استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی

هدف سایت استقلال فرهنگی هم افزایی در مهندسی فرهنگی جامعه

استقلال فرهنگی
امام خامنه ای:

من هم از مسائل فرهنگی نگرانم
و در این نگرانی نمایندگان محترم خبرگان
سهیم هستم.

دولت محترم باید به این موضوع توجه کند
و مسئولان فرهنگی نیز
باید توجه داشته باشند
که چه می کنند،

زیرا در مسائل فرهنگی
نمیتوان بی ملاحظه‌گی کرد.

مسئله فرهنگ مهم است

زیرا اساس ایستادگی
و حرکت نظام اسلامی،
مبتنی بر حفظ فرهنگ اسلامی و انقلابی
و تقویت جریان فرهنگی مؤمن و انقلابی است.

واقعاً همه باید قدر جوانان مؤمن و انقلابی را بدانند
زیرا همین جوانان هستند
که در روز خطر، سینه سپر می کنند.

کسانیکه به این جوانان با بدبینی نگاه می کنند
و تلاش دارند آنها را منزوی کنند،
به انقلاب و کشور خدمت نمی کنند.

البته این جوانان مؤمن و انقلابی
هیچگاه منزوی نخواهند شد.

مطالبی که گفته شد باید بصورت گفتمان
و باور عمومی درآید

که لازمه آن هم

تبیین منطقی و عالمانه این مسائل،

به دور از زیاده روی های گوناگون

و با زبان خوش است.

۱۳۹۲/۱۲/۱۵
leader.ir


---------------------


کانال استقلال فرهنگی
در سروش

http://sapp.ir/esteghlalefarhangi


و در تلگرام

https://telegram.me/culturalIndependence


وبسایت های متفاوت
آخرین نظرات شما
بنام خدا
در تاریخ 22 اسفند وعده کردیم که:
"انشاء الله به زودی بعضی از کتاب های دیجیتالی آیت الله سید مجتبی موسوی  لاری را که با چیرگی علمی و تبیین منطقی نوشته و در پنج قاره ی دنیا، منتشر می شد، در وبلاگ استقلال فرهنگی به نمایش در خواهد آمد."

و اینک اولین کتاب دیجیتال ایشان را تقدیم علاقمندان استقلال فرهنگی می کنیم


متن کتاب

 اسلام و سیماى تمدّن غرب


کتاب اسلام و سیمای تمدن غرب

نوشته ی

آیت الله دکتر سید مجتبی موسوی لاری



ابتدا مقدمه ی دفتر انتشارات اسلامی:

مقدمه دفتر

از لحظه اى که پروردگار متعال، بشر را آفرید، دفتر سعادت و کمال او را با ارسال انبیاء عظام و کتب آسمانى، گشود تا انسان بداند تنها راه رسیدن به کمالات عالیه انسانى به کار بستن دستورات الهى است.

متأسّفانه در عصر حاضر ـ عصر تمدن صنعتى و پیشرفتهاى تکنولوژى ـ غایت آمال انسان کسب ثروت، شهرت، رسیدن به رفاه است از هر راهى که باشد و به هر کیفیتى که بدست آید. از این رو بشر بیش از پیش از معنویت فاصله گرفته و به فرمایش قرآن کریم از حیوان پست تر شده است (... اُوْلئکَ کَالاَْنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ اُولئکَ هُمُ الْغافِلوُنَ).(1)

در این میان استعمارگران در بهم ریختگى و ناامنى معنوى و فرهنگى در جامعه نقش اساسى دارند و از تمامى امکانات استفاده نموده تا هر چه بیشتر بر دنیا تسلّط یابند و هستى انسانها را در اختیار خود گیرند، گویا آنان مالک هستى مى باشند!

یکى از این جهانخواران سلطه گر، شیطان بزرگ آمریکاست که در قاموس او جایى براى انسانیت وجود ندارد گرچه با واژه هاى فریبنده اى چون عدالت، آزادى، دموکراسى و... جهان را فریب مى دهد و خود را دایه مهربانتر از مادر قلمداد مى کند امّا واقعیت، این است که وى جز ستم بر دیگران چیزى نمى خواهد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ اعراف / 179.

کتاب حاضر، نوشته اى در همین زمینه است که گرچه در دهه چهل به رشته تحریر درآمده، امّا به لحاظ اصرار استکبار بر ادامه روش و سیاستهاى غلط گذشته همچنان در خور توجّه مى باشد.

این نوشتار پرده را از تمدّن پوشالى و دروغین غرب، کنار مى زند و انسانها را از این خطر سهمگین آگاه مى سازد. به امید آن روز که جهان، جهان بدون ستم و آباد و آزاد از هوسها باشد. ان شاء الله

این دفتر، پس از بررّسى، ویرایش مجدّد و اصلاحاتى چند، آن را به زیور طبع آراسته و در اختیار علاقه مندان به معنویت قرار مى دهد، امید که مورد قبول پروردگار متعال قرار گیرد. ضمناً از همه محققان و دانش پژوهان تقاضا مى کنیم چنانچه انتقاد یا پیشنهادى دارند به آدرس: قم ـ دفتر انتشارات اسلامى ـ صندوق پستى 749 بخش فارسى، ارسال دارند. با تشکر فراوان

دفتر انتشارات اسلامى

وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

متن کتاب

 اسلام و سیماى تمدّن غرب

نوشته ی

آیت الله دکتر سید مجتبی موسوی لاری

*************************************

****متن کتاب را در ادامه   مطلب  مطالعه بفرمایید******

******


 اسلام و سیماى تمدّن غرب

پیشگفتار

دنیاى متمدّن امروز با ظاهرى آراسته که هر روز جامعه بشریت را با افقهاى تازه اى آشنا مى سازد، از محور حقایق زندگى به مقیاس وسیعى کنار رفته، و با منطق خود که بر پایه اصالت مادّه و نفى خدا استوار شده است، ثبات ارزشهاى جوامع انسانى را انکار مى کند; کیفیّت پرورش فکرى و روحى مردم در محیط هر دو اردوگاه جهانى شرق و غرب طورى است که آنها را از عالم معنا غافل ساخته است، انسانى که همواره براساس فطرت درونیش چشم خود را به جهان معنا دوخته بود، اکنون توجه خویش را به عالم سیّال مادّى معطوف داشته، و جنبه معنوى طبیعت، و نیز حقیقت ملکوتى خود را پندارى موهوم تلقّى مى کند، و بدین سبب کسب و افزایش هرچه بیشتر ثروت و رفاه مالى غایت آمال عمومى شده است; با چنین طرز تفکرى که در اشکال گوناگون بر روابط فرد و اجتماع حکومت مى کند، نباید سعادت واقعى را براى بشریّت انتظار داشت; مگر آنکه بتهاى کاذبى که ساخته خود اوست شکسته شود، و با دگرگون شدن جوّ فکرى مردم، بار دیگر انسان، محتاج به جستجوى معبودى حقیقى گردد.

ما هرگز منکر توسعه تکنیک، سرعت ارتباطات، و تمام امکانات و تسهیلاتى که تمدن کنونى به ارمغان آورده، نیستیم، و مزایا و فواید آن را قابل اغماض و چشم پوشى نمى دانیم، زیرا از این راه شرایط بهتر و مساعدتر زندگى تأمین مى شود; ولى این حقیقت بزرگ را نیز نمى توانیم نادیده بگیریم که عمق روح انسان در برابر واقعیّتى بى نهایت قرار گرفته، و مبدّل ساختن سعادت معنوى انسان به یک رفاه صرفاً مادّى نمى تواند سبب شود

انسان براى مدّت مدیدى احتیاج عمیق به آرامش درونى و اهمیّت دین و پیامى که حاصل آن است را فراموش کند، و از آنچه ذاتاً به آن نیازمند است غافل گردد.

مکتبهاى سیاسى و اجتماعى عصر ما على رغم ادعاهاى بشر دوستى و ترقى خواهى شان پس از روشن کردن آتش دو جنگ جهانى، و کشتار میلیونهانفر با قساوت و بى رحمى، که خود نیز در شعله هاى آن سوختند; براى پیشگیرى از خطر دیگر، هنوز هم راهى معقول نیافته اند; امکان دارد بار دیگر با یک محاسبه غلط نظامى یا سیاسى آتش جنگ دیگرى روشن شود; و حتى کنترل همین ابزار وحشتناک و آتشینى که با نیروى مرموز اتم اشباع شده، از دست مسؤولین امر هم بیرون رود، و در نتیجه بشریت در آتش خود افروخته بسوزد و به کلى نابود گردد.

متأسفانه سالیان درازى است که ملل شرق در برابر جنبش صنعتى و ترقیّات تکنیکى و تفوّق اقتصادى غرب، احساس حقارت و خود باختگى مى کنند، به طورى که تمام نیروهاى خلاق، روحیّه خود را از دست داده، و به صورت یک جامعه بى روح و طفیلى درآمده اند، و هرچه از دروازه غرب وارد مى شود، به عذر جبر زمانه به آن گردن مى نهند، و چون هنوز به اندازه کافى از لحاظ فکرى آشنایى با تمدّن جدید ندارند، فشارهاى نفسانى و خلأ نیستى را که غربیان با آن مواجه هستند، به درستى درک نمى کنند، و چنین مى پندارند که انسان باید تمام حقایق ابدى و جاویدان را تسلیم مدهاى فکرى روز و تمایلات این عصر کند، هرچند این تمایلات غیر اصولى و طرز تفکر غلط و غیر منطقى باشد.

بدون تردید اجتماعى که در خود احساس ضعف و زبونى کند، تحت تأثیر این عقده مرگبار هرگز براى تجدید حیات و جبران عقب ماندگى خویش تلاش و فعالیّت پیگیر را آغاز نخواهد کرد، بجز با احیاى ارزشهاى انسانى و بسیج همه امکانات به همین منظور راهى براى زنده کردن استقلال فکرى و روحى مردم وجود ندارد.

از سوى دیگر افکار نسل جدید که در تصادم اندیشه هاى گوناگون عصر حاضر قرار گرفته، هر روز به نحوى از این رهگذر مسموم مى شود; در چنین شرایطى وظیفه

دانشمندان اسلامى بس خطیرو در عین حال حیاتى است; و باید بکوشند بر اساس منطق علمى و بحث دقیق، راه هدایت را به روى نسل جدید بگشایند، و معارف و فرهنگ اسلامى را که شامل قلمروى بس وسیع و پهناور است، در دسترس آنان قرار دهند.

هرچند در سالهاى اخیر فعالیّتهاى چشمگیرى از ناحیه اندیشمندان در این زمینه انجام شده، ولى هنوز ایدئولوژى اسلامى در حوزه فکر قشرهاى وسیعى از جوانان تحصیل کرده راه نیافته، و این میراث ارزنده و عظیم از دیدگاه آنان پوشیده مانده است.

در این کتاب افکار مادّى جهان غرب با منطق نیرومند اسلام روبه روى هم قرار گرفته، و آنگاه به طرز جالبى مقایسه به عمل آمده است، این مجموعه عهده دار تجزیه و تحلیل مسائل گوناگونى در زمینه اجتماعى، سیاسى و اقتصادى از تمدّن غرب و اسلام است، که با استفاده از مدارک و دلایل یاد شده به روشنى مى توان دریافت که اسلام نه تنها در راه تأمین امنیّت اجتماع، محیط را براى اخذ و توسعه تمدّن جامع آماده مى کند، بلکه در تعالیم گرانقدر خود عنایت و توجه خاصى به سازش و تفاهم ملّیّت هاى مختلف مسلمان از یک سو، و دورى از تعصّب نسبت به سایر ملل ازسوى دیگرمبذول مى دارد، و بدین وسیله روابط بسیار نزدیک میان ملّتها برقرار مى سازد، و عوامل عمده و اساسى گسترش تمدّن را تقویت مى نماید، و بالأخره همه عناصر مثبت و سازنده براى بنیان گذارى یک فرهنگ جهانى و انسانى را در قلمرو تمدّن خود داراست.

در اسلام بر خلاف مسیحیّت گذشته (دوران حاکمیت انگزیسیون) هرگز میان مباحث دین و دانش، نزاع و برخوردى پیش نیامد، بلکه به گواهى تاریخ دانشمندان بزرگى در پرتو اسلام در حدود شرایط زمان خود، در حقایق تجربى و علوم گوناگون، پیشرفتهاى قابل توجهى نمودند، و از لحاظ تحقیقات علمى و تکامل زندگى و قوانین منصفانه انسانى، در طىّ پنج قرن پیشاهنگ جهان بودند، آنچه این مایه پیشرفت مادّى را براى مسلمانان میسّر و امکان پذیر ساخت، در واقع همان اسلام بود که تا سرحد امکان مسلمین را به فرا گرفتن علم و دانش و فنون تشویق و ترغیب نمود، و نغمه جدیدى در عصرى که اسیر تعصبات قومى و مذهبى بود، دمید و روح همکارى را جانشین تعصّبهاى

بى مورد دنیاى باستانى کرد.

هم اکنون نیز اسلام است که مى تواند در جهانى که تسلیم سیر مادیّات شده است، پیامهاى حیات بخش جاویدان خود را ارائه دهد، اسلام حامل پیامى است از متن واقعیّت براى آنچه در انسان فنا ناپذیر و جاویدان است، و رسالت آن تأیید حقیقتى است که همواره بوده و خواهد بود به همین سبب این پیام، تازه و نوین است، و انسان درهر عصرى مى تواند در آن، هدف و معناى حیات خود را بازیابد، و با پیروى و گرایش به آن از طوفان زندگى مادى و بى روح و بى هدف کنونى نجات یابد.


میهمانان محترم وبلاگ استقلال فرهنگی هرکدام از فهرست زیر را که مایل بودید مطالعه بفرمایید،

روی آن کلیک راست و در open link  in new tab

مطالعه نمایید

و سپس در صورت تمایل در بخش نظرات این صفحه در مورد این کتاب نظر خودتان را بنویسید.


* پیشگفتار
* بخش اوّل: سیر زندگى و تمدن بشر 
ارزیابى تمدن کنونى غرب
علل پیشرفت مسیحیّت  
فجایع دستگاه رهبرى کلیسا 
تبلیغات مسیحیان بر ضد اسلام  
اخلاق در جهان غرب  
عبادت در کلیسا 
توسعه وحشتناک الکل  
تناقضات زندگى در دنیاى کنونى  
وحشیگریها در عصر تمدّن 
تبعیضات نژادى  
تزلزل نظام خانوادگى 
حیوان دوستى   
تصویر کمبودها و بى مهریها   
* بخش دوم: پاسخ اسلام به مشکلات جهان
به سراغ اسلام برویم  
کوته فکران  
اسلام و مشکلات اقتصادى 
نقش اسلام در تمدّن غرب 
انقلاب فرهنگى  
پزشکى  
داروسازى  
بیمارستان 
شیمى  
صنایع
ریاضیات 
جغرافیا
هنر
اسلام و نوشابه هاى الکلى 
اسلام و ردّ تبعیضات گوناگون 
اسلام دین آزادى و عدالت 
انگیزه جهاد اسلامى 
موقعیت خانواده از نظر اسلام 
طلاق در اسلام 
ازدواج موقّت 
تعدّد همسر  
مقالات منتشره پیرامون کتاب 
غرب از دیدگاه یک مسلمان  
تمدن غرب از دیدگاه اسلام   و
دیگران این گونه ما را مى بینند 
بررسى کتاب   


منبع:
http://musavilari.org/index.php?module=bookPages&id=70

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
rel=nofollow