوع خود چنان پرمحتوا است که دانشمندان همت بیشترى در بحث و کنجکاوى درباره ى آنها مصروف داشته اند، تا دلهاى تشنه ى معرفت و کمال را، از چشمه ى زلال عرفان و حقیقت مولا سیراب نمایند. بدین جهت که کلام مولا از روشنایى علم الهى نشات گرفته و رایحه عطر سخنان پیغمبر صلى الله علیه و آله و سلم در آن وجود دارد .
پس با عطف نظر، به این نکته و اینکه خطبه ى متقین، جامع صفات انسانهاى کمال یافته است، تعدادى از دانشمندان، به بحث سندى و گروهى به شرح و توضیح آن نظما و نثرا پرداخته اند. خطبه ى شریفه ى متقین که شریف رضى رضوان الله علیه در نهج البلاغه نقل نموده است چند تن از دانشمندان بزرگ پیش از او و پس از او هم این خطبه را ذکر کرده اند.
 
امام شناسی
[ جلدنهم ] [ جلد دهم ] [ جلد یازدهم ]
این کتاب تالیف مرحوم علامه آیة الله حاج سید محمد حسین حسینى طهرانى می باشد .
این‌ مجموعه‌ که شامل‌ 270 درس‌ و در قالب‌ هجده‌ مجلّد است، مجموعه‌ای‌ است‌ از بحثهای‌ تفسیری‌ ، فلسفی‌ ، روائی‌ ، تاریخی‌ ، اجتماعی‌ دربارۀ امامت‌ و ولایت‌ بطور کلّی‌ ، و دربارۀ امامت‌ و ولایت‌ أمیرالمؤمنین‌ علیّ بن‌ أبی‌ طالب‌ و ائمّۀ معصومین‌ سَلام‌ الله‌ عَلَیْهم‌ أجمَعین‌ بالخصوص‌ ، که‌ بصورت‌ درسهای‌ استدلالی‌ علمی‌ متّخذ از قرآن‌ کریم‌ و روایات‌ وارده‌ از خاصّه‌ و عامّه‌ و ابحاث‌ حلّی‌ و نقدی‌ پیرامون‌ ولایت‌ میباشد .
مسئله امامت و ولایت از مهمترین مسائل حیاتى است، و با شناخت این واقعیت، تمام جهات استعدادیه انسان در مدارج و معارج کمال رشد و نمو میکند، و با عدم شناخت و پیروى نکردن ازین حقیقت استعدادها و قابلیت‏ها همه در مسیر انحراف قرار گرفته میشود، لذا مولف این مجموعه چهارده جلدی بحث و گفتار در پیرامون مسئله امامت و ولایت را به نحوی که مبناى بحث آیات قرآن بوده، و براى اهمیت موضوع نسبت‏به برادران عامه مسلک، از روایات و تواریخ عامه نقل شود، و نیز روایات خاصه نیز اجمالا مورد استفاده قرار گیرد شیوه کار قرار داده است.
چون این دروس در خصوصیات امام و شرائط رهبرى و زعامت و حکومت، و لزوم عصمت در ائمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین قرار میگیرد، در ضمن از شرائط نبوت و لزوم عصمت و آثار و خواص پیامبران نیز بحث و گفتگو میشود، در حقیقت، این بحث‏بحث کامل و شاملى است که بحث در نبوت عامه را نیز در برگرفته است.
دین و اقتصاد
این کتاب تالیف حجت الاسلام والمسلمین دکتر غلامرضا مصباحى می باشد .
هدایتگران راه نور
زندگانى صدّیقه کبرى حضرت فاطمه زهرا علیها السلام
این کتاب تالیف آیة الله سید محمد تقى مدرسى می باشد .
فلسفه و اسرار حج
این کتاب تالیف آیة الله محمّد امامی نجفی خوانساری (ره) می باشد .
در این کتاب نخست مختصری از زندگی نگارنده آورده شده است و پس از آن اصول و آداب فلسفه‌ی حج با این موضوعات بازگو شده است: اثر معنوی حج، غرض از تشریع عبادات، اثر معرفت پروردگار، غنیمت حج، احرام و شرایط آن، لباس احرام، تلبیه و مقصود حقیقی از آن، آداب واقعی حج، روش‌های تربیتی حج، قربانی، حجرالاسود، بقای اسلام در حج، منابع اقتصادی حج، حج در دیگر کشورها، حقیقت معنوی مناسک، تاریخ بنای کعبه و احترام آن، مشکلات حاجیان در گذشته، انتظار از دولت‌های اسلامی در خصوص حج.
بلاها و بلادیدگان
این کتاب تالیف فرج اللّه‏ هدایت‏نیا گنجى می باشد .
این کتاب به بررسی فلسفه نزول بلا و عکس‌العمل انسان‌ها در این باره می‌پردازد.
قرآن کریم وجود بلاها را امری گریزناپذیر در زندگی انسان‌ها می‌داند، چرا که در کوره بلاها گوهر وجود آدمی، آب‌دیده می‌شود و میزان صبر و پایداری‌اش، آشکار و سبب قرب به پروردگار می‌شود.
مطابق با آموزه‌های دینی، هرچه ایمان بیشتر شود، بلا بیشتر می‌شود؛ چنان‌که امام باقر(ع) فرموده‌اند؛ «هر اندازه که ایمان فرد مومن زیاد می‌شود، بلای او نیز افزون‌تر خواهد شد.»
اثر حاضر در پنج بخش از فلسفه نزول بلا، عکس‌العمل انسان‌ها در برابر بلاها، اسباب دفع بلا، وظیفه بلادیدگان و بلادیدگان تاریخ سخن می‌گوید.
از موضوعات این نوشتار می‌توان به فلسفه نزول بلا و گناهان جدید، بلاهای تازه نزول، بلا مجازات تدریجی گناه فردی، بلای عمومی امتحان و آزمایش مفهوم آزمایش خداوند، حوادث طبیعی عکس‌العمل انسان ‌در برابر بلاها، جزع و فزع؛ عکس‌العمل منفی در برابر بلاها، صبر و بردباری عکس‌العمل مثبت در برابر بلاها، شکر و سپاسگزاری عکس العمل انسان کامل در برابر بلاها، اسباب دفع بلا، وظیفه بلادیدگان و بلادیدگان مشهور تاریخ اشاره کرد.
۱۴ نور پاک ( علیهم السلام )
زندگى امام حسن مجتبى (علیه السلام) الگوى حلم و بردبارى
این کتاب تالیف عبدالرحیم عقیقى بخشایشى می باشد .
سیرى در علوم قـرآن
این کتاب تالیف آیت الله یعقوب جعفرى مراغى می باشد .
این کتاب سیر کوتاهى است در معارف بلند قران مجید که مولف طى چند سال در فرصت هائى که پیش مى آمد، انجام داده است ودر این لحظه هاى خوش دمسازى با قرآن، از نکات جالب وآموزنده آن ره توشه اى گرفته است که لذت گوارائى آن را با خواننده تقسیم مى کند واو را به مطالعه این برگها که به سبب وجود آیات قرآنى نورانى شده است، فرا مى خواند.
روش مولف در این سفر قرآنى بدین گونه است که خود را سرسپرده قرآن مى کند وآنچه که از آیات قرآنى وکنارهم چیدن آنها بدست مى آید، اصل قرار مى دهد ومطالب دیگر را به صورت جنبى بر آن مى افزاید .
مولف دانشمند در این رساله نخست نامها واوصاف قرآن را که در خود قرآن آمده به مدد آیات قرآنى برشمرده شده و این اسماء را که همانند اسماء حسنى الهى است مورد بررسى قرار داده ودر صدد راهیابى به معانى بلندى که در پشت این الفاظ نهفته است برآمده ، سپس کیفیت نزول قرآن وعکس العمل هائى که از سوى مخاطبین قرآن در عهد رسول الله (صلى الله علیه وآله وسلم) به عمل آمده، با استناد به آیات قرآنى مورد بحث قرار داده است . در بخش بعدى آداب تلاوت قرآن بدانگونه که خود قرآن از ما خواسته است بررسى شده ودر بخش هاى بعدى نکات جالبى از ویژگیهاى قرآن وشیوه هاى پیام رسانى آن آورده شده ودر آخر براى آشنائى بیشتر وبهتر با مفاهیم قرآنى، چند اصطلاح قرآنى با سبک خاصى مورد بحث قرار داده شده است.
مفردات نهج البلاغه جلد اول
این کتاب تالیف سید على اکبر قرشى بنابى می باشد .
نهج البلاغه با حذف مکررّات و مشتقات آن، حدود دو هزار و چهار صد و بیست و دو (2422) کلمه است، که همه آنها در این کتاب معنى و بررسى شده و شواهدى و مصادیقى از سخنان امام (صلوات اللّه علیه) براى آنها نقل گردیده است، مطالعه این کتاب سبب آشنائى با نهج البلاغه و کشتى آن دریاى ژرف و بیکران است.
طریق استفاده از این کتاب آن است که ثلاثى مجرّد کلمه‏اى را در نظر گرفته و با طریق الف و باء مثل کتابهاى لغت آنرا پیدا کنید و بعد از پیدا کردن خواهید دید آن کلمه با مشتقاتش در کتاب ترجمه شده و شواهدى از نهج البلاغه براى آن آورده شده و به مناسبت همان کلمه بعضى از فرموده‏هاى امام (صلوات اللّه علیه) توضیح داده شده است، مثلا در پیدا کردن شقشقیه اگر مراجعه کنیم به کلمه «شقشق» که استثناء رباعى است، خواهیم دید معنى این کلمه و جریان خطبه شقشقیه در ذیل آن آمده است.
جلد نخست تا پایان حرف سین می باشد.
حریم حرم دل
این کتاب تالیف نجف نجفی روحانی می باشد .
این کتاب، شامل دوازده درس عرفانی است که در ایام سفر عمره نگاشته شده است. تمام این دوازده درس، حول حریم دل نوشته شده، از مراقبت دل گرفته، تا اخلاص، زبان، غذا و رنگ و ... .
منبع:
http://ketaab.iec-md.org/ketaabhaaye_jadid.html

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
rel=nofollow